اخبار

فرصت‌های شرکت‌های کوچک و متوسط در مواجهه با کووید ۱۹

فرصت‌های شرکت‌های کوچک و متوسط در مواجهه با کووید ۱۹
رییس امور کمیسیون‌های دبیرخانه شورای عالی عتف می‌گوید تأثیر پاندمی کووید ۱۹ بر شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) به دلیل سطح آسیب‌پذیری بالاتر و مقاومت کمتری که دارند، بسیار شدید است.

به گزارش دبیرخانه شورای عالی عتف به نقل از ایرنا، دکتر آرش رزمی در یادداشتی آورده است: ویروس کرونا با تبدیل شدن به یک ویروس همه‌گیر جهانی، پیامدهای اقتصادی بسیار در پی داشته و تقریبا بر بسیاری از کسب و کارها، فارغ از اندازه آنها تاثیر گذاشته است.

این یادداشت می افزاید: در این میان، به نظر می رسد تأثیر آن بر شرکت های کوچک و متوسط (SME) به دلیل سطح آسیب‌پذیری بالاتر و مقاومت کمتری که دارند، بسیار شدید است. این نوع از کسب و کارها با مشکلاتی همچون کاهش نیروی کار، کمبود قطعات و کالاهای واسطه ای، وقفه در زنجیره تأمین، کاهش چشمگیر تقاضا بر خدمات و محصولات مواجه هستند.

رزمی در ادامه این یادداشت آورده است: مجموع عوامل مذکور در کاهش جریان نقدینگی آنها دخیل است. این شرکت ها معمولاً دارای تعداد کمتری تأمین‌کننده هستند. گاهی ممکن است این خود امتیاز باشد و آنها را از شوک محافظت کند. در مقابل آنانی که به تأمین‌کنندگان کشورها و مناطق درگیر با کووید-۱۹ متکی هستند، آسیب‌پذیری بیشتری دارند چرا که محدودیت ها و موانع حمل و نقل دریایی، جاده ای و هوایی بر این شرکت ها تاثیر بیشتری دارد.

وی خاطرنشان می سازد: برخی از شرکت های کوچک و متوسط تحت تاثیر اختلال در شبکه های تجاری و زنجیره‌های تامین قرار می گیرند. در صورت قطع شدن این زنجیره و از دست دادن شرکای سابق، ممکن است برقراری مجدد ارتباط با شبکه های پیشین و تنظیم قراردادهای تجاری جدید برای بسیاری از آنها دشوار باشد.

رییس امور کمیسیون های دبیرخانه عتف می افزاید که بسیاری از کسب و کارها از جمله شرکت های کوچک و متوسط با کاهش تقاضای جهانی برای محصولات و خدمات روبرو هستند. این کاهش تقاضا در بخش های خاص مانند گردشگری و حمل و نقل بیشتر احساس می شود؛ همچنین در مناطقی که اقدامات مهار شیوع بیماری مانند منع عبور و مرور وضع شده، کاهش تقاضا برای آن دسته از اینگونه شرکت هایی که منابع بازارهای محلی را تأمین می کنند، بیشتر است.

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: گزارش سازمان OECD در ارتباط تأثیرپذیری شرکت های کوچک و متوسط از شیوع ویروس کرونا که توسط دبیرخانه شورای عالی عتف ترجمه و منتشر شده، نشان می دهد در پاسخ به این تحولات و در برخورد با هزینه ها، این شرکت ها مقاومت و انعطاف کمتری دارند.

این یادداشت می افزاید: هزینه های پیشگیری و ایجاد تغییرات لازم در فرایندهای کاری، مانند اتخاذ دورکاری، ایجاد کانال فروش جدید و غیره برای آنان نسبتاً سنگین است. مضاف بر اینکه در بسیاری از موارد سطح پایین دیجیتالی شدن همچنین مشکلاتی برای دسترسی و اتخاذ فناوری‌ها وجود دارد. در بخش‌هایی از این گزارش تاکید شده که اگر تولید کاهش یابد، هزینه کار و سرمایه استفاده نشده برای شرکت های کوچک و متوسط بیشتر از شرکت های بزرگ است.

به گفته رزمی، به طور کلی، شرکت های کوچک و متوسط نسبت به شرکت های بزرگتر در برابر "فاصله گذاری اجتماعی" آسیب‌پذیرتر هستند. در اکثر کشورهای عضو OECD، شرکت های کوچک و متوسط اکثریت قریب به اتفاق شرکت ها را تشکیل می دهند که بیشترین ارزش افزوده و اشتغال را ایجاد می-کنند.

به گفته رییس کمیسیون های دبیرخانه عتف، همه گیری کووید-۱۹ نیازمند کمک همه دولت ها است تا بتوان اثرات سلامتی و اقتصادی شیوع آن را حل کرد. بسیاری از کارآفرینان جزء آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه هستند که با مشکل تأمین هزینه های جاری و افت شدید درآمد مواجه می شوند. دولت ها ابزارهای متنوعی را برای کمک به کارآفرینان و شرکت های کوچک و متوسط در مقابله با بحران به‌کار می گیرند.

وی می افزاید: اما به ‌گونه دیگر نیز می توان به مساله نگاه کرد. "همه‌گیری و رکود، محرک نوآوری هستند". این بحران نمونه هایی از کارآفرینی و خلاقیت کسب و کارهای کوچک در مقابله با بحران را به همراه داشت. کسب و کارهای کوچک به واسطه کوچک و چابک بودنشان، راحت تر می توانند خود را با شرایط وفق دهند.

رزمی بر این باور است که بسیاری از آنان روش های جدیدی را برای ایجاد عرضه و تقاضا ایجاد می کنند. استارتاپ ها از ابزارهای آموزش دیجیتال برای بحث یادگیری از راه دور بهره جسته اند و شرکت های کوچک و کارآفرینان به سهولت محتوای خود را به ‌صورت آنلاین ارائه می‌دهند. به جرات می توان گفت در شرایط شیوع ویروس، این شرکت ها در تولید مایحتاج بازار برای پیشگیری و کنترل بیماری مانند مواد ضدعفونی کننده، ماسک و غیره موفق تر عمل کرده اند.

در بخش پایانی این یادداشت آمده است: بدون تردید، در آینده شرایط برای شرکت های کوچک و متوسط و کارآفرینان چالش برانگیز است و حمایت و کمک دولت ها برای ادامه فعالیت این بنگاه ها ضروری است و دولت‌ها باید سهم کارآفرینی و پتانسیل شرکت های کوچک و متوسط را در نظر بگیرند.

۲۸ تیر ۱۳۹۹ ۱۳:۴۶
تعداد بازدید : ۱,۲۱۱