معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در سال ۱۳۹۶ در دانشگاه های کشور با برگزاری۶۸۰ دوره آموزشی، ۲۹۰ هزار دانشجو مهارت اشتغال کسب کردند
به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف دکتر مسعود برومند در نشست خبری مشترک با معاونان وزرای کار و
آموزش و پرورش در تبیین برنامه های وزارت علوم در خصوص «افزایش توانمندی
اشتغال یابی دانشجویان» اظهار داشت: با امضای تفاهم نامه با سازمان فنی و
حرفه ای کشور دانشجویان دوره کارشناسی می توانند در دوره های مهارت آموزی
مراکز سازمان فنی و حرفه ای کشور شرکت کرده و گواهی صلاحیت حرفه ای کسب
کنند.
وی افزود: به دانشجویانی که
گواهی صلاحیت حرفه ای سازمان فنی و حرفه ای را کسب کنند امتیازاتی داده می
شود که گذراندن بخشی از دوره خدمت سربازی دانشجویان پسر در مراکز دانشگاهی و
تحقیقاتی از جمله این امتیازات است.
دکتر برومند گفت: طی تفاهم نامه
دیگری با سازمان و فنی و حرفه ای مقرر شد دانشجویان بتوانند واحدهای درسی
عملی و کارگاهی خودرا در مراکز سازمان و حرفه ای طی کنند که شیوه نامه
اجرایی این طرح در دست تدوین است.
ایشان اضافه کردند: به دانشگاه ها و مراکز آمورش عالی ابلاغ شده است تا آماراشتغال
فارغ التحصیلان دوره های کارشناسی ارشد و دکترای خودرا استخراج کنند که
تاکنون ۲۹ دانشگاه گزارش های خودرا به وزارت علوم ارسال کرده اند.
وی افزود: موسسه پژوهش و برنامه
ریزی آموزش عالی وزارت علوم نیز با همکاری سازمان های اجرایی مختلف در حال
استخراج آمار اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی در کل کشور است تا در برنامه
ریزی برای پذیرش دانشجو مورد استفاده قرار گیرد.
دکتر برومند اظهار داشت: همچنین
با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت اعضای هیات علمی می توانند دوره فرصت
مطالعاتی خودرا در صنایع کشور طی کنند که به آشنایی بیشتر استادان دانشگاه
با مسائل اشتغال کشور کمک می کند.
وی با اشاره به تقویت همکاری
وزارت علوم و سازمان فنی و حرفه ای گفت: در سال ۱۳۹۶ به ۵۸۰ هزار التحصیل
دانشگاهی در مراکز سازمان فنی و حرفه ای مهارت های اشتغال ارائه شد.
دبیرکل شورای عالی عتف در تببین جهت گیری اموزش عالی کشور گفت: توجه به توسعه فناوری از سال ۸۰
در دانشگاهای کشور آغاز شد و این رویکرد موجب شد تا در سالهای ۸۴ و ۸۵
اقدام به راه اندازی "مراکز رشد" و "پارکهای علم و فناوری" در وزارت علوم
شود ودر نتیجه این جهت گیری تاکنون، تعداد ۱۹۰ مرکز رشد و ۴۳ پارک علم و
فناوری ایجاد شده است.
وی ایجاد پنج هزار واحد فناور،
۱۲۰۰ شرکت دانش بنیان در پارکهای علم و فناوری و گردش مالی سه هزار
میلیارد تومانی را از دستاوردهای مهم اقدامات وزارت علوم در ایجاد پارکهای
علم و فناوری دانست.
دکتربرومند تاکید کرد: ما برای
رسیدن به اقتصاد مقاومتی و توسعه دانش بنیان هیچ راهی جز توانمند کردن
دانشجویان نداریم که یکی از اقدامات آن توسعه کارآفرینی و مهارت آموزی
آنها است.
همچنین علی زرافشان معاون متوسطه
وزارت آموزش و پرورش گفت: وزارت آموزش و پرورش بزرگ ترین دستگاه متولی
آموزش رسمی و مهارتی در کشور است و بیش از ۳۸ درصد دانشآموزان در دوره دوم
متوسطه و دو شاخه کاردانش و فنی و حرفهای مشغول به تحصیل هستند.
وی افزود: در شاخه فنی و حرفهای
دانشآموزان در ۴۰ رشته مهارتی و در شاخه کاردانش در ۱۵۰ رشته مهارتی
مشغول تحصیل هستند. امسال با استقرار پایه دوازدهم جمعیت دانشآموزی ما در
دو شاخه فنی و حرفهای و کاردانش که شاخههای مهارتی هستند به بیش از ۹۰۰
هزار دانشآموز خواهد رسید.
زرافشان در ادامه با اشاره به
اجرای طرح ایران مهارت یادآور شد: یکی از برنامههایی که سال تحصیلی گذشته
پایهگذاری شد طرح ایران مهارت بود که این طرح به صورت مشترک با همکاری
وزارت آموزش و سازمان فنی و حرفهای برگزار شد و هدف از برگزاری این طرح
مهارتآموزی به دانشآموزان دوره های متوسطه است.
دکترسلیمان پاکسرشت رئیس سازمان
و فنی و حرفه ای کشور نیز در نشست «پیوند آموزشهای رسمی و غیر رسمی
مهارتی» با بیان اینکه پیوند آموزشهای رسمی و غیررسمی همواره به عنوان
دغدغه در جامعه مطرح بوده است گفت: اولین گام سازمان فنیوحرفهای برای
پیوند آموزش رسمی و غیررسمی و افزایش مهارت آموزی اجرای طرح «ایران مهارت»
است که این طرح در سال گذشته به صورت پایلوت در استانهای قزوین، مرکزی،
سمنان، گلستان، مازندران و البزر اجرا شد.
وی افزود: این طرح در راستای
پیوند دانشآموزان با حوزه کسب و کار اجرا شد که طی آن دانشآموزان تحت
آموزشهای ۲۰ ساعته قرار میگیرند و خارج از فعالیتهای تحصیلی به مهارت
آموزی میپردازند.
رئیس سازمان فنیوحرفهای کشور
انعقاد تفاهمنامه با وزارت علوم را از دیگر اقدامات سازمان در راستای
مهارتآموزی دانست و گفت: این تفاهمنامه فازهای مختلفی دارد که در فاز اول
مقرر شد کارآموزی دانشجویان در کارگاهها و مراکز سازمان فنی و حرفهای
برگزار شود.
دکتر پاک سرشت افزود: در گام دوم بنا شد دانشجویان بتوانند واحدهای کارگاهی و آزمایشگاهی خودرا در سازمان فنی و حرفهای بگذرانند.
وی کوتاه کردن زمان
فارغالتحصیلی تا کسب مهارت را از دیگر اقدامات مهم این سازمان برای
دانشجویان دانست و یادآور شد: در گذشته دانشجویان برای کسب مهارت و اخذ
گواهینامه باید پس از فارغ التحصیلی به مراکز سازمان فنیوحرفهای مراجعه
میکردند اما اکنون این فرصت کوتاه شده و دانشجویان میتوانند همزمان با
ادامه تحصیل به مهارتآموزی در مراکز سازمان بپردازند و گواهینامه دریافت
کنند.