اخبار

دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد: آغاز مراحل اجرایی 24 طرح کلان ملی

دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد: آغاز مراحل اجرایی 24 طرح کلان ملی
دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اهمیت وجود یک دستگاه اجرایی برای طرح های کلان ملی گفت: مراحل اجرایی 24 طرح کلان ملی آغاز شده است.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف به نقل از ایرنا، طرح کلان ملی طرحی است که ارزش افزوده فراوان ایجاد کند و منافع مختلف برای جامعه شامل مزایای اجتماعی، بهداشتی، اقتصادی، فرهنگی را در بردارد، مبتنی برتوسعه علوم و فناوری‌های در مرز دانش یا بومی‌سازی آنها باشد، اندازه و هزینه طرح فراتر از حیطه و توان یک بخش یا نهاد خاص، همراستا با اولویت‌های ملی باشد؛ همچنین همکاری نهادها و سازمان های مختلف در طرح را در برگیرد، توسعه و هم‌افزایی میان اهداف آموزشی و تحقیقاتی را موجب ‌شود و شامل طیف گسترده‌ای از طرح‌های تحت حمایت طرح اصلی باشد.
موضوع طرح‌ های کلان ملی از اوایل دهه 90 در وزارت علوم و شورای عالی علوم، تحقیقاتت و فناوری(عتف) مطرح شد و تا سال 93 در مجموع 47 طرح کلان ملی در این شورا به تصویب رسیده بود. اما به دلیل مشخص نبودن دستگاه بهره بردار (دستگاه یا دستگاه­های اجرایی که می‌تواند از نتایج و دستاوردهای طرح با رعایت حقوق مالکیت استفاده کند و در هزینه آن نیز باید شریک باشد)، بخشی از این طرح ها مختومه شد.
به گفته دکتر وحید احمدی دبیر کل پیشین شورای عالی عتف، 15 طرح از این طرح ها به همان دلیل پیش گفته مختومه شده اند.
دبیر کل شورای عالی عتف روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا در مورد اینکه آیا پذیرش طرح های کلان در شورای عالی عتف محدود به طرح های مرتبط با بحران آب و محیط زیست شده یا خیر گفت: اینطور نیست، در شورای عالی عتف 31 طرح از طرح های کلان باقی مانده بود که باید اجرا می شد.
وی ادامه داد: از نظر ما هر طرح کلان باید دارای بهره بردار و مشتری باشد و ما به همه بهره برداران با فشار زیاد اطلاع دادیم، اعلام نیاز کنند؛ به این معنی که منابع مالی طرح را تهیه کرده و ارائه دهند.
دکتر برومند اظهار داشت: بهره برداران از مجموع 31 طرح، برای 24 طرح اعلام نیاز کردند که حمایت می کنیم. قدم بعدی این بود که برای این 24 طرح منابع مالی برای اجرای مرحله (فاز) اول طرح فراهم شود، این منابع تامین شد. کار بعدی این بود که شرح خدمات فاز اول طرح انجام شود و به جای اینکه یک عدد بزرگ درخواست کنیم که نمی دانستیم چه زمانی محقق می شود، ابتدا برنامه کلی را ارائه می دهیم اما باید مرحله به مرحله برنامه دقیق داشته باشیم.

***ایجاد دفتر کنترل پروژه در دبیرخانه شورای عالی عتف
دکتر برومند گفت: کار بعدی ایجاد دفتر کنترل پروژه در دبیرخانه شورای عالی عتف بود که این نوع از پروژه ها را بتوانیم با آغاز شدن در دبیرخانه تحت کنترل بگیریم. موقعیت امروز این است که از 24 طرح کلان ملی شرح خدمات (رانت چارت) اصلی را با هماهنگی زیاد و برگزاری جلسه دقیق تعیین کرده ایم تا بتوانیم منابع دستگاه ها را برای فاز اول پروژه ها کامل کنیم.
وی تاکید کرد: شاخص اصلی ما این بود اگر دستگاه های بهره بردار تا دیروز نامه داده بودند که حمایت می کنیم، امروز باید منابع مالی بدهند، شرح خدمات تعیین کنند و ما به عنوان دبیرخانه کنترل دقیق تری روی روند اجرای طرح داشته باشیم.

