اخبار

معرفی طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار (تاپ)

معرفی طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار (تاپ)

طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار (تاپ) با محوریت معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت و با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ستاد کل نیروهای مسلح در سه بخش برای  برای دانش‌‌آموختگان مشمول خدمت سربازی که تمایل دارند دوران خدمت سربازی خود را در بنگاه‌‌های اقتصادی بگذارانند، دانشجویان تحصیلات تکمیلی که تمایل دارند پایان‌‌نامه‌‌های خود را به‌‌صورت مسأله‌‌محور انجام دهند و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی که مایلند در قالب طرح پسادکترای صنعتی و فرصت مطالعاتی در بنگاه‌‌های صنعتی و معدنی، انجام پروژه‌‌های مستقل یا مشترک فعالیت نمایند، اجرا می‌‌شود.

بنگاه متقاضی: 

کلیه بنگاه‌‌های فعال خصوصی، عمومی و دولتی دارای مجوز از مراجع ذیصلاح (صنعت، کشاورزی و خدمات)، که تقاضای نیروی انسانی و نیازهای پژوهشی و فناورانه خود را در سامانه تاپ ثبت نموده و بر اساس شیوه‌‌نامه سنجش صلاحیت طرف تقاضا مصوب وزارت صنعت، معدن و تجارت پذیرفته شده باشند و تمایل دارند به حداقل یکی از سه حالت زیر اقدام نمایند:

رفع نیاز بنگاه از طریق تعریف پایان‌‌نامه‌‌های تحصیلات تکمیلی و حضور دانشجویان در بنگاه در مدت زمان معین.

رفع نیاز بنگاه از طریق حضور اعضای هیأت علمی دانشگاه‌‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و تعریف پروژه در بنگاه در مدت زمان معین.

به‌‌کارگیری دانش‌‌آموختگان مشمول خدمت سربازی در واحد تحقیق و توسعه بنگاه.

دانشجوتاپ: 

دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور در همه رشته‎ها که بر اساس شیوه‌‌نامه سنجش صلاحیت طرف عرضه مصوب وزارت صنعت، معدن و تجارت در طرح تاپ پذیرفته شده باشند.

سربازتاپ: 

داوطلبان خدمت دانش‎آموخته کارشناسی ارشد و دکتری که بر اساس شیوه‌‌نامه سنجش صلاحیت طرف عرضه مصوب وزارت صنعت، معدن و تجارت در طرح تاپ پذیرفته شده باشند.

استادتاپ: 

داوطلبان یا اعضای هیأت علمی دانشگاه‌‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی (دارای مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) که مایلند در قالب طرح پسادکترای صنعتی و فرصت مطالعاتی در بنگاه های صنعتی و معدنی، انجام پروژه های مستقل یا مشترک فعالیت نمایند. 

هدف اصلی

هدف این طرح، توسعه دانش بنیان بنگاه‌‌ها از طریق بهره‌‌مندی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی، ارتقاء سطح مهارت فارغ‌‌التحصیلان مشمول خدمت سربازی، تقویت ارتباط و تعامل بین صنعت و دانشگاه با هدف کاربردی شدن دانش و یافته‌‌های جدید علمی و فناوری اعضای هیأت علمی دانشگاه‌‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی ، ارتقاء توان فنی و مهندسی بنگاه‌‌های صنعتی، معدنی و تجاری و ظرفیت‌‌سازی اشتغال از طریق خلق ارزش افزودۀ جدید و تأمین اشتغال زایشی و پایدار می‌‌باشد.

