اخبار

بر اساس گزارش تحلیلی سامانه نماگر کووید-۱۹ ISC در دنیا و ایران در ۴ ماه اخیر اعلام شد؛

روند افزایشی رشد روزانه مبتلا به ویروس کووید-۱۹ درکشور/ بالاترین متوسط نرخ رشد روزانه فوتی در ۳ ماه گذشته

روند افزایشی رشد روزانه مبتلا به ویروس کووید-۱۹ درکشور/ بالاترین متوسط نرخ رشد روزانه فوتی در ۳ ماه گذشته
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: اطلاعات مستخرج از سامانه نماگرکووید-۱۹ (ISC COVID-۱۹ Visualizer) نشان می دهد که میزان رشد متوسط روزانه مبتلایان ویروس کووید-۱۹ در دنیا از ۷.۹۲ درصد در فروردین ماه به ۱.۷ درصد در تیرماه کاهش یافته است. همچنین، میزان رشد متوسط روزانه مبتلایان کشور در همین بازه زمانی از ۵.۰۸ درصد به ۱.۰۴ درصد کاهش یافته است. با این حال برخلاف سایر کشورهای مشابه، هنوز روند گسترش بیماری در کشور افزایشی است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ( ISC )، دکتر محمدجواد دهقانی گفت: منظور از کشورهای مشابه، ۱۲ کشوری است که انتشار بیماری در آنها تقریباً در یک بازه زمانی یکسان صورت گرفته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان رشد متوسط روزانه در تیرماه برای کشورهای برزیل با ۲.۲۸ درصد، آمریکا با ۱.۷۶ درصد، پاکستان با ۱.۴ درصد و ایران با ۱.۰۴ درصد بالاترین میزان را در میان کشورهای مشابه داشته‌اند.

همچنین، میزان رشد متوسط فوتی کشور از میزان ۱.۱۱ درصد در اردیبهشت ماه که در خرداد به ۰.۹۷ درصد کاهش یافته بود مجدداً در تیرماه به ۱.۴ درصد افزایش یافته که این بالاترین میزان در ۳ ماه گذشته است.

سرپرست ISC در ادامه گفت: نتایج و آمار در سامانه کووید -۱۹ به همراه تحلیل مربوط به ۱۲ کشور مورد نظر و متوسط نرخ رشد روزانه در چهار ماه اخیر آنها در جدول ۱ نشان داده شده است. همان طور که از جدول ۱ ملاحظه می‌شود میزان رشد متوسط بیماری در چهار ماه اول سال در دنیا و همه کشورها روند کاهشی داشته است. با این حال این روند برای برخی کشورها کاملاً ملموس و معنادار است. به طور خاص، رشد متوسط مبتلایان در فروردین ماه در کشورهای ایتالیا (۵ درصد)، آلمان (۷.۸ درصد)، اسپانیا (۸.۳۲ درصد)، انگلیس (۱۲.۲۹ درصد)، کانادا (۱۳.۱ درصد)، فرانسه (۷.۶۴ درصد) و ترکیه (۲۰.۰۶ درصد) بوده در حالی که در تیرماه یعنی چهار ماه بعد، رشد متوسط روزانه همگی به زیر ۰.۵ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: در تیر ماه، میزان رشد متوسط روزانه ۱۲ کشور مورد نظر به ترتیب برزیل با ۲.۲۸ درصد، آمریکا با ۱.۷۶ درصد، پاکستان با ۱.۴۶ درصد، ایران با ۱.۰۹ درصد و روسیه با یک درصد، بالاترین میزان را داشته‌اند. این در حالی است که رشد متوسط روزانه در تیرماه کشورهای ترکیه ۰.۵۷ درصد، فرانسه ۰.۳۴ درصد، کانادا ۰.۳۲ درصد، انگلیس ۰.۲۵ درصد، اسپانیا و آلمان ۰.۲۱ درصد و ایتالیا ۰.۰۹ درصد بوده است. لازم به ذکر است که ایتالیا بعد از چین با نرخ رشد ۰.۰۲ درصد دارای کمترین متوسط نرخ رشد بیماری روزانه است.

دکتر دهقانی تصریح کرد: مساله مهم دیگر، روند رشد و انتشار بیماری در این کشورها بوده که برای بررسی دقیق این امر منحنی تعداد مبتلایان در چها ماه اخیر به صورت بازه‌های ده روزه در نمودار ۱ نشان داده شده است. به منظور مقایسه بهتر، از میان ۱۲ کشور مورد نظر، کشورهای با زیر ۳۰۰ هزار جمعیت مبتلا در نمودار ۱ و کشورهای بالای ۵۰۰ هزار جمعیت در نمودار ۲ نشان داده شده است. از نمودار ۱ روند افزایشی ایران، کاملاً مشهود است. بخصوص افزایش شیب در روز ۹۰ ام یعنی آخر خردادماه کاملاً قابل مشاهده است. در مورد ایران، علیرغم گذشت بیش از ۴ ماه ادامه یافتن این شیوع، واگرا شدن افزایش مبتلایان واقعاً نگران کننده است. همان طور که ملاحظه می‌شود این روند افزایشی در مورد پاکستان نیز با همان شیب و در مورد ترکیه با شیب ملایم‌تری در حال پیشرفت است. این در حالی است که روند افزایش مبتلایان در سایر کشورهای ایتالیا، آلمان، فرانسه و کانادا به سمت همگرا شدن به یک میزان ثابت را طی می‌کند. این روند برای کشورهای انگلیس و اسپانیا نیز صدق می‌کند.

برای دیدن اطلاعات کامل و جداول، اینجا را کلیک کنید.

۷ اَمرداد ۱۳۹۹ ۱۱:۰۴
تعداد بازدید : ۱,۰۳۸