اخبار

دولت 30 میلیون یورو به تجهیز دانشگاه های کشور اختصاص داد/ پژوهشگران پسادکترا در دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور جذب می شوند

دولت 30 میلیون یورو به تجهیز دانشگاه های کشور اختصاص داد/ پژوهشگران پسادکترا در دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور جذب می شوند
دبیرکل شورای عالی عتف و معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: سال گذشته 40 میلیون یورو صرف تجهیز دانشگاه‌های کشور شد و امسال هم 30 میلیون یورو برای این منظور اختصاص داده شده است.

دکتر غلامحسین رحیمی دبیرکل شورای عالی عتف و معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در یک نشست خبری از طریق ویدئوکنفرانس، وضعیت پژوهش و فناوری در دانشگاه ها را تشریح کرد.

وی با اشاره به مولفه های جهانی رشد علمی گفت: در زمینه مقاله های علمی و پژوهشی وضعیت خوبی داریم اما در زمینه کتاب باید بیشتر کار کنیم. 

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: همواره این سوال مطرح می شود که آیا این مقاله ها تبدیل به محصول شده است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که اصولا بخشی از تولید مقاله نشانه حرکت در مسیر علم است.

به گفته وی، در 10 سال اخیر نهادهای فناورانه مرتبط با وزارت علوم و دانشگاه ها در کشور شکل گرفته است. برای مثال در پارک های علم و فناوری ۷ هزار شرکت فعالیت می کنند؛ ۵۴ هزار نفر در این شرکت ها فعالیت می کنند و ۲ هزار ایده اجرایی شده و این شرکت ها ۱۰۰ میلیون دلار صادرات داشته اند.

حجم قراردادهای دانشگاه با صنعت به 2 هزار میلیارد تومان رسید

رحیمی با اشاره برنامه های ارتباط دانشگاه با صنعت در وزارت علوم، گفت: تعداد دوره های کارورزی و مهارت آموزی با قبل قابل مقایسه نیست و رشد چشم گیری در این باره را شاهد بوده ایم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: حجم قراردادهای دانشگاه با صنعت به ۲ هزار میلیارد تومان رسیده و در ۲ تا ۳ سال اخیر جهشی را در این زمینه شاهد بودیم.

* 200 میلیارد تومان از بودجه شرکت های دولتی از طریق دانشگاه ها در زمینه پژوهش هزینه می شود

رحیمی با بیان اینکه طبق قانون بودجه ۴۰ درصد بودجه شرکت های دولتی باید از طریق دانشگاه ها در زمینه پژوهش هزینه شود، گفت: این اعتبار امسال ۲۰۰ میلیارد تومان است و در خزانه محفوظ مانده است.

وی گفت: در سامانه ای که به این منظور راه اندازی شده، دستگاه ها نیازهای خود را ثبت می کنند و دانشگاه ها و شرکت ها توانمندی های خود را برای پاسخ گویی به این نیاز اعلام می کنند.

30 میلیون یورو برای تجهیز دانشگاه ها اختصاص یافت

رحیمی شعرباف گفت: پارسال ۴۰ میلیون یورو به تجهیز دانشگاه های کشور اختصاص پیدا کرد که تا آخر سال این اعتبار توزیع شد و تعداد زیادی از دانشگاه ها توانستند آزمایشگاه ها را مجهز کنند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: به دانشگاه ها تاکید شده که در زمینه احداث آزمایشگاه مرکزی همت داشته باشند یا اگر آزمایشگاه مرکزی دارند آن را تجهیز کنند. امسال هم ۳۰ میلیون یورو برای تجهیز دانشگاه ها اختصاص یافته که ۱۰ میلیون یورو به وزارت بهداشت و ۲۰ میلیون یورو به وزارت علوم اختصاص پیدا کرده است.

برنامه جدی برای توسعه علوم پایه در سال 99

وی گفت: همچنین برنامه جدی برای توسعه علوم پایه داریم. این برنامه ها در سال ۹۹ ابلاغ خواهد شد.

رحیمی شعر باف افزود: برنامه جدی دیگر برای جذب دستیاران پژوهشی و پژوهشگران پسادکترا در دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور است. هر سال ۲۰ هزار دانشجوی دکترا در کشور داریم و در عین حال سیاست وزارتخانه این است که به هیچ وجه گسترش کمی دوره های دکترا را نداشته باشیم. هم اکنون در بهترین حالت بتوانیم ۴ تا ۵ هزار نفر را به عنوان هیات علمی جذب کنیم و باقی باید جذب مراکز تحقیقاتی شوند.

وی ادامه داد: حتی اگر دانشگاه یا پژوهشگاهی تشخیص دهد یک ایرانی در خارج این شرایط را دارد، امکان جذب دارد.

۱۴ مهر ۱۳۹۹ ۱۲:۰۳
تعداد بازدید : ۵۹۲