اخبار

دبیرکل شورای عالی عتف خبر داد: آغاز اجرای برنامه‌های ملّی حوزه پژوهش قرآنی

دبیرکل شورای عالی عتف خبر داد:  آغاز اجرای برنامه‌های ملّی حوزه پژوهش قرآنی
دبیرکل شورای علوم، تحقیقات و فنّاوری از آغاز اجرای برنامه‌های ملّی حوزه پژوهش قرآنی در کارگروه توسعه پژوهش قرآنی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فنّاوری به نقل از ایسنا، دکتر وحید احمدی، رئیس کارگروه توسعه پژوهش قرآنی در پنجمین نشست کارگروه توسعه پژوهش قرآنی که با حضور حجت‌الاسلام عماد، معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه برگزار شد، از تصویب سازوکار اجرای برنامه‌های ملی حوزه پژوهش قرآنی خبر داد.

وی با اشاره به بررسی پیش‌نویس سازوکار راهبری کلان برنامه‌های ملی حوزه پژوهش قرآنی و تصویب آن گفت: با تصویب و ابلاغ 9 کلان برنامه ملی حوزه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در کمیسیون، رؤسای کارگروه‌های تخصصی و رئیس مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور ملزم به پیگیری اجرای برنامه‌ها و ارائه گزارش به کمیسیون شده‌اند.

دبیرکل شورای عالی عتف تصریح کرد: در این راستا کارگروه توسعه پژوهش قرآنی برای عملیاتی شدن برنامه‌های پژوهشی با بررسی و تصویب سازوکار اجرایی مشخص در نظر دارد با تدوین سبد پروژه‌ای دقیق برای هر برنامه ملی و ترسیم نگاشت نهادی آن اجرای برنامه‌ها را به شکل علمی پیگیری کند.

وی با اشاره به شباهت برنامه‌های ملی حوزه پژوهش و آموزش عالی قرآنی به برنامه‌های ملی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، تجربه دانشی و اجرایی این شورا را پشتوانه‌ای مهم و مؤثر دانست که در تدوین سازوکار اجرای برنامه‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.

وی در ادامه افزود: برنامه ملی استقرار سامانه هوشمند مدیریت دانش قرآنی، برنامه ملی توسعه مطالعات نظام سازی قرآنی، برنامه ملی توسعه مطالعات فرهنگ سازی و مدیریت امور قرآنی کشور و برنامه ملی گفتمان سازی ادبیات توسعه فرهنگ قرآنی در حوزه تخصصی، چهار کلان برنامه ملی در حوزه پژوهش هستند که برای هر یک از آن‌ها یک کمیته راهبری با هدف تأمین پشتوانه دانشی تدوین پروژه‌ها متشکل از متخصصان و استادان برجسته تشکیل می‌شود که این کمیته‌ها ماموریت دارند در جلسات متعدد میز اندیشه، نسخه اولیه و تفصیلی ریزپروژه‌ها را تدوین و الزامات لازم برای اجرا را تعیین کنند.

عضو کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور در ادامه اظهار کرد: در راستای تحقق کامل برنامه‌های ملی و به منظور هدایت، هماهنگی، هم افزایی و ترسیم نقشه جامع اجرای کلان برنامه‌های ملی و نظارت عالی بر فعالیت‌ها و عملکرد کمیته‌های راهبری، شورای هماهنگی متشکل از رؤسای کمیته‌های راهبری با مسؤولیت دبیر کمیسیون به عنوان ساختار بالادست کمیته‌های راهبری تشکیل می‌شود.

احمدی در پایان با تأکید بر مبنای علمی و اجرایی روش اتخاذ شده در دبیرخانه کمیسیون برای تحقق برنامه‌های ملی و تخصیص عالمانه و عادلانه اعتبارات اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی، با درخواست از رؤسای کمیته‌های راهبری برای تشکیل منسجم جلسات کمیته‌ها، روش اتخاذ شده را الگویی مناسب برای دیگر بخش‌های نظام توسعه فرهنگ قرآنی و بخش‌های پژوهشی در تخصیص اعتبارات دانست که در صورت اجرای صحیح می‌تواند زمینه ارتقا و اعتلای علمی این بخش‌ها را فراهم آورد.

۲۷ آبان ۱۳۹۳ ۱۴:۲۴
ایسنا |
تعداد بازدید : ۳,۵۱۷