اخبار

در راستای ترویج فرهنگ کار آفرینی صورت گرفت؛

امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و بنیاد ملی توسعه فناوری

امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و بنیاد ملی توسعه فناوری
امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و بنیاد ملی توسعه فناوری با حضور دکتر زارعی رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، دکتر نیلی رییس دانشگاه تهران، دکتر نواب‌پور مدیرعامل بنیاد ملی توسعه فناوری‌، دکتر منصوری معاون وزیر در امور توسعه کارآفرینی و اشتغال، دکتر براری معاون وزیر و رییس سازمان فضایی کشور و اعضای کمیته راهبردی رسته فناوری اطلاعات معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال در دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف به نقل از پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، در این نشست دکتر عباس زارعی، رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران بعد از اشاره کوتاه به تاریخچه شروع فعالیت پارک علم و فناوری‌گفت: هدف پارک علم و فناوری دانشگاه تهران تبدیل ایده‌های دارای بازار به کسب و کار است، در واقع فضایی است که ایده‌های دانشگاهی را به ثروت ماندگاری برای کشور تبدیل می کند.

دکتر زارعی گفت: ما در جامعه به نیروهای کاری دانش‌محوری نیاز داریم که دارای مشخصه چابکی و انعطاف‌پذیری باشند و بتوانند به موقع وارد بازار کار شوند و در صورت لزوم نیز خارج شوند.

کار‌دات به معنای کار تخصصی دانشجویی است که در این طرح دانشجویان یا به شرکت‌ها معرفی می شوند و یا در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران مشغول به فعالیت می شوند.

طرح جیکو سومین برنامه راهبردی دانشگاه تهران است این طرح در راستای تبدیل شدن به دانشگاه کارآفرین و ایجاد فرصت‌های شغلی ایجاد شده است در واقع جیکو پاسخی به نیاز اشتغال دانشجویان و تامین نیروی کار شرکت‌هاست.

از اهداف طرح جیکو می توان به ایجاد زمینه اشتغال دانشجویان دانشگاه تهران، مهارت‌آموزی دانشجویان، ترویج فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه، آشنایی دانشجویان با بازار کار، کسب تجربه کاری متعهدانه در محیط کار واقعی، تامین نیروی کار دانشی قابل دسترس با بهره‌وری بالا برای شرکت‌ها اشاره کرد.

از مزایای طرح جیکو برای دانشجویان می توان به پاره وقت بودن، کسب تجربه و درآمد، شرکت در دوره های آموزشی اولیه ورود به بازار کار، فعالیت در زمینه مرتبط با رشته تحصیلی خود در فضایی امن اشاره کرد.

طرح جیکو مزایایی برای شرکت‌ها نیز دارد از جمله بهره بردن و به کارگیری نیروی کار در دسترس و فعال که متخصص و مجهز به دانش روز هستند همچنین پارک علم و فناوری دانشگاه تهران گرنت حمایتی‌ای در راستای پرداخت حق الزحمه برای شرکت ها در نظر گرفته است، بدین صورت که حق الزحمه هر نفر نیرو به مدت ۶ ماه توسط پارک پرداخت می‌شود و شرکت بعد از ۶ ماه تنفس، آن را به صورت اقساط بازپرداخت می‌کند.

سپس دکتر نواب پور مدیرعامل بنیاد ملی توسعه فناوری بیان کرد: ضرورت همکاری‌های فناورانه، بنیاد ملی توسعه فناوری و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران را در کنار یکدیگر قرار داده است و همین امر سبب ایجاد هم‌افزایی میان بخش‌های دولتی و خصوصی می‌شود.

وی همچنین به چهار محور فناوری اشاره کرد و گفت: این چهار محور شامل توانمند‌سازی نیروهای متخصص، ایجاد کارگزاری فناوری با تاکید بر فناوری هاب، ایجاد پلتفرم تامین مالی خرد و استارت‌آپ استودیو می‌باشد.

در این نشست دکتر محمود نیلی احمدآبادی رییس دانشگاه تهران، با اشاره به اینکه دانشگاه تهران مسئولیت‌های اجتماعی و دانشگاه کارآفرین بودن و اخلاق حرفه ای را مدنظر دارد اظهار داشت: اینکه چگونه دانشجویان را آموزش دهیم، به انها مهارت بیاموزیم، جامعه را به آن‌ها نشان دهیم و در نهایت دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی رها نشوند و اینکه بستر کسب وکاری برایشان فراهم شود از اهداف پارک علم و فناوری و مراکز رشد است.

رییس دانشگاه تهران بیان داشت: بزرگترین سرمایه ما؛ اساتید، دانشجویان و کارکنان هستند که با بهره گیری از فضای دانشگاه و سخت‌افزارها به توسعه پایدار و خلق ارزش‌ها در کشور کمک می کنند هنگامی که دانش به کسب وکار تبدیل شود، آنچه برای کشور حاصل می‌شود از لحاظ درآمدی بالاتر از درآمد نفتی است و همچنین قابل تحریم نمی‌باشد و دیگران نمی‌توانند از طریق آن، کشور را تحت فشار قرار دهند.

دکتر مرتضی براری معاون وزیر و رییس سازمان فضایی کشور گفت: ما با چالش‌هایی در موضوعات مختلف مانند کشاورزی، منابع طبیعی روبه رو هستیم و دانشگاه تهران در این امور تخصص دارد و می تواند به ایفای نقش بپردازد.

دکتر سید ستار هاشمی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری در ابتدای سخنانش به موضوع کرونا پرداخت و بیان کرد: زیرساخت‌های ارتباطی مناسب، نقش مهمی را در این دوره ایفا می‌کند.

وی همچنین به مبحث هم‌افزایی اشاره کرد و گفت: هم‌افزایی باعث می شود اتفاقاتی رقم بخورد و اگر نباشد کار دشوار می شود وامضای این تفاهم‌نامه نوعی هم‌افزایی است که کار را پیش می‌برد و گامی رو به جلو است.

د

 

کتر هاشمی به نتایج مطالعه منتشر شده در PWC که یکی از ۵ موسسه برتر مطالعات راهبردی است، اشاره کرد و گفت: تکنولوژی هوش مصنوعی تا سال ۲۰۳۰، رقم ۷/۱۵ تریلیون دلار به ارزش تولید ناخالص داخلی در سرتاسر دنیا اضافه خواهد کرد که این امر نشان می دهد که می بایست به این حوزه توجه کنیم.

دکتر عیسی منصوری معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: به نظر می رسد بسیاری از کشورها از جمله کشورهای توسعه‌یافته در امر تامین منابع انسانی متخصص در حوزه فناوری های نسل چهارم دچار مشکل هستند.

وی گفت در انقلاب صنعتی چهارم بازیگران اصلی پلتفرم‌ها هستند آلمان و بسیاری از کشورها پلتفرم‌های ملی طراحی کردند در حالی که ما هنوز به این لایه ورود نکرده ایم زیرا این مسئله در حال حاضر به عنوان مأموریت دستگاه‌های اصلی تعریف نشده است.

دکتر منصوری در ادامه گفت: این نشست نوعی از همکاری برای شکل‌دهی پلتفرم‌های ملی است که برای کشور و برای ما مهم است. این پلتفرم به پرورش نیروی انسانی، توسعه کسب وکار در این حوزه و امر پژوهش در این موضوع می پردازد.

۳ تیر ۱۳۹۹ ۱۳:۴۰
تعداد بازدید : ۱,۵۶۲