اخبار

توضیحات دبیرخانه شورای عالی عتف در خصوص مطالب عنوان شده در دومین مناظره کاندیداهای محترم ریاست جمهوری

توضیحات دبیرخانه شورای عالی عتف در خصوص مطالب عنوان شده در دومین مناظره کاندیداهای محترم ریاست جمهوری
شورای عالی علوم، تحقیقات و فنّاوری (عتف) به استناد ماده 3 قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و به منظور راهبری و توسعه علمی و فنّاورانه کشور و با رسالت سیاست گذاری و نظارت فرابخشی و هماهنگی بین بخشی در حوزه های علمی، فنّاوری و تحقیقاتی کشور در سال 1383 تشکیل گردید.

دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف)، در خصوص برخی موارد عنوان شده در دومین مناظره کاندیدهای محترم ریاست جمهوری توضیحاتی را به شرح ذیل منتشر کرد:

  1- اهم دستاوردهای شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در دولت یازدهم

1-1 تشکیل جلسات شورای عالی عتف، کمیسیون دائمی و کمیسیون های تخصصی

از ابتدای تشکیل شورای عالی عتف در سال 1383 تعداد 20 جلسه شورای عالی عتف برگزار شده است، که از این تعداد 14 جلسه طی 10سال دولتهای گذشته تشکیل شده و تعداد 6 جلسه در دولت یازدهم برگزار شده است ( جلسه پانزدهم(12/12/92)، شانزدهم (06/05/92)، هفدهم (27/10/93)، هجدهم (2/6/94)، نوزدهم (7/2/95) و بیستم (12/11/95)). از ابتدای دولت یازدهم با توجه به تعدد شوراهای عالی در کشور و به منظور تشکیل منظم جلسات شورای عالی عتف و افزایش اثربخشی جلسات مقرر شد جلسات شورا با ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شود و تمامی مصوبات به توشیح ریاست جمهوری برسد، لذا تمامی صورتجلسات و مصوبات شورای عالی عتف به امضای رئیس محترم جمهوری رسیده است.

به منظور پشتیبانی علمی شورای عالی عتف، 11 کمیسیون تخصصی با حضور حدود 230 نفر از نخبگان و صاحبنظران دانشگاهی و دستگاههای اجرایی در دبیرخانه شورای عالی تشکیل شده است. کمیسوینهای تخصصی طی سالهای 1392 تا 1395 بیش از 300  جلسه برگزار کرده و مباحث تخصصی را مورد بررسی قرار داده اند.

علاوه بر کمیسیونهای تخصصی، کمیسیون دائمی بصورت منظم ماهانه با حضور معاونان پژوهشی تمامی دستگاهاهی اجرایی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تشکیل شده است و مسائل و چالشهای نظام علم و فناوری مورد بررسی قرار گرفته است و در صورت نیاز موارد جهت تصمیم گیری به شورای عالی ارجاع داده شده است.

 1-2 ساماندهی و شکل دهی به دبیرخانه شورای عالی عتف

در دولتهای گذشته علی رغم گذشت بیش از 10 سال از فعالیت شورای عالی عتف، متاسفانه دبیرخانه شورای عالی بصورت یک مجموعه مستقل شکل نگرفته بود. در دولت یازدهم مجموعه اقدامات مورد نیاز برای ایجاد و ساماندهی دبیرخانه شورای عالی عتف به انجام رسید که از جمله دستاوردهای این اقدامات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

·        تصویب شرح تفصیلی وظایف و اختیارات شورای عالی عتف در هیئت وزیران

نکته مهم در خصوص مصوبه این است که شرح تفصیلی باید در سال 1384 به تصویب می رسید که بنا به دلایلی این امر صورت نگرفت. خوشبختانه در دولت یازدهم بعد از حدود 10 سال شرح تفصیلی وظایف به تصویب هیئت وزیران رسید

·        ایجاد ردیف اعتباری مستقل در قانون بودجه

پس ازگدشت بیش از ده سال از فعالیت شورای عالی عتف، ردیف اعتباری مستقل با تعامل و همکاری نزدیک بین سازمان برنامه و بودجه و وزارت علوم  در طی دوره دولت یازدهم  ایجاد شد.

