اخبار

اعلام اسامی شرکت های دانش بنیان مشمول معافیت های مالیاتی و کارگزاران مالیاتی آن ها

در راستای اعمال معافیت های مالیاتی سال 1393 برای شرکت های دانش بنیان و اطلاع رسانی مناسب در این زمینه، فهرست شرکت های دانش بنیان مشمول استفاده از معافیت های مالیاتی و کارگزاران مالیاتی هر یک از آنها، اعلام شد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات وفنّاوری به نقل از سایت کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکتها و موسسات دانش بنیان، در این فهرست، اسامی شرکتهای دانش بنیان مشمول ماده (3) قانون و نیز شرکتهای دانش بنیان مشمول ماده (9) قانون که در پارک های علم و فناوری مستقر هستند و معافیت آنها توسط مدیریت پارک پیگیری می شود، آورده شده است

لازم است شرکتهای دانش بنیان متقاضی، مدارک مورد نظر را به کارگزاران مالیاتی مشخص شده در این فهرست ارائه کرده و همکاری لازم را با این کارگزاران در مراحل بعدی به عمل آورند

مطابق ماده (3) دستورالعمل اجرایی موضوع ماده (22) آیین نامه اجرایی قانون، لازم است تا فهرست شرکت ها و موسسات دانش بنیان از زمان تأیید توسط کارگروه «ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت ها و موسسات دانش بنیان و نظارت بر اجرا» و با ذکر مصادیق فعالیتهای دانش بنیان به سازمان امور مالیاتی ارسال گردد. از این رو شرکت‌ها جهت تسهیل در اجرای درست این معافیتها ضروری است موارد زیر را رعایت کنند:

1- اطلاع از وضعیت شرکت در استفاده از معافیتهای مالیاتی قانون: شرکتهایی که تا پایان سال 1393 توسط کارگروه ارزیابی شرکتها و موسسات دانش بنیان تایید شده اند لازم است با مراجعه به قسمت "اسامی شرکتها و موسسات برخوردار از معافیت مالیاتی ماده 3 قانون" از وضعیت شرکت و همچنین نام کارگزار مالیاتی خود مطلع گردند.

2- مشاهده کالا/خدمت ارزیابی شده: شرکت لازم است با مراجعه به کارتابل خود در سامانه دانش بنیان، کالا/خدمت ارزیابی شده خود را در قسمت «کالا/خدمات ارزیابی شده» مشاهده نماید.

3- ارائه درخواست استفاده از معافیتهای مالیاتی شرکتها و موسسات دانش بنیان: شرکت لازم است تعهد نامه و فرم درخواست معافیت مالیاتی شرکتهای دانش بنیان، موجود در سامانه شرکتها و موسسات دانش بنیان (سایت دانش بنیان- معافیتهای مالیاتی قانون(نوار ابزار سمت چپ-( فرمهای معافیت مالیاتی) را با تایید صاحبان امضاء مجاز اسناد تعهد آور شرکت (مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره) تا تاریخ 25 فروردین ماه 1394  به کارگزار مالیاتی مربوط ارسال نماید. شایان ذکر است با توجه به ضرورت نظم دهی به امور، تاریخ مقرر شده (25 فروردین 1394) به هیچ عنوان قابل تمدید نیست و به درخواست های واصله پس از این تاریخ ترتیب اثر داده نخواهد شد.

4-کالا/ خدمات دانش بنیان جدید: کالاها/خدمات دانش بنیان جدید شرکت که در سال 1393 تولید  شده و به فروش رسانده شده اما در ارزیابی قبلی شرکت وجود نداشته، لازم است در  فرم درخواست معافیت مالیاتی شرکتهای دانش بنیان وارد گردد. شایان ذکر است که کالاها/خدمات جدید باید به فروش رسیده و سایر معیارهای محصولات دانش بنیان (از جمله معیارهای سه گانه محصولات دانش بنیان و شرط دانش فنی) را نیز داشته باشد.

5- کالاها/ خدمات رد شده: در صورتی که علت عدم تأیید کالاها/ خدمات رد شده، «قرار نگرفتن در لیست کالاها/خدمات دانش بنیان» و یا «دارا نبودن شرط دانش فنی» باشد، اعتراضات مورد بررسی قرار نمی گیرد. بنابراین تنها اعتراضاتی بررسی خواهد شد که محصول رد شده، به علت «نداشتن مجوز و استاندارد» موردنظر یا «نرسیدن به مرحله تولید»، در ارزیابی اولیه رد شده باشد.

6- حسابرسی شرکتهای با درآمد کل بیش از چهار میلیارد ریال در سال مالی 93در صورتی که سقف درآمد کل شرکت در سال مالی 1393 در همه زمینه ها (اعم از دانش بنیان و غیر دانش بنیان) بیش از چهار میلیارد ریال باشد، لازم است در موعد مقرر مشخصات حسابرس مالی شرکت (موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران) را به کارگزار اعلام نموده و اظهارنامه را طبق نظر و تایید حسابرس مالی تکمیل نماید.

7- شرکتهای با درآمد کل کمتر از چهار میلیارد ریال: در صورتی که سقف درآمد کل شرکت در همه زمینه ها (اعم از دانش بنیان و غیر دانش بنیان) کمتر از چهار میلیارد ریال در سال مالی گذشته باشد، باید گردش مالی شرکت شفاف (نظیر دارا بودن دفاتر قانونی معتبر، اسناد مالی درامد و هزینه معتبر، گردش وجوه نقد صرفاً از طریق حساب های بانکی رسمی شرکت، ثبت به موقع و صحیح اسناد مالی، رعایت استانداردهای حسابداری) و قابل رسیدگی برای کارگزاران مالیاتی باشد.

8- حق الزحمه کارگزاران مالیاتی: شرکت لازم است در موعد مقرر(پس از ارسال تعهدنامه و فرم درخواست معافیت مالیاتی شرکتهای دانش بنیان) حق‌الزحمه مربوط ، در ازای بررسی‌ها و اظهارنظرهای کارشناسانه و گزارش هایی را که توسط کارگزار مالیاتی انجام می‌شود پرداخت نماید.

9- شرکتها و موسسات مستقر در پارکهای علم و فناوری: شرکتها و موسساتی که در پارکهای علم و فناوری مستقر هستند، بر اساس آیین نامه اجرایی ماده (9) قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان می توانند از معافیت های مالیاتی موضوع ماده (13) قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری صنعتی مصوب 1372 و اصلاحیه های بعدی آن با رعایت سایر مقررات آیین نامه اجرایی ماده 47 قانون برنامه پنج ساله چهارم توسعه استفاده نمایند. بنابراین اینگونه شرکت ها لازم است از شیوه نامه مخصوص شرکتهای مستقر در پارک (آورده شده در سایت شرکتها و موسسات دانش بنیان/ معافیتهای مالیاتی قانون(نوار ابزار سمت چپ)/ شیوه نامه معافیت مالیاتی شرکتهای دانش بنیان  مستقر در پارک) استفاده نمایند.

 انتهای پیام

۳۰ فروردین ۱۳۹۴ ۱۶:۳۳
سایت کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکتها و موسسات دانش بنیان |
تعداد بازدید : ۴,۵۷۷