اخبار

پایگاه رتبه‌بندی تایمز اعلام کرد؛

حضور ۲۰ دانشگاه از ایران در رتبه‌بندی دانشگاه‌‌های جوان و برتر دنیا

حضور ۲۰ دانشگاه از ایران در رتبه‌بندی دانشگاه‌‌های جوان و برتر دنیا
نظام رتبه‌بندی تایمز فهرست دانشگاه‌های‌ برتر جوان با قدمتی زیر ۵۰ سال را منتشر کرد؛ در بین ۴۱۴ دانشگاهی که در این رتبه‌بندی حضور دارند، سهم جمهوری اسلامی ایران از دانشگا‌ه‌های جوان و برتر دنیا ۲۰ دانشگاه بوده است.
به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف، به نقل از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، دکتر محمدجواد دهقانی سرپرست ISC گفت: پایگاه رتبه‌بندی تایمز فهرست سال ۲۰۲۰ دانشگاه‌های جوان دنیا با قدمتی کمتر از ۵۰ سال را منتشر کرد. این پایگاه که در سال ۲۰۱۹، ۳۵۱ دانشگاه را منتشر کرده بود، در سال ۲۰۲۰ این تعداد را به ۴۱۴ دانشگاه رسانده است. این نهمین فهرست دانشگاه‌های برتر جوان است که در دنیا از سال ۲۰۱۲ تا کنون به صورت سالانه توسط پایگاه رتبه‌بندی تایمز انجام شده است.
 
وی اظهار داشت: در بین ۴۱۴ دانشگاه که در این رتبه بندی حضور دارند، سهم جمهوری اسلامی ایران از دانشگاه های جوان و برتر دنیا ۲۰ دانشگاه بوده است. دانشگاه‌های حاضر در رتبه بندی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل (۷۴)، دانشگاه کاشان و دانشگاه یاسوج (۱۰۱-۱۵۰)، دانشگاه بین المللی امام خمینی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه صنعتی شیراز (۱۵۱-۲۰۰)، دانشگاه مازندران (۲۰۱-۲۵۰)، دانشگاه بوعلی سینا، دانشگاه گیلان، دانشگاه کردستان، دانشگاه سمنان (۲۵۱-۳۰۰)، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، دانشگاه شهرکرد، دانشگاه صنعتی شاهرود، دانشگاه زنجان (۳۰۱-۳۵۰)، دانشگاه شاهد، دانشگاه شهید باهنر، دانشگاه یزد (۳۵۱-۴۰۰) و دانشگاه بیرجند، (۴۰۱+) می‌باشند.
 
لازم به ذکر است دانشگاه یاسوج، دانشگاه بین المللی امام خمینی، دانشگاه بوعلی سینا، دانشگاه کردستان، دانشگاه سمنان، دانشگاه شهرکرد و دانشگاه شاهد برای اولین بار در این رتبه بندی حضور داشته اند.
 
در جدول زیر عملکرد سالانه دانشگاه های کشور در رتبه بندی دانشگاه های جوان تایمز نمایش داده شده است. لازم به ذکر است از سال ۲۰۱۲ که این رتبه بندی آغاز شده تا سال ۲۰۱۶ دانشگاه صنعتی شریف در این رتبه بندی حضور داشت و از سال ۲۰۱۷ به علت اینکه قدمت این دانشگاه از ۵۰ سال بیشتر شد در این رتبه بندی حضور ندارد.

لازم به ذکر است که دانشگاه های بزرگ کشور همچون دانشگاه تهران، علوم پزشکی تهران، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه شیراز و دیگر دانشگاه هایی که در دیگر رتبه بندی های تایمز حضور داشته اند، دارای قدمتی بیش از ۵۰ سال هستند و لذا نمی توانند در رتبه بندی دانشگاه های جوان حضور یابند.

 

عملکرد کشورهای اسلامی در رتبه بندی دانشگاه های جوان تایمز ۲۰۲۰

سرپرست ISC در ادامه گفت: در رتبه بندی دانشگاه های جوان تایمز ۲۰۲۰، دانشگاه های ۱۷ کشور اسلامی حضور دارند که کشورهای ترکیه و ایران به ترتیب با ۲۳ و ۲۰ دانشگاه به لحاظ تعداد دانشگاه های حاضر رتبه های اول و دوم را دارند و کشور مصر با ۱۴ دانشگاه در رتبه سوم قرار دارد. به لحاظ رتبه دانشگاهی نیز دانشگاه الفیصل عربستان سعودی (۳۱)، دانشگاه خلیفه امارات متحده عربی (۴۷)، دانشگاه سابانچی ترکیه (۶۹)، دانشگاه قطر (۷۳) و دانشگاه نوشیروانی بابل (۷۴) به ترتیب رتبه های اول تا پنجم را در بین کشورهای اسلامی دارند.

 

دکتر دهقانی افزود: رتبه‌بندی تایمز یکی از مشهورترین نظام های رتبه بندی بین المللی است که هر ساله دانشگاه های برتر دنیا را بر اساس ۱۳ شاخص عملکردی در قالب ۵ معیار کلی آموزش، پژوهش، استنادات، درآمد صنعتی و وجهه بین المللی جهت انجام مقایسه های جامع و متوازن مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار می دهد.

 

وی ادامه داد: در ارزیابی دانشگاه های جوان، جهت انجام بررسی های مطلوبتر، به شاخص های نظرسنجی شهرت دانشگاهی وزن کمتری اختصاص داده شده است. همچنین در رتبه بندی تایمز از سه منبع اطلاعاتی شامل ۱- اطلاعات حاصل از نظرسنجی ها، ۲- اطلاعات ارائه شده از سوی دانشگاه ها و ۳- اطلاعات پژوهشی دانشگاه ها در پایگاه استنادی اسکوپوس جهت محاسبه شاخص ها و نمرات بهره گرفته شده است.

 

د کتر دهقانی گفت: در سال ۲۰۲۰ نیز دانشگاه علم و صنعت هنگ کنگ توانست برای سومین سال متوالی حائز عنوان برترین دانشگاه جوان دنیا شود. دانشگاه صنعتی نانیانگ سنگاپور، دانشگاه Paris Sciences and Letters - PSL Research University Paris فرانسه با یک رتبه صعود به ترتیب رتبه دوم دنیا و رتبه سوم دنیا را در این فهرست از آن خود کرده اند. 

برای دیدن جدول‌های رتبه‌بندی، اینجا را کلیک کنید.

۸ تیر ۱۳۹۹ ۱۲:۱۱
تعداد بازدید : ۸۷۰