اخبار

جلسه هفتاد و چهارم کمیسیون هماهنگی برگزار شد؛ بررسی ضرورت ها و چالش های تعریف بومی از تحقیق و توسعه

جلسه هفتاد و چهارم کمیسیون هماهنگی برگزار شد؛ بررسی ضرورت ها و چالش های تعریف بومی از تحقیق و توسعه
هفتاد و چهارمین جلسه کمیسیون تدوین و هماهنگی سیاست ها و اولویت های شورای عالی عتف، با محوریت چالش ها و ضرورت های تعریف بومی دقیق از تحقیق و توسعه، برگزار شد. در این جلسه، گزارشی از مصوبات جلسه نوزدهم شورای عالی عتف و تصمیم گیری پیرامون طرح های کلان ملی ارائه شد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف)، جلسه هفتاد و چهارم کمیسیون تدوین و هماهنگی سیاست ها و اولویت های علم و فناوری این شورا، برگزار شد.

در پیش از دستور این جلسه، مهندس مهدی پاکزاد، دبیر امور ستادهای دبیرخانه شورای عالی عتف، گزارشی در مورد مصوبات جلسه نوزدهم این شورای عالی که در روز هفتم اردیبهشت ماه برگزار شده بود، ارائه کرد.

همچنین اعلام شد که منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی، همایش هایی علمی و آموزشی در خصوص نانو فناوری، علوم شناختی، زیست فناوری، انرژی های تجدیدپذیر، نفت و گاز، گیاهان دارویی و آب و خاک را از تاریخ 18 اردیبهشت تا 30 اردیبهشت برگزار می کند. دکتر سید فرهنگ فصیحی، دبیر کمیسیون تدوین و هماهنگی سیاست ها و اولویت های علم و فناوری، از دبیران کمیسیون ها خواست تا اگر مایلند، کارشناسان خود را معرفی کنند تا شرایط اعزام آن ها مهیا شود.

فصیحی همچنین به تصویب شرح وظایف تفصیلی شورای عالی عتف در هیات وزیران نیز اشاره کرد و گفت: با 12 سال تاخیر، خوشبختانه شرح وظایف تفصیلی شورای عالی عتف، در هیات وزیران تصویب و توسط معاون اول محترم رئیس جمهور ابلاغ شد. او همچنین گفت: این اتفاق مبارکی است و می تواند مبنای سازمان و تشکیلات شورای عالی عتف باشد.

در ادامه، با ارائه پاره ای توضیحات در مورد طرح های کلان ملی، دکتر سید مهدی سجادی فر، گفت: 34 طرح از 47 طرح کلان ملی مصوب، دارای حامی مالی هستند و سهم دستگاه های اجرایی و شورای عالی عتف در این طرح ها مشخص است. او ادامه داد: تصمیم شورای عالی عتف بر این بوده است که علیرغم این حمایت اعلام شده و به دلیل کاستی ها در حمایت از طرح ها، 10 طرح به تناسب هم راستایی آنان با سیاست های ابلاغی رهبری در حوزه علم و فناوری، توسط دبیرخانه شورای عالی عتف و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور انتخاب شوند و بر این اساس، سازمان مدیریت مکلف خواهد شد که برای این طرح های منتخب بودجه اختصاص دهد.

دکتر فصیحی نیز در ادامه صحبت های دبیر ستاد طرح های کلان ملی، افزود: چنانچه این انتخاب به تخصیص بودجه منجر شود، گام رو به جلویی است و امیدواریم که کمیسیون ها در این زمینه همکاری لازم را با دبیرخانه انجام دهند. فصیحی همچنان در پاسخ به تذکر دکتر طهوری، دبیر کمیسیون سلامت شورای عالی عتف، مبنی بر لزوم تعیین تکلیف طرح های کلان ملی در مقطع کنونی، گفت: در خواست اولویت بندی به معنای نفی بقیه طرح های کلان ملی نیست، بلکه شرایطی اعتباری کشور، وضعیت انتخاب را ایجاد کرده است که امیدواریم به مرور زمان این مشکلات برطرف شوند.

سپس، دکتر حبیب الله طباطبائیان، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، در مورد تعریف بومی تحقیق و توسعه توضیحاتی ارائه کرد و گفت: این اقدام در پژوهشکده مطالعات فناوری و به سفارش شورای عالی انقلاب فرهنگی آغاز شد. او ادامه داد: این کار، اقدام بسیار شایسته ای بود و نتیجه زحمات چندین ساله پژوهشگران این حوزه محسوب می شود.

طباطباییان با معرفی چالش های پیش روی تعریف دقیق بومی از تحقیق و توسعه، گفت: شاید به نظر برسد که ارائه این تعریف کار دشواری نیست، ولی با توجه به نبودن درک مشترک، نقص آمار و اطلاعات، شیوه نادرست محاسبه شاخص ها، عدم اطلاع کافی درباره نتایج سیاست های تشویقی یا حمایت از تحقیق و توسعه، این کار عملا بسیار دشوار است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، همچنین به انتخاب راهنمای فراسکاتی در بررسی های انجام شده این پژوهش اشاره کرده و در نهایت گزارشی در مورد شیوه دستیابی به تعریف بومی دقیق از تحقیق و توسعه ارائه نمود.

در پایان دکتر سید فرهنگ فصیحی، بخشی از مشکل کشور در دستیابی به هدف تخصیص یک درصد از درآمد ناخالص ملی در حوزه تحقیق و توسعه را عدم درک شفاف از تحقیق و توسعه دانست و نسبت به برطرف شدن این موضوع ابراز امیدواری کرد.

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۶:۴۰
تعداد بازدید : ۳,۴۰۴