اخبار

سومین جلسه کارگروه رسیدگی به شکایات ستاد تجاری سازی برگزار شد؛ نمایندگان سازمان امور مالیاتی و صندوق نوآوری و شکوفایی پاسخگوی سوالات شرکت های دانش بنیان

سومین جلسه کارگروه رسیدگی به شکایات ستاد تجاری سازی برگزار شد؛ نمایندگان سازمان امور مالیاتی و صندوق نوآوری و شکوفایی پاسخگوی سوالات شرکت های دانش بنیان
سومین نشست ستاد تجاری سازی و شرکت های دانش بنیان در محل دبیرخانه شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری با حضور مهندس مصطفی کاظمی معاون اجرایی دبیرخانه و دکتر حمید کاظمی دبیر ستاد تجاری سازی، نمایندگان سازمان امور مالیاتی و صندوق نوآوری و شکوفائی و نیز چند تن از مدیران عامل و نمایندگان شرکت های دانش بنیان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فنّاوری (عتف)، سومین نشست ستاد تجاری سازی و شرکت های دانش بنیان در محل دبیرخانه شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری با حضور مهندس کاظمی معاون اجرایی دبیرخانه و دکتر کاظمی دبیرکارگروه تجاری سازی و شرکت های دانش بنیان، نماینده سازمان امور مالیاتی و نمایندگان صندوق نوآوری و شکوفائی و نیز چند تن از مدیران عامل و نمایندگان شرکت های دانش بنیان برگزار شد. در این نشست ابتدا مدیران عامل و نمایندگان شرکت های دانش بنیان به طرح دیدگاه ها، چالش ها و مشکلات خود پرداختند. مشکلات مالیاتی و به ویژه مالیات بر ارزش افزوده از مهمترین مشکلات مطرح شده در این نشست بود.

در این باره برزگری، نماینده سازمان امور مالیاتی گفت: مشکل این است که قوانین مالیات بر ارزش افزوده به سال 1389 باز می گردد که در آن هنگام قانون شرکت های دانش بنیان وجود نداشته است، به همین دلیل برخی قوانین نیازمند اصلاح است که باید درباره آن اقدام کرد . وی گفت: اگر سازمان های دولتی سهم مالیات بر ارزش افزوده خود که متعلق به سال های گذشته است را پرداخت نمی کنند باید مورد گزارش شود تا سازمان امور مالیاتی خود نسبت به دریافت مالیات از این مجموعه ها اقدام کند. وی با بیان اینکه در مواردی که اطلاعات فعالان اقتصادی یا ممیزان مالیاتی ناقص است گفت به ویژه در مناطق آزاد تجاری – اقتصادی دو طرف نیازمند تکمیل اطلاعات هستند تا سوءتفاهم ها برطرف گردد.

دیگر مشکل مطرح شده در این جلسه به نحوه حمایت و پرداخت تسهیلات از سوی صندوق نوآوری و شکوفائی مربوط بود. در این باره روند کند و زمان بر صندوق مورد انتقاد قرار گرفت و تاکید شد که در مواردی تسهیلات مقرر شده با نیازهای شرکت دانش بنیان منطبق نبوده و بنابراین، شرکت از دریافت تسهیلات منصرف شده است. یکی از مدیران عامل نیز با انتقاد از حذف 85 درصد از فعالان اقتصادی از شمول برقراری لیزینگ گفت : تمامی شرکت ها و مجموعه های دولتی و عمومی از شمول برقراری و بهره گیری از لیزینگ برای خرید محصولات شرکت های دانش بنیان محروم شده اند . وی با تاکید بر اینکه برای 15 درصد باقی مانده از فعالان اقتصادی مقررات و مسیر سخت پیچیده ای برای بهرمند شدن از لیزینگ طرحی شده گفت :در مواردی که با شرکت های خارجی و بالاخص اروپائی معامله انجام می شود طی کردن این مسیر سخت نه فقط توهین به مشتری است و او را از ادامه مسیر خرید منصرف می سازد بلکه اجرای این مسیر عملاً  امکان پذیر نیست.

عدم توجه به شرکت های قدیمی دانش بنیان و عدم کفایت سقف تسهیلات پرداختی صندوق نوآوری و شکوفائی برای شرکت های بزرگ و قدیمی دانش بنیان از دیگر انتقاد های مطرح بود. دکتر شاهوردی معاون تسهیلات و تجاری سازی صندوق نوآوری و شکوفائی در این باره گفت : از 1800 شرکت دانش بنیان تنها 280 شرکت درآمد سالانه ای بالاتر از 900 میلیون تومان دارند و بیش از 600 شرکت درآمد سالانه شان بین 10 تا 20 میلیون تومان است. وی با بیان اینکه وام قرض الحسنه صندوق بازه گسترده ای دارد و ارقام متنوعی را شامل می شود گفت : از 20 میلیون تا 10 میلیارد تومان بازه پرداخت تسهیلات این صندوق بوده است.وی گفت : هیچ گاه شرکت های با سابقه را هم ردیف شرکت های نوپا قرار نداده ایم و بنای این کار را نداریم .

دکتر شاهوردی با بیان اینکه که سلیقه نویسندگان طرح های مطالعاتی یک پروژه با معیارهای صندوق تفاوت داردگفت : تلاش کرده ایم میان این سلیقه ها و معیار صندوق نزدیکی به وجود آوریم و در موارد پیشنهاد می کنیم تا خودمان مطالعات پروژه را انجام دهیم تا طرح نگارش شده در صندوق تصویب و تسهیلات آن به طور کامل پرداخت شود. وی با بیان اینکه پول صندوق بودجه نیست و سرمایه محسوب می شود گفت :بازگشت سرمایه صندوق اولویت نخست برای برقراری همکاری است  و به همین علت امکان همکاری صندوق به ویژه در بخش لیزینگ یا مجموعه های دولتی وجود ندارد. وی با بیان اینکه برخی محصولات مانند کالاهای واسطه ای و مصرفی مشمول تعریف لیزینگ نیست گفت: درباره لیزینگ تلاش صندوق آن است که که کمترین مزاحمت و گرفتاری برای شرکت های دانش بنیان ایجاد شود و به همین دلیل خریداران را به رعایت مقررات و انجام تعهدات وادار کرده ایم.

در پایان این نشست دکتر کاظمی دبیرستاد تجاری سازی دبیرخانه شورای عالی عتف از نمایندگان شرکت های دانش بنیان خواست چنانچه در قوانین مربوط به این شرکت ها نارسائی وجود دارد ، موارد به دبیرخانه منعکس شود.وی افزود در گزارش های دوره ای که برای کمسیون های مختلف مجلس شورای اسلامی ارسال می شود این نارسایی منعکس می گردد و امید آن است که به تدریج نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی این مشکلات را مرتفع سازند.

۲ دی ۱۳۹۴ ۱۱:۱۶
روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف |
تعداد بازدید : ۶,۱۷۱