اخبار

در پانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری ارائه شد؛ طرح کلان ملی دانش و فناوری استفاده از آب دریا و آبهای شور برای استفاده در کشاورزی شرب و صنعت

در پانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری ارائه شد؛ طرح کلان ملی دانش و فناوری استفاده از آب دریا و آبهای شور برای استفاده در کشاورزی شرب و صنعت
طرح کلان ملی دانش و فناوری استفاده از آب دریا و آبهای شور برای استفاده در کشاورزی شرب و صنعت درغرفه شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری پانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای فنّاوری و پژوهشی ارائه شد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف، دکتر کریم سلیمانی مجری طرح گفت: طبق آمارهای موجود از 165ملیون هکتار از کل اراضی ایران 25میلیون هکتار آن از اراضی شور بوده و یا به نوعی دچار برخی مسایل شوری هستند.

وی گفت: همچنین از یک طرف هرساله حدود 6میلیارد مترمکعب از آبهای شور و لب شور در رودخانه ها جریان می یابد و از طرف دیگر در منطقه شمال و جنوب کشور با دریای خزر و خلیج فارس همجوار است که با اعمال مدیریت های صحیح کشاورزی می توان از این آبها به عنوان منبع آب کشاورزی استفاده کرد.

سلیمانی خاطرنشان کرد: پس از بررسی بر روی تحقیقات انجام شده در زمینه کاربرد آب شور در کشاورزی با محوریت گیاهان زراعی در کشور طی سالهای 80 تا 91 مشخص شد که بیشترین تحقیقات در این زمینه روی 66گونه گیاهی انجام شده بود که از این میان به ترتیب گیاهان گندم، جو، برنج، چغندر قند و آفتابگردان سهم بالایی از مطالعات را به خود اختصاص داده بودند.

وی ادامه داد: نتایج بررسی ها نشان داد که در مطالعات انجام شده در کشور تنها به اثر شوری در صفات مورد بررسی پرداخته شده و به ارائه کمترین و بیشترین میزان تغییرات صفات اکتفا شده است.

مجری طرح کلان ملی دانش و فناوری استفاده از آب دریا و آبهای شور برای استفاده در کشاورزی شرب و صنعت گفت: این طرح به مدت سه سال زمان اجرا دارد و مجری طرح آن دانشگاه علوم و کشاورزی و منابع طبیعی ساری بوده و مجری همکار دانشگاه یزد و دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل است.

سلیمانی محل اجرای این طرح را دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری عنوان کرد و گفت: بومی سازی تکنولوژی های شیرین سازی، بومی سازی تکنولوژی های استفاده مستقیم و تلفیقی از آب دریا و تولید ژنوتیپ های گیاهی مقاوم به شوری از دستاوردهای این طرح هستند.

وی ادامه داد: به روز رسانی معیارهای کیفی آب در بخش های کشاورزی شرب و صنعت، ارزیابی سیستم های موجود شیرین سازی آب در ایران و جهان بررسی مسایل اجتماعی اقتصادی و زیست محیطی شیرین سازی از دیگر دستاوردهای این طرح هستند.

پانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری روز یکشنبه در محل دائمی نمایشگاهای دائمی تهران شروع به کار کرد و غرفه دستاوردهای طرح های کلان ملی پژوهش و فنّاوری در سالن شماره هشت این نمایشگاه بر پاست.

  

انتهای پیام

۲۴ آذر ۱۳۹۳ ۱۳:۴۴
ایرنا |
تعداد بازدید : ۵,۸۸۰