اخبار

ارسال 700 طرح دانش‎‎بنیان به صندوق نوآوری و شکوفایی

مشاور عالی رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به نوپا و ناشناخته بودن این صندوق، اظهار کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی زیر نظر ریاست جمهوری و در راستای کمک به تحقق و توسعه افتصاد دانش‎‎بنیان راه‎‎اندازی شده است.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات وفنّاوری، به نقل ازخبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه یزد، دکتر محمد حسین صادقی در جمع اساتید و نخبگان دانشگاهی استان یزد در محل دانشگاه یزد، شکل‎‎گیری صندوق نوآوری و شکوفایی را در راستای ﻗﺎﻧﻮن ﺣﻤﺎﯾﺖ از ﺷﺮﮐﺖ‎‎ﻫﺎ و ﻣﺆﺳﺴﺎت داﻧﺶ ﺑﻨﯿﺎن و ﺗﺠﺎری‎‎ﺳﺎزی ﻧﻮآوریﻫﺎ و اﺧﺘﺮاﻋﺎت و به دنبال تایید مصوبه مجلس شورای اسلامی از سوی ﺷﻮرای ﻧﮕﻬﺒﺎن در آذر ماه سال 91 ذکر کرد و افزود: با این وجود صندوق به دلیل مشکلات بودجه‌ای برای تامین سرمایه اولیه آن، عملاً در آذرماه سال 92 با برگزاری اولین نشست هیات امناء صندوق فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

وی مهمترین هدف از راه‎‎اندازی این صندوق را کمک به تحقق و توسعه اقتصاد دانش بنیان و تکمیل زنجیره ایده تا بازار خواند و ادامه داد: سرمایه اولیه صندوق براساس قانون سه هزار میلیارد تومان از محل حساب صندوق توسعه ملی بود که باید طی سه سال داده می‎‎شد و خوشبختانه علی رغم مشکلات بودجه‌ای دولت تامین شد و در اواخر سال گذشته نیز تامین 300 میلیون دلار از این سرمایه از سوی مجلس شورای اسلامی مصوب شد.

وی خاطرنشان کرد: از سال سوم فعالیت این صندوق که زیر نظر ریاست جمهوری فعالیت می‎‎کند نیز 0.5 درصد از منابع عمومی کشور به این صندوق اختصاص خواهد یافت.

صادقی در ادامه با بیان این که تشکیلات دولتی از مزایای این صندوق محروم هستند، اظهار کرد: مخاطبان این صندوق، شرکت‎‎ها و موسسات خصوصی یا تعاونی دانش‎‎بنیان برخوردار از طرح و ایده‎‎ای با دانش فنی و بازده اقتصادی بالا، هستند.

وی گفت: البته مخاطبان صندوق ابتدا با توجه به صراحت قانون باید شرکت یا موسسه حقوقی خصوصی یا تعاونی دانش‎‎بنیان ثبت کنند و مشخصات شرکت را از طریق سایت www.daneshbonyan.ir معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تایید ثبت کنند.

وی ادامه داد: شرکت مذکور پس از تایید، طرح خود را برای بررسی به صندوق نوآوری و شکوفایی به آدرس www.nsfund.ir ارسال کنند تا پس از تصویب طرح مورد نظر برای دریافت خدمات صندوق معرفی شوند.

مشاور عالی رییس هیات عامل صندوق، صندوق نوآوری و شکوفایی را بزرگترین صندوق پس از صندوق ذخیره ملی خواند و از عمده تفاوت‎‎های خدمات این صندوق با بانک‏‏ها را شامل نرخ ترجیحی هشت درصد کمتر از نرخ شورای پول و اعتبار، سرعت بررسی بالاتر، عدم نیاز به آورده نقدی، تضامین ساده‎‎تر، قبول ریسک بالاتر، توانمندسازی و نظارت بر شرکت‎‎ها و اهمیت به فناوری به موازات اقتصادی بودن، ذکر کرد.

صادقی انواع حمایت‎‎های تسهیلاتی صندوق به شرکت‎‎‎‎ها و موسسات دانش بنیان را نیز شامل وام قرض الحسنه، تسهیلات برای تولید محدود(پایلوت)تسهیلات بلندمدت برای تولید انبوه، سرمایه در گردش، فروش اقساطی و لیزینگ، کمک پرداخت سود بانکی، تسهیل شرایط حضور در مناقصه‎‎ها، صدور ضمانت‌نامه، ریسک دانش فنی و پوشش بیمه‎‎ای محصولات و غیره برشمرد.

وی عنوان کرد: این صندوق همچنین علاوه بر ارائه تسهیلات به شرکت‎‎های دانش بنیان، در رابطه با مشارکت‌های مدنی و حقوقی نیز فعالیت می‎‎کند.

به گفته این استاد دانشگاه، صندوق شرکت‎‎های دانش بنیان را از زمان تجاری سازی ایده و تحقیقات تا زمان عرضه سهام در فرابورس حمایت می‎‎کند و در امر پژوهش حمایتی ندارد.

وی لازمه حمایت از صندوق را بررسی اقتصادی شرکت‎‎های دانش بنیان برای هزینه کرد صحیح حمایت‎‎ها بیان کرد و گفت: پرداخت تسهیلات نیز به صورت مرحله‎‎ای با نظارت بر نحوه مصرف انجام می‎‎شود.

وی با اشاره به فعالیت 40 کارگر این صندوق از طریق صندوق‎‎های پژوهش و فناوری سراسر کشور، اظهار کرد: البته مشوق‎‎هایی نیز برای شرکت‎‎های دانش بنیان براساس قانون تدوین شده است که شامل معافیت مالیاتی 15 ساله برای محصولات دانش بنیان شرکت‎‎ها، معافیت عوارض گمرکی و سود بازرگانی، اولویت برای استقرار در پارک‎‎ها، مراکز رشد و مناطق ویژه اقتصادی، اولویت در مناقصات و مناطق آزاد و غیره است.

صادقی در بخش پایانی سخنانش نیز با اشاره به وجود یکهزار و 400 شرکت دانش بنیان در کشور گفت: تاکنون 700 شرکت طرح‎‎های خود را به صندوق ارائه کرده‎‎اند که از این تعداد 450 طرح بررسی و 300 طرح از این تعداد نیز تصویب و قرارداد آنها منعقد شده است که البته از این تعداد 20 طرح نیز خاتمه یافته و حتی بعضاً محصولات دانش بنیان آنها به خارج از کشور صادر شده است.

  انتهای پیام
۳۰ فروردین ۱۳۹۴ ۱۵:۵۳
خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) |
تعداد بازدید : ۳,۶۷۵