اخبار

بررسی پیشرفت طرح کلان مدیریت ذخایر ژنتیکی گیاه، دام و آبزیان در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی

بررسی پیشرفت طرح کلان مدیریت ذخایر ژنتیکی گیاه، دام و آبزیان در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی
دبیر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی شورای عالی علوم، تحقیقات و فنّاوری از بررسی پیشرفت طرح کلان مدیریت ذخایر ژنتیکی گیاه، دام و آبزیان در شصت و یکمین جلسه کمیسیون خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فنّاوری، دکتر حسین بنکداری، دبیر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی شورای عالی عتف از بررسی پیشرفت طرح کلان مدیریت ذخایر ژنتیکی گیاه، دام و آبزیان در شصت و یکمین جلسه کمیسیون خبر داد و گفت: تنوع اقلیمی ایران و به تبع آن تنوع زیستی گسترده در کشور موجب شده تا ایران را به عنوان یکی از متنوع‌ترین و غنی‌ترین کشورهای جهان از لحاظ ذخایر ژنتیکی مطرح باشد.

بنکداری افزود: اهمیت ذخایر ژنتیکی گیاهی، جانوری و سایر زیستمندان در دنیا از اواسط قرن بیستم بطور جدّی مورد توجه قرار گرفت و به عنوان توسعه راهبردی پایدار برای تأمین نیازهای کنونی بشر، بدون اینکه برای نسل‌های آتی مشکلاتی ایجاد کند مطرح است.

دبیر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی گفت: اگر چه فعالیت‌های حفاظت از ذخایر ژنتیکی از سالیان پیش در کشور آغاز شده است و بانک‌های تخصصی نگهداری بذرهای گیاهی، بانک رده‌های سلولی، بانک میکروارگانیسم‌های صنایع غذایی و موادی از این قبیل در کشور وجود دارد، ولی تاکنون سرمایه‌گذاری اساسی و ملی در این زمینه صورت نگرفته است. لذا این طرح کلان ملی در راستای حفاظت و بهره‌برداری از ثروت عظیم ذخایر ژنتیکی کشور تعریف شده است.

بنکداری خاطر نشان کرد: امید است با اجرای این طرح کلان ملی حفاظت تنوع ژنتیکی کم نظیر کشور در حوزه‌های مختلف زیستی به عنوان منابع کلیدی و اساسی توسعه اقتصاد کشور در نیل به امنیت غذایی و سلامت جامعه فراهم شود.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فنّاوری مراحل مقدماتی این طرح با همکاری مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر و نهال وزارت جهاد کشاورزی و دانشگاه تربیت مدرس به عنوان مجریان محوری طرح و همکاری تمامی صاحب‌نظران دانشگاهی و تحقیقاتی کشور در حال انجام است و مطالعات اولیه آن تا پایان سال جاری به اتمام می‌رسد و از سال آینده مراحل اجرایی آن آغاز خواهد شد.

انتهای پیام

۲۲ دی ۱۳۹۳ ۱۳:۴۱
روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف |
تعداد بازدید : ۳,۱۱۶