به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف در این جلسه
آقای دکتر نصیری قیداری به تدوین سند علوم پایه در سال 1390 اشاره کردند و افزود لازم است دلیل عدم اطلاعرسانی مناسب
در خصوص این سند، عدم ابلاغ آن و بیتوجهی به آن در برنامهریزیهای سالانه دولت،
بررسی شود. ایشان در ادامه اعضای کارگروه و کمیتههای دخیل در تدوین سند را برشمرد
و در قالب یک ارائه، فصول و بخشهای مهم این سند، از جمله اهداف کلان، ترسیم وضعیت
علوم پایه و آسیبشناسی آن، چالشهای علوم پایه و راهبردهای توسعهی علوم پایه در
حوزههای آموزشی و پژوهشی را ارائه داد. سپس اعضای کمیسیون به بیان نظرات در این
خصوص پرداختند و بر لزوم آسیبشناسی عدم توجه به اسناد، مصوبات و قانونهایی که در
کشور تدوین میشوند، تأکید کردند.
در ارائه بعد، دکتر مجید نیلی سخنرانی در خصوص علوم پایه و
هوش مصنوعی را با نشان دادن مثالی از قابلیتهای هوش مصنوعی Chat GPT به عنوان دستیار آموزشی مدرسین
برای طرح سوالات کاربردی و خلاقانه در موضوعات مورد نظر آغاز کرد. ایشان در ادامه
با ذکر اینکه فراهم شدن امکان صحبت با ماشینها با زبان انسان، آنها را از ابزار
به همکار تبدیل کرده است، به امکان ایجاد تحول جدی در حوزهی آموزش علوم پایه با
استفاده از هوش مصنوعی، لزوم تعلیم معلمان در خصوص AI و اضافه شدن مبحث هوش مصنوعی به
برنامه درسی علوم پایه اشاره کرد. وی ضمن ارائهی خلاصهای از مقالهای که اخیرا
در نشریهی نیچر در خصوص اکتشافات علمی در عصر هوش مصنوعی چاپ شده است، افزود لازم
است متخصصان حوزهی علوم پایه برای بهرهگیری از هوش مصنوعی در این علم، دانش کار
با هوش مصنوعی را کسب کنند و به محدودیتهای آن واقف باشند چرا که لازم است این دو
دانش برای بهرهوری حداکثری، در یک ذهن جمع باشند.
سپس اعضای کمیسیون نیز به بیان نظرات در این خصوص پرداختند
و بر لزوم توجه به مباحث اخلاقی در بهرهگیری از AI، صحتسنجی پاسخهای هوش مصنوعی،
پیشبینی نهادی برای پیگیری چالشهای مرتبط با AI و اهمیت آموزش اعضای هیأت علمی در
این حوزه، تأکید کردند.