اهداف فرعی

ایجاد و تقویت ارتباط و تعامل بین صنعت و دانشگاه

ایجاد تحرک در طرف تقاضای فناوری

جهت‌‌دهی و هدایت پایان‌‌نامه‌‌های تحصیلات تکمیلی

ارتقای سطح مهارت دانشجویان و سربازان تحصیلکرده و آمادگی آن‌‌ها برای حضور در محیط کار متناسب

گسترش فعالیت‌‌های تحقیق و توسعه (R&D) در بنگاه‌‌های اقتصادی

جذب متناسب دانشجویان دانشگاه‌‌ها و مؤسسات آموزش عالی

فراهم آوری زمینه‌‌های رسوخ دانش و فناوری های جدید در بنگاه‌‌های اقتصادی

بهسازی و جهت‌‌دهی به بنگاه‌‌های تولیدی در مسیر پیشرفت اقتصادی کشور

خلق ارزش افزوده جدید از طریق توسعه تولید کالا، خدمات و عملکرد دانش بنیان 

تقویت کارآفرینی، اشتغالزایی و افزایش فرصت‌‌های شغلی جدید

افزایش بهره‌‌وری در بخش تولید صنعتی و خدمات

فرآیندهای استاد تاپ

در این بخش اعضا یا داوطلبان عضویت در هئیت علمی مراکز آموزش عالی که مایلند در قالب پسادکتری صنعتی، فرصت مطالعاتی در بنگاه¬های صنعتی و معدنی، انجام پروژه های مستقل یا مشترک فعالیت نمایند، با امتخاب یک پروژه که توسط بنگاه¬هاص صنعتی و معدنی به منظور رفع نیازهای پژوهشی و فناورانه تعریف شده است، در بنگاه ها حضور یابند.

فرآیند های دانشجو تاپ

یکی از بخش های طرح مربوط به دانشجویان تحصیلات تکمیلی است که تمایل دارند پایان نامه های خود را به صورت مساله محور انجام دهند. این دانشجویان بر اساس شیوه نامه سنجش صلاحیت دانشجوی تاپ مصوب وزارت صنعت، معدن و تجارت در طرح تاپ پذیرفته خواهند شد. سپس با انتخاب یک پروژه که توسط بنگاه های صنعتی و معدنی به منظور رفع نیازهای پژوهشی و فناورانه تعریف شده است، پایان نامه خود را انجام می دهند.

فرآیند دانشجو تاپ

در این بخش فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی مشمول خدمت سربازی که تمایل دارند تمام یا بخشی از خدمت سربازی خود را در واحدهای تحقیق و توسعه بنگاه های صنعتی و معدنی سپری نمایند، در سامانه ثبت نام کرده و بنگاه مورد نظر خود را انتخاب می نمایند. پس از مصاحبه با بنگاه مورد نظر در آن واحد مشغول به کار می شوند.

سامانه الکترونیک طرح تاپ

سامانه ای که برای صرفه¬جویی در زمان، تسهیل تعاملات، ارزیابی و نظارت در قالب طرح تاپ ایجاد شده و متقاضیان طرف عرضه و تقاضا و ارکان سیاستنگذار، برنامه ریز و ناظر با سطوح مختلف دسترسی از آن استفاده می نمایند. سامانه تاپ در حال حاضر از طریق دو دامنه www.iranetop.ir  و top.mimt.gov.ir در دسترس عموم است. این سامانه دارای قابلیت دریافت، طبقه بندی، پردازش، رصد و پایش داده ای دو سطح طرف تقاضا و عرضه بوده و تمام فرآیندهای اجرایی طرح تاپ در این بستر انجام خواهد شد. 

دبیرخانه متمرکز

دبیرخانه متمرکز طرح در دانشگاه صنایع و معادن ایران و تحت نظارت معاونت آموزش، پژوهش و فناوری تشکیل می¬گردد. 

دبیرخانه استانی

دبیرخانه های استانی طرح با محوریت سازمانهای صنعت، معدنی و تجارت استانها و با همکاری نمایندگان شهرک های صنعتی استان، دانشگاه های معتبر استان (دولتی و آزاد)، اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تشکیل می¬گردد. 

اطلاعات تماس دبیرخانه مرکزی

تلفن: 26148285-021

فکس: 22282499-021

رایانه نامه: top@mimt.gov.ir

۱۳ اَمرداد ۱۳۹۹ ۰۹:۱۲
تعداد بازدید : ۲,۱۰۷