اخبار

شصت و سومین جلسه کمیسیون تخصصی سلامت، امنیت غذایی و رفاه اجتماعی شورای عالی عتف، برگزارشد

شصت و سومین جلسه کمیسیون تخصصی سلامت، امنیت غذایی و رفاه اجتماعی شورای عالی عتف، برگزارشد
شصت و سومین جلسه کمیسیون تخصصی سلامت، امنیت غذایی و رفاه اجتماعی این شورا در روز چهارشنبه مورخ 19/6/1399 از ساعت 10 الی 11:30 از طریق ویدئو کنفرانس تشکیل شد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف، در ابتدای جلسه گزارشی در خصوص انتظارات دبیرخانه از کمیسیون‌های تخصصی ارائه شد و مقرر شد موارد مد نظر دبیرخانه در دستور کار جلسات آتی کمیسیون قرار گیرد.

در ادامه جلسه دستوری با عنوان اقدامات انجام شده در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص فناوری‌های مرتبط با کووید-19 توسط دکتر ملک‌زاده رییس کمیسیون سلامت، امنیت غذایی و رفاه اجتماعی شورای عالی عتف و  معاون پژوهش و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه شد. 

دکتر ملک زاده با اشاره به شیوع ویروس کرونا گفت: آزمایش‌های سرولوژیکی برپایه آنتی بادی ویروس کرونا در ایران، اسپانیا و شهر ژنو نشان داد که حداقل ۱۰ درصد جمعیت شهری مبتلا شده‌اند و برآوردها نشان می‌دهد بیش از یک میلیارد نفر از جمعیت دنیا در معرض ابتلا به بیماری قرار دارند و پیش بینی می‌شود در صورت ابتلا  350 میلیون نفر نیاز به بستری شدن دارند.

رییس کمیسیون تخصصی سلامت، امنیت غذایی و رفاه اجتماعی دبیرخانه شورای عالی عتف در ادامه افزود: همه‌گیری بیماری از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت است. در کشورهایی مانند نیوزلند و رواندا - پس از تعطیلی فعالیت‌‌ها (lockdown) به مدت مختلف – تعداد موارد ابتلا کاهش یافته و سپس محدودیت‌ها را کاهش دادند و مواظب شعله‌ور شدن آن هستند.

معاون پژوهش و فناورای وزارت بهداشت در خصوص مطالعات انجام شده در این زمینه اظهار داشت: مطالعه‌ای در بیش از ۱۰ هزار بیمار بستری در بیمارستان‌های آلمان نشان داده است که علیرغم در دسترس بودن همه منابع مراقبت‌های ویژه، ۲۲ درصد از بیماران فوت می‌کنند. بنابراین مرگ‌ومیر ناشی از کووید-۱۹ صرفا ناشی از عدم دسترسی به منابع نیست، بلکه به عوامل مختلفی غیر از زیرساخت‌ها وابسته است.

وی در ادامه گفت: افزایش قابل توجه مرگ قابل پیشگیری ناشی از ناراحتی‌های قلبی- عروقی و سرطان به دلیل تشخیص دیرهنگام این بیماری‌ها در دوران اپیدمی کورونا انتظار می‌رود، چرا که بسیاری از بیماران به دلیل ترس از کرونا به بیمارستانها مراجعه نمی‌کنند غافل از اینکه احتمال مرگ ناشی ناراحتی‌های قلبی- عروقی و سرطان بیشتر از احتمال مرگ در اثر کروناست.

رییس  کمیسیون تخصصی سلامت، امنیت غذایی و رفاه اجتماعی دبیرخانه عتف در پایان افزود: تاکنون واکسن موثری در هیچ نقطه از دنیا در مقابله با این ویروس ساخته نشده است و تا قطعی شدن تاثیر واکسن‌ها و انجام تمامی فازهای آزمایشی واکسن، وزارت بهداشت برنامه‌ای برای پیش خرید واکسن نخواهد داشت.

در ادامه جلسه دکتر رحیمی دبیرکل شورای عالی عتف ضمن اشاره به قوانین بالادستی در شورای عالی عتف به همکاری دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری  با وزارت بهداشت تاکید داشته و افزود: تعامل فی مابین مجموعه وزارت علوم تحقیقات و فناوری بخصوص نقش همکاری و تعامل پارک های علم و فناوری در این زمینه با مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  می توانند اقدامات مهمی در این زمینه رقم بزند.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ ۱۵:۴۳
تعداد بازدید : ۹۳۸