اخبار

جلسه هم اندیشی ستاد مناطق ویژه؛ اولین گام از تدوین آئین نامه مکان یابی و استقرار کانون های اصلی و پهنه های علم و فناوری

جلسه هم اندیشی ستاد مناطق ویژه؛ اولین گام از تدوین آئین نامه مکان یابی و استقرار کانون های اصلی و پهنه های علم و فناوری
جلسه هم اندیشی ستاد مناطق ویژه علم و فناوری و آمایش سرزمین دبیرخانه شورای عالی عتف، روز سه شنبه، ششم بهمن ماه برگزار شد. در این جلسه نمایندگان و مدیران مناطق ویژه و وزارت راه و شهرسازی حضور داشتند. در این جلسه، سه کارگروه با محوریت نحوه مرزبندی مناطق ویژه علم و فناوری، کانون های علم و فناوری و پهنه های نوآوری تشکیل شد و حاضران در این کارگروه ها به سوالات مطرح شده از سوی مشاوران تدوین آئین نامه مکان یابی و استقرار کانون های اصلی و پهنه های علم و فناوری پاسخ دادند. امروز (چهارشنبه) ادامه این نشست برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف)، نخستین روز از جلسه هم اندیشی ستاد مناطق ویژه علم و فناوری و آمایش سرزمین این دبیرخانه برگزار شد. در این جلسه، مدیران و کارشناسان مناطق 5 گانه ویژه علم و فناوری و نمایندگان و مدیران وزارت راه و شهرسازی حضور داشتند.

در ابتدای جلسه مهندس مصطفی کاظمی، معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی عتف، ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون اهداف این نشست، گفت: در جلسه هفدهم شورای عالی عتف، مصوب شد که دبیرخانه این شورای عالی با هماهنگی دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری، ظرف مدت 6 ماه آئین نامه مکان یابی و استقرار کانون های اصلی و پهنه های علم و فناوری و ضوابط تدقیق کاربری های ذیربط در پهنه های شهری را جهت اعمال در اسناد طرح های جامع و تفصیلی شهری تدوین نموده و موارد فوق را ظرف مدت 6 ماه به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی برساند. او ادامه داد: برای این منظور بهتر است که بر سر تعریف مفاهیمی چون مرزبندی مناطق و تبیین مفهوم کانون و پهنه علم و فناوری به یک ادبیات مشترک دست پیدا کنیم. کاظمی افزود: هدف از برگزاری این جلسه، بهره بردن از تجربه های دست اندرکاران برای تدوین آئین نامه مکان یابی و استقرار کانون های اصلی و پهنه هاست.

در ادامه مهندس عبدی نژاد، دبیر ستاد مدیریت شهرک سازی و مشاور برنامه تدوین آئین نامه مکان یابی و استقرار کانون ها و پهنه ها در مورد ساختار وزارت راه و شهرسازی از بازنگری آئین نامه های اجرایی این ستاد نیز خبر داد و گفت: همزمان شدن تدوین این آئین نامه ها به ما این امکان را می دهد تا از تجربه های شما در ستاد مدیریت شهرک سازی نیز استفاده کنیم. او همچنین بر ضرورت همکاری مشترک دبیرخانه شورای عالی عتف و ستاد مناطق ویژه علم و فناوری این دبیرخانه و ستاد مدیریت شهرک سازی در وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد و گفت: ما از پیش نیز فعالیت های مشترک زیادی داشته ایم و همین فعالیت های مشترک می تواند برای دستیابی به یک پیش نویس آئین نامه موفق به ما کمک کند. عبدی نژاد همچنین به تهیه یک پیش نویس ابتدایی برای به بحث گذاشتن موضوع در این جلسه هم اندیشی نیز اشاره کرد.

در ادامه جلسه هم اندیشی ستاد مناطق ویژه، مهندس نرگس نراقی، کارشناس علمی ستاد مناطق ویژه علم و فناوری و آمایش سرزمین، به بررسی ویژگی های مرزبندی مناطق، تعریف کانون ها و پهنه ها در هر یک از مناطق ویژه علم و فناوری استان های بوشهر، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، اصفهان و یزد پرداخت. همچنین اطلاعاتی در مورد تعاریف کانون های علم و فناوری، انواع کانون های مستقر در منطقه، نقش آن ها در منطقه و مراجع قانونی مرتبط با آن مورد بحث قرار گرفت.

سپس با تقسیم بندی در سه کارگروه مرزبندی مناطق ویژه علم و فناوری، کانون های علم و فناوری و پهنه های فناوری، پرسش هایی در اختیار حاضران قرار گرفت و کارشناسان و مشاوران جلسه ضمن حضور در بحث های هر گروه از تجربه های عینی و موضوعات کلیدی مدنظر حاضران در هر یک از حوزه های مذکور، داده هایی را جمع آوری کردند. ادامه این نشست، امروز (چهارشنبه) برگزار می شود.

۷ بهمن ۱۳۹۴ ۱۳:۵۴
تعداد بازدید : ۴,۲۸۸