اخبار

معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری: پایش و ارزیابی علم و فناوری در کشور متولی ندارد

معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری: پایش و ارزیابی علم و فناوری در کشور متولی ندارد
معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات وفناوری، تلاش این دبیرخانه به منظوربه حداقل رساندن تداخل میان نهادهای موازی و به حداکثر رساندن تعامل بین دستگاهی را مورد تاکید قرار داد و درعین حال گفت: پایش و ارزیابی علم و فناوری در کشور متولی شناخته شده‌ای ندارد.

مهندس مصطفی کاظمی، تصویب شرح وظایف تفصیلی شورای عالی عتف در دولت را پس از 8 سال نقطه امید واری مشخص شدن ساختار علم و فناوری ارزیابی کرد و افزود: موقعیت شورای عالی عتف و دبیرخانه آن با توجه به این مصوبه هیات دولت، ارتقا یافته است.
وی اضافه کرد: با پیگیری‌های انجام شده این آیین‌نامه در دی‌ماه سال گذشته به تصویب رسید که این امر موجب شد این شورا دارای ردیف بودجه و شرح تفصیلی کامل باشد.
معاون اجرایی دبیرخانه عتف در ادامه ضمن تاکید بر نقش فرادستگاهی شورای عالی عتف برای تثبیت جایگاه آن از طریق تعامل و همکاری تمامی دستگاه‌های دخیل در این شورا گفت: چنانچه این جایگاه فرادستگاهی محقق نشود، در واقع شورای عالی عتف بی‌اثر شده است و عملا اختیارات آن به یک دستگاه اجرایی که خود نماینده‌ای در این شورای عالی دارد و بخشی از آن است واگذار شده است.
کاظمی همچنین از تلاش دبیرخانه شورای عالی عتف برای همسو سازی و تقسیم کار در نهادهای موازی در زمینه سیاستگذاری علم و فناوری خبر داد و گفت: تمام تلاش ما بر این بوده و هست که با تعامل به تعیین نقش میان نهادهای موازی بپردازیم و امیدواریم که بتوانیم در این مدت باقیمانده از دولت، تمامی این نهادها را دور یک میز جمع کرده و امکان فعالیت در میدان‌های مختلف را محقق کنیم.
وی دلیل این ضعف را نبود شاخص‌های مشخص در حوزه علم و فناوری نام برد و افزود: در حال حاضر دربخش شاخص‌های علم و فناوری در کشور اتفاق‌نظر وجود ندارد. از این رو پیشنهادهایی از سوی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری ارائه شد که ماحصل آن تدوین آیین‌نامه شاخص‌های ارزیابی علم و فناوری شورای عتف شده است.

۲۶ اَمرداد ۱۳۹۵ ۰۹:۲۸
روزنامه جمهوری اسلامی |
تعداد بازدید : ۱,۴۸۷