·        تصویب اساسنامه دبیرخانه شورای عالی عتف در شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

 

1-3 تشکیل و راه اندازی 5 منطقه ویژه علم و فناوری در کشور

در دولت یازدهم یکی از مهمترین زیرساخت های علم و فناوری کشور یعنی مناطق ویژه علم و فناوری (کریدور) در 5 استان کشور شامل اصفهان، خراسان رضوی، یزد، آذربایجان شرقی و بوشهر راه اندازی شده است. سازمان عامل استقرار و توسعه مناطق ویژه در 5 استان مذکور تاسیس و در حال فعالیت هستند. مناطق ویژه علم و فناوری تضمین کننده ارتقای اقتصاد، اشتغال و فناوری استانها محسوب شده و اکوسیستم کارآفرینی، تولید مبتنی بر فناوری و تقویت اقتصاد را مهیا می نماید.

 

1-4 تعیین تکلیف طرح های کلان ملی پژوهش و فناوری

با شروع دولت یازدهم با عنایت به گذشت حدود دو سال از شروع طرح‌های کلان ملی پژوهش و فنّاوری، مهمترین مشکلات و چالش‌هایی پیش‌روی اجرای طرح‌های کلان ملی شناسایی شده و در راستای هر کدام اقداماتی لازم در دبیرخانه شورای عالی انجام گرفت.

با توجه به ضرورت تقاضا محور بودن طرح های کلان ملی، تعیین بهره برداران قطعی طرح ها و مشارکت دادن آنها در تامین اعتبارات مورد نیاز طرح ها امری اجتناب ناپذیر است. لذا در این فاصله با تلاش بسیار زیاد دبیرانه شواری عالی، متقاضی 35 طرح کلان ملی مشخص گردید.

براساس بررسی های کارشناسی صورت گرفته و پس از برگزاری جلسات متعدد با مجریان طرح های کلان ملی و سازمان برنامه و بودجه از بین 47 طرح کلان مصوب، تعداد 22 طرح کلان ملی به تایید رسید و مقرر شد اعتبارات مورد نیاز توسط سازمان برنامه و بودجه تامین شود. همچنین تعداد 12 طرح به دلیل نداشتن متقاضی خاتمه یافته اعلام شدند و تعداد 13 طرح برای بررسی بیشتر به کارگروه مشترک دبیرخانه شورای عالی و سازمان برنامه و بودجه عودت داده شدند.

 

1-5 گسترش همکاری های بین المللی

از جمله دستاوردهای مهم شورای عالی عتف در دوره دولت یازدهم گسترش همکاری علمی بین الملل در راستای انجام وظایف و ماموریتهای شورای عالی بوده است. از جمله اقدامات صورت گرفته در این زمینه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

·        همکاری با موسسه فناوری اتریش در راستای توسعه منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی (آذربایجان شرقی)

·        همکاری با یونیدو در راستای توسعه نظام فناوری و نوآوری

·        همکاری با یونیدو در راستای برنامه آینده نگاری ملی

 

1-6 استقرار نظام جامع پایش و ارزیابی علم ، فناوری و نوآوری

با توجه به اهمیت پایش و ارزیابی علم و فناوری و با عنایت به تعدد نهادهای فعال در این زمینه شورای عالی عتف در طی دولت یازدهم با تصویب آیین نامه اجرایی پایش و ارزیابی، تقسیم کار ملی در حوزه پایش را انجام داده است و اقدامات لازم برای استقرار سامانه های مورد نیاز جهت ساماندهی به وضعیت نظام اطلاعات علم و فناوری را با همکاری دستگاههای اجرایی مرتبط  به سرانجام رسانده است.

 

 

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۱:۲۴
روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف |
تعداد بازدید : ۳,۶۶۵