<h1>به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف در ابتدای این نشست که به صورت ویدیوکنفرانس برگزارش شد آقای سهراب آقازاده در خصوص چهارچوب حکمرانی نوآوری در کشور و بررسی وضعیت ایران به ارائه گزارش پرداخت که طی آن ابعاد نظام ملی نوآوری مورد بحث قرار گرفت و نسل های حکمرانی نوآوری و فرایند های اصلی در حکمرانی نوآوری طبق موارد زیر مطرح شد.</h1> <h1>1: کمبود نهادهای تخصصی تصمیم سازی و مراکز مشاوره در سیاست گذاری نوآوری</h1> <h1>2: ضعف فرهنگی جامعه در زمینه های کار گروهی، رعایت مالکیت فکری و عزم ملی در زمینه تولید و نوآوری</h1> <h1>3: فقدان مدل جامع سیاست گذاری نوآوری و عدم همسویی سیاست های بخش های علمی، صنعتی، R&D ، کارآفرینی و ...</h1> <h1>4: فقدان آرامش فکری محققان نسبت به زندگی حال و آینده و پدیده فرار مغزها</h1> <h1>5: ایزوله بودن نظام ملی نوآوری از سیستم های پیرامونی و عدم تدوین سیاست های لازم در خصوص تعامل نظام مند کارکردهای دولت در مدیریت فناوری</h1> <h1>6: کمبود سرمایه های ریسک پذیر و کمبود میزان سرمايه گذاری خارجی در ایران</h1> <h1>7: عدم هماهنگی مرجعیتی در بخش های مختلف NIS و عدم پیوند نتایج سیستم ملی نوآوری با اهداف چشم انداز ملی</h1> <h1>8: کمبود سیستم های نظارت بر اجرا، ارزیابی فناوری و لحاظ بازخورد آن در تدوین سیاست های جدید</h1> <h1> در ادامه اعضا کمیسیون به بررسی موضوع و اعلام نظرات پرداختند و راهکارهای زیر برای افزایش کارآمدی حکمرانی نوآوری در ایران اعلام شد:</h1> <h1>1: تفکیک وظایف نهادهای مختلف مانند تفکیک نقش ها و کارکردهای شورای عالی عتف، شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزرات علوم، تحقیقات و فناوری</h1> <h1>2: یکپارچه کردن اسناد بخشی و اسناد ملی توسعه علم و فناوری کشور از طریق نقش و جایگاه شورای عالی عتف</h1> <h1>3: پررنگ تر کردن نقش و جایگاه بخش صنعتی کشور در سیاست گذاری نوآوری کشور به ویژه در شورای عالی عتف و ایجاد یکپارچگی میان فعالیت های وزارت علوم و وزارت صنایع در زمینه حمایت از ارتباط صنعت و دانشگاه، تجاری سازی دستاوردهای تحقیقاتی، حمایت از شرکت های زایشی و فناوری محور با استفاده از ایجاد آژانس ها و موسسات مشترک میان دو وزارت خانه</h1> <h1>4: بالا بردن دانش و فرهنگ سیاست گذاری نوآوری از طریق توسعه دوره های آموزشی مربوطه، برگزاری همایش ها، انتشار اسناد مرتبط و فرادستی و ...</h1> <h1>5: توسعه کانون های تفکر در حوزه سیاست گذاری نوآوری و ایجاد یکپارچگی مفهومی در حوزه نوآوری میان نهادها و وزارت خانه های ذینفع از طریق ایجاد کانون های تفکر فرا وزارت خانه ای و توسعه کانون های تفکر خصوصی</h1> <h1>6: ایجاد و توسعه آژانس های تخصصی برای پیاده سازی برنامه های توسعه نوآوری در سطح ملی و در درون وزارتخانه ها که فارغ از چارچوب های سنتی موجود و تا حدودی با آزادی عمل بیشتر، اقدام به پیاده سازی برنامه های حمایت از نوآوری بپردازند و وظایف پیاده سازی سیاست ها و تدوین برنامه ها و اجرای آن ها را بر عهده بگیرند.</h1> <h1>7: ایجاد نهاد ارزیابی فرابخشی برای بررسی و ارزیابی سیاست های اجرا شده و یادگیری از سیاست های گذشته در درون ساختار شورای عالی عتف و دارای توجیه قانونی برای دریافت شاخص های مربوطه از وزارتخانه ها و نهادهای ذینفع</h1> <h1>8: استفاده از کمیته های تخصصی با حضور افراد بخش خصوصی و دولتی برای ارزیابی فرآیند و نتایج سیاست های نوآوری در ارتباط نزدیک با شورای عالی عتف</h1> <h1>9: شکل گیری نظام یادگیری سیاستی با استفاده از سازوکارها و ابزارهای لازم برای ایجاد نظام یادگیری سیاستی مانند مستندسازی تجارب، شبکه های اطلاعاتی سیاست گذاری، بانک های اطلاعاتی علوم، فناوری و نوآوری و ...</h1> <h1>لازم به ذکر است احصاء وضعیت "حکمرانی در فعالیت های علم و فناوری کشور" در دستور کار کمیسیون تخصصی مدیریت، اقتصاد، بازرگانی و امور حقوقی قرار گرفته است و در این جلسه بررسی وضعیت حکمرانی نوآوری در فعالیت های علم و فناوری کشور مطرح شد.</h1> <div> </div>