اخبار

در یکصد و سی و هفتمین جلسه کمیسیون صنایع، معادن و فناوری اطلاعات و ارتباطات رخ داد:

ارائه گزارش شرکت ملی گاز ایران برای بهینه سازی و اصلاح الگوی مصرف گاز طبیعی

ارائه گزارش شرکت ملی گاز ایران برای بهینه سازی و اصلاح الگوی مصرف گاز طبیعی
در یکصد و سی و هفتمین جلسه کمیسیون صنایع، معادن و فناوری اطلاعات و ارتباطات شورای عالی عتف، گزارش بهینه سازی و اصلاح الگوی مصرف گاز طبیعی توسط دکتر مظلوم فارسی باف، مدیرکل پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران ارائه شد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف، پیش از دستور این جلسه به ارائه گزارش عملکرد دستگاههای متولی اجرای قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاریی سازی نوآوری‌ها و اختراعات اختصاص داشت. مهندس عباسی، کارشناس دبیرخانه شورای عالی عتف ضمن معرفی این متولیان از جمله شورای عالی عتف و کارگروه ارزیابی شرکت ها و موسسات دانش بنیان، وظایف و اقدامات هر یک را نیز بر اساس قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان تشریح نمود. در ادامه نیز مأموریت صندوق نوآوری و شکوفایی در کمک به تحقق و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، تکمیل زنجیره ایده تا بازار، تجاری‌سازی نوآوری‌ها، دستاوردهای پژوهشی و اختراعات، کاربردی کردن دانش از طریق ارائه کمک‌ها و خدمات مالی و پشتیبانی به شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و آمار و اطلاعات مربوطه به تفکیک استانی بیان شد و اعضای حاضر در کمیسیون به بحث و تبادل نظر در این خصوص به ویژه موضوع آمایش سرزمینی اقتصاد دانش‌بنیان پرداختند. توزیع کشوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سراسر کشور به نسبت جمعیت و اعضای هیأت علمی، میزان موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان و شاخص‌های تعیین این موضوع، میزان بازپرداخت تسهیلات دریافتی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان، تعداد شرکت‌های غیردانش‌بنیان که در حوزه دانش‌بنیان فعالیت می‌کنند و تسهیلات از مراجع ذی‌ربط دریافت می‌نمایند؛ از مهم‌ترین سوالات اعضای کمیسیون در این خصوص بود. مقرر شد گزارش ارائه شده در خصوص حمایت از موسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان، تکمیل و در جلسه آینده ارائه شود. 

در ادامه جلسه به درخواست کمیسییون در خصوص بحث و ارائه پیشنهاد راجع به مسائل مهم کشور از جمله موضوع محیط زیست که مورد تأکید مقام معظم رهبری در جلسه با نخبگان بوده است، دکتر مظلوم فارسی باف، مدیرکل پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران در خصوص برنامه پیشنهادی شرکت ملی گاز ایران برای بهینه سازی و اصلاح الگوی مصرف گاز طبیعی در بخش های مختلف خانگی، تجاری، صنعتی و نیروگاهی به ارائه گزارش خود پرداخت. وی پتانسیل کاهش مصرف گاز در کشور را به ترتیب در بخش‌های نیروگاه به میزان 44 درصد، ساختمان به میزان 28 درصد، صنایع فولاد، سیمان و پتروشیمی به میزان 18 درصد و صنعت گاز، پالایش، انتقال و توزیع را به میزان 10 درصد دانستند و پیشنهاد نمود برای صرفه‌جویی در مصرف گاز با توجه به تعداد کم نیروگاه‌ها و پتانسیل بیشتر این حوزه می‌بایست بیشترین توجه به این بخش معطوف شود. 

در ادامه دکتر سرخیل، نماینده سازمان حفاظت محیط زیست در کمیسیون به ارائه گزارش خود با عنوان محیط زیست (آلودگی هوا) پرداخت. ایشان ضمن تشریح موضوع و عوامل دخیل در تشدید آلودگی هوا معتقد بودند که 70 درصد آلودگی هوا در فصل سرد سال مربوط به سوخت مازوت در نیروگاه‌ها و سی درصد مابقی مربوط به خودروها و حمل و نقل عمومی است.

در پایان مقرر شد برای بررسی بیشتر موضوع آلودگی هوا جلسه ای در قالب کارگروه با حضور نمایندگان وزارت نیرو، سازمان محیط زیست و وزارت نفت برگزار شود. 

بررسی سایر موضوعات و مسائل مورد تأکید رهبری مرتبط با حوزه فعالیت کمیسیون در برنامه جلسات آینده کمیسیون قرار گرفت. 

 
۵ دی ۱۴۰۰ ۱۱:۴۵
تعداد بازدید : ۶۲۶