اخبار

معاون وزیرعلوم: پژوهش های دانشگاهی به ندرت عملیاتی می شود

معاون وزیرعلوم: پژوهش های دانشگاهی به ندرت عملیاتی می شود
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت:محصولات و خروجی پژوهش های دانشگاهی به دشواری به یک نمونه یا پایلوت تبدیل و عملیاتی می شود درحالی که فقط در صورت ارائه ، امکان عرضه در طرح و مدل های شغلی را خواهند داشت.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف و به نقل از ایرنا، مسعود برومند روز پنجشنبه یکم شهریور ماه، اظهار داشت:فرآیند نوآوری در دانشگاه ها از زمان شکل گیری و طرح ایده تا تولید و عرضه در بازارهای ملی با موانعی روبه رو است .
وی با اشاره به چالش های پیش روی حوزه پژوهش در تبدیل شرایط به ایده آل گفت:برای نمونه زمانی که فردی ایده ای را به مرحله پژوهش رسانده و در قالب مقاله ارائه دهد، این امر نشان می دهد که این ایده از دقت و شایستگی لازم برخوردار است. پس از این مرحله او باید ایده خود را نمونه سازی و پایلوت کند که عمده چالش ما در این بخش است.
دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری برای رفع موانع در این بخش یادآورشد: در تلاشیم تا با ایجاد عنصری به نام اعتبار پژوهشی (گرنت) ، پژوهشگر را در مرحله رساندن ایده به نمونه سازی یاری کنیم.
وی افزود: در مرحله بعدی تیمی که به مرحله اعتبار رسیده باید بررسی شود که در تبدیل فناوری به طرح تجاری چه میزان توانمندی دارد. در این مرحله افراد دیگری باید به تیم بپیوندند یا فردی که دارای ایده است توانمندی کسب سطوح حقوقی و قانونیِ توسعه کسب و کار را داشته باشد.

** تجاری سازی و ورود به بازار
برومند ادامه داد: بسیاری از افراد دارای ایده هستند و آن را به فناوری می رسانند اما شخصیت تجاری سازی نداشته و علاقه ای به آن نیز ندارند.
وی افزود: باید زمینه هایی فراهم شود تا فناوری های جدید در اختیار دیگران و البته در چارچوب قراردادهای مشخص قرار گیرد و برای تحقق چنین هدفی باید زمینه ای برای پیوند سرمایه گذاران با دارندگان فناوری فراهم شود.
دکتر برومند با بیان این که پس از این مرحله هر چه کار برای رسیدن به بازار و نفوذ در آن، پیش می رود، پیچیده تر می شود، افزود: این مساله که ما بتوانیم بازار ملی کشور را در اختیار محصولات تازه به بازار آمده بدهیم، هنوز برای مصرف کننده به اثبات نرسیده است. در این مرحله نیازمند حمایت مردم از تولید و محصولات ایرانی هستیم.

** اشتغال پذیری در دانشگاه ها ارتقا یابد
وی همچنین در باره میزان تاثیر حمایت معاونت های پژوهشی دانشگاه ها از طرح های پژوهشی بر بازار اشتغال دانشجویان گفت: اگرچه دانشگاه ها مسئول اشتغال نیستند اما باید اشتغال پذیری را ارتقا دهند. دانشگاه باید دانش آموختگانی وارد جامعه کند که توانمندی اشتغال بالایی داشته باشند.
برومند با بیان این که دانشگاه ها باید مهارت های اشتغال پذیر را به دانشجویان آموزش دهند، افزود: برگزاری دوره های مهارتی، آموزش های تخصص در دانشگاه ها و آشنایی با عناصر و مفاهیم کارآفرینی از مهمترین موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرند.

۳ شهریور ۱۳۹۷ ۱۵:۳۷
تعداد بازدید : ۱,۴۵۵