اخبار

هفدهمین جلسه کمیسیون امور فرهنگی، اجتماعی، علوم انسانی و اسلامی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد

هفدهمین جلسه کمیسیون امور فرهنگی، اجتماعی، علوم انسانی و اسلامی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف هفدهمین جلسه کمیسیون امور فرهنگی، اجتماعی، علوم انسانی و اسلامی شورای عالی عتف، دوشنبه 99/06/24 به صورت ویدئوکنفرانس در محل دبیرخانه شورا برگزار شد.

در پیش از دستور جلسه، رییس کمیسیون حجت السلام و المسلمین سید علی عماد متذکر شدند که باید مراقبت کنیم تا دستگاهها تکالیف قانونی خودشان را در قالب طرح های پژوهشی در سامانه سمات بارگزاری نکنند ایشان همچنین به لزوم افزایش کیفیت علمی پیشنهاده های پژوهشی در سامانه سمات اشاره داشتند.

در مورد دستور اول، پیرو درخواست دبیر کل شورا مبنی بر تشکیل کمیسیون هنر و معماری، این موضوع توسط جناب آقای دکتر عظمتی مطرح شد و اعضا به این موضوع را مثبت ارزیابی کردند که می تواند به بررسی تخصصی موضوعات مرتبط با هنر و معماری کمک کند. در عین حال اعضای حقوقی کمیسیون بر حضور دستگاه چند وجهی تاکید داشتند. 

در دستور دوم بحث پیشنهاد مفادی برای قانون بودجه ۱۴۰۰، این موضوع نیز توسط دبیر کمیسیون مطرح شد و سپس اعضای حاضر به بحث و بررسی موضوع پرداختند و تاکید اعضا به ویژه اعضای حقوقی کمیسیون روی تاخیر در اعلام زمان تخصیص بودجه پژوهشی، تسهیل فرایند های بررسی و تصویب طرح‌ها و همکاری بیشتر ذی‌حسابان دستگاه‌ها به منظور جذب بودجه بود. از سوی دیگر اعضای حقیقی کمیسیون روی افزایش کیفیت علمی طرح ها و پیشنهاده های ارسالی از سوی دستگاه اجرایی تاکید داشتند و همچنین ارائه منظم خروجی طرح های اجرا شده توسط دستگاه مورد توجه اعضای حقیقی بود.

همچنین بحث محدودیت بودجه به دلیل تحریم ها و بیماری همه گیر کرونا و تاثیر آن بر روی بودجه های پژوهشی مورد بحث قرار گرفت و برخی از اعضا پیشنهاداتی شامل تشکیل سامانه خیرین پژوهش و سامانه همگن سازی طرح های منطقه ای، بومی و ملی به منظور جلوگیری از دوباره کاری و تامین از طریق منابع غیر دولتی را پیشنهاد دادند.

در پایان مقرر شد، نماینده سازمان برنامه و بودجه گزارشی در مورد اعتبار یک درصد پژوهشی دستگاه ارائه فرمایند تا وضعیت دستگاه در جذب بودجه مشخص گردد و به علاوه کمیسیون، پژوهشی در مورد مسائل دستگاه ها برای جذب اعتبارات یک درصد بودجه جاری انجام دهد. همچنین تصمیم بر آن شد در جلسه آینده در مورد چالش های ملی و دستگاهی به منظور تنظیم اولویت های پژوهشی به بحث و تبادل نظر صورت گیرد.

 

۲۵ شهریور ۱۳۹۹ ۰۹:۲۶
تعداد بازدید : ۷۶۵