اخبار

با حضور معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی عتف؛ مراسم تقدیر از خبرنگاران حوزه علم و فناوری برگزار شد

با حضور معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی عتف؛ مراسم تقدیر از خبرنگاران حوزه علم و فناوری برگزار شد
دبیرخانه شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری طی مراسمی از فعالان حوزه مطبوعات به مناسبت بزرگداشت روز خبرنگار تقدیر به عمل آورد.

ابتدا پس از قرائت قرآن کریم جناب آقای مهندس کاظمی معاون اجرایی دبیرخانه برای حاضران سخنرانی کرد. او ضمن خیرمقدم و تبریک گرامیداشت روز خبرنگار دررابطه با شرح وظایف شورای عالی توضیحاتی ارائه داد وگفت: شورای عالی عتف شورای فرادستگاهی است که ریاست آن با شخص رئیس جمهور است. کاظمی افزود: معمولا فعالان حوزه خبر، شورای عالی عتف را با دستگاه های حوزه علم و فناوری اشتباه می گیرند، اما باید در نظر داشته باشیم شورای عالی عتف جایگاهی فرا دستگاهی دارد که بنابر قانون وظیفه سیاستگذاری علم و فناوری را بر عهده دارد. او ادامه داد: هدف قانون گذار از ترکیب اعضای شورای  عالی عتف که همگی از وزرای کابینه و فعالان حوزه علم و فناوری هستند، لازم الاجرا شدن مصوبات شورا برای تمامی دستگاه ها بوده است.

او در ادامه پیرامون برنامه ششم توسعه و لزوم ایفای نقش جدی شورای عالی عتف در روند اصلاح و تصویب آن گفت: دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با استناد به ماده 3 قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم تحقیقات و فناوری (مصوب 18/5/1383) به منظور راهبری توسعه علمی و فناورانه کشور و با رسالت سیاستگذاری و نظارت فرابخشی در این حوزه تشکیل شد. از این رو در برنامه پنجم توسعه انسجام بخشی  نهادهای فعال برعهده شورای عالی عتف قرارداده شده است.

او افزود: با نهایت تاسف در لایحه  برنامه ششم ارائه شده به مجلس شورای اسلامی هیچ وظیفه ای برای این شورا در نظر گرفته نشده است و حتی وظایف قانونی این شورا  به نهاد های دیگر واگذار شده است. کاظمی به حضور نهاد های موازی در یک حوزه و مشکلات ناشی از آن اشاره کرد و گفت: این شورای عالی تشکیل شده است تا منابع را به درستی راهبری کرده و نهادها را همسو نماید تا دچار اسراف منابع نشویم؛ لذا از شما فعالان حوزه رسانه انتظار داریم که این نیاز اساسی جامعه به همگرایی در زمینه ی علم و فناوری را آشکارتر سازید.

معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی عتف همچنین به تصویب شرح تفصیلی وظایف این شورای عالی در هیئت دولت نیز اشاره کرد و گفت: این گام بزرگی در جهت استقلال، هویت و بودجه مستقل بوده است؛ که در این زمینه تلاش های شخص دبیرکل شورای عالی عتف بسیار اثربخش بوده است.

کاظمی با معرفی پرتال شورای عالی عتف به عنوان منبع اخبار این شورای عالی، از جایگاه اخبار علم و فناوری در رسانه های کشور گلایه کرد و گفت: در کشورهای پیشرفته اخبار علم و فناوری در صدر فهرست خبرگزاری ها است، در حالیکه، درکشور ما، این اخبار در صفحات سوم و چهارم رسانه ها قابل دسترسی است.

در پایان جلسه پرسش و پاسخ نیز برگزار شد.

۲۰ اَمرداد ۱۳۹۵ ۱۶:۲۰
روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف |
تعداد بازدید : ۲,۷۹۸