***آئین نامه جدید طرح فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی دانشگاه ها
طرح فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی دانشگاه ها در صنعت که در تفاهم نامه ای میان دو وزارتخانه صنعت و علوم به نام طرح پسا دکترای صنعتی آمده است به اعضای هیات علمی و استادان دانشگاه اجازه می دهد به جای اینکه فرصت مطالعاتی شش تا 9 ماهه در خارج از کشور بگذرانند، از یک فرصت مطالعاتی یکساله در بخش صنعت بهره مند خواهند شد، اما این طرح با استقبال اعضای هیات علمی به ویژه در دانشگاه های برتر منجر نشد.
آنچنان که به گفته دکتر برات قبادیان معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، اواخر سال گذشته در این طرح صنعت 130 مورد پیشنهاد داد؛ اما فقط 30 مورد با استقبال دانشگاهیان روبرو شد و 2 مورد به عقد قرارداد رسید.
با تغییرات در وزارت علوم از ابتدای دولت دوازدهم، وزارتخانه در پی تغییر در آیین نامه اجرایی این طرح برای استقبال بیشتر از اعضای هیات علمی برآمد.
دکتر برومند در مورد آیین نامه طرح فرصت مطالعاتی اساتید دانشگاه در صنعت این طور توضیح داد: تاکنون در سه جلسه شورای معاونان وزارت علوم در مورد این آیین نامه بحث شده و متن تدوین شده را برای بعضی کارشناسان صاحب نظر ارسال کرده ایم، اکنون مراحل نهایی را می گذراند.
وی درباره دلیل طولانی شدن رسیدگی به آیین نامه گفت: می خواهیم همزمان با آن تفاهم نامه هایی با بخش های اجرایی و وزارت خانه هایی امضا کنیم که می توانند فضا را برای اجرای این آیین نامه مهیا کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اضافه کرد: برای ما بسیار مهم است که خصوصا در حوزه علوم انسانی دستگاه های اجرایی جا و محل لازم را برای انجام این دوره ها ایجاد کنند.
وی افزود: ضمن اینکه یک تغییر جزئی از نظر اجرایی برای اجرای آیین نامه ها در وزارتخانه ها صورت گرفته است که آیین نامه ها از این به بعد با نظر جمعی همه بخش های وزارتخانه و تحت سیستم کدبندی مشخص منتشر می شود تا قابلیت بازنگری و ویرایش را داشته باشد.

***طرح سنجش میزان اشتغال پذیری دانش آموختگان
دکتر برومند همچنین در مورد طرح رصد اشتغال پذیری دانش آموخته ها در این معاونت و تفاوت آن با آمارهای بیکاری که وزارت کار یا مراجع دیگر ارائه می دهند، توضیح داد و گفت: اولا می خواهیم ببینیم میزان اشتغال دانش آموختگان دانشگاه های مختلف چه میزان است، رشته ها چه وضعیتی دارند، مقاطع چطور هستند و این طرح با شاخص های جدید از میزان اشتغال تحصیلکردگان انجام می شود.
وی ادامه داد: طرح فعلا برای بازه زمانی 93 و 94 انجام شده و قصد داریم در مورد سال های بعد هم این کار را بکنیم و جامعه آماری داشته باشیم که بتوانیم دقیق تر وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان را بررسی کنیم، مثلا بدانیم چند درصد از دانش آموخته های یک دانشگاه مشخص در رشته های مرتبط خود تحصیل می کنند و چند درصد در رشته های دیگر.

***آمار مخفی نداریم
دبیرکل شورای عالی عتف در مورد انتشار این آمار نیز توضیح داد: آمار مخفی نداریم؛ زیرا اعتقاد داریم اگر بخواهیم مساله ای را حل کنید اول باید بپذیریم مساله ای وجود دارد و بعد زیر این کوه یخ و دلایل آن را کشف کنیم.
وی افزود: همچنین به خرد و همکاری جمعی نیاز است، بسیار تلاش می کنیم در نشست هایی که با روسای دانشگاه های کشور در مهرماه در وزارتخانه داریم اطلاعات اولیه را ارائه دهیم و بعد از آن هر دانشگاهی بداند آماری که از میزان اشتغال دانش آموخته های خود دارد تا چه حد درست است و چه تفاوتی با دانشگاه های دیگر دارد تا بتواند در این روند خود را با دانشگاه های دیگر از نظر میزان اشتغال دانش آموخته هایش هماهنگ کند.

۶ اَمرداد ۱۳۹۷ ۱۴:۱۷
تعداد بازدید : ۱,۱۳۰