اخبار

در هشتاد و یکمین جلسه کمیسیون علوم پایه و فناوری‌های همگرای شورای عالی عتف مطرح شد:

"سنجه‌های ارزیابی انتشارات علمی ایران" و "آزمون پذیرش دانشجویان مقطع دکتری علوم پایه"

"سنجه‌های ارزیابی انتشارات علمی ایران" و "آزمون پذیرش دانشجویان مقطع دکتری علوم پایه"

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف هشتاد و یکمین جلسه کمیسیون علوم پایه و فناوری‌های همگرای شورای عالی عتف برگزار شد. دکتر سمنانیان، ریاست کمیسیون در خصوص"سنجه‌های ارزیابی انتشارات علمی ایران" اظهار داشت بر اساس اطلاعات به دست آمده از سامانۀ «دانش ایران» (دا) پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، در سال 2015، انتشار مقالات ایرانی در پایگاه علمی WoS به حدود 42 هزار سند رسیده که نسبت به سال قبل، 33.3 در صد رشد داشته است. همچنین شایان ذکر است که از منظر این پایگاه علمی در همین سال، ایران رتبه 17 را در جهان و رتبه 2 را در میان کشورهای منطقه کسب نموده است.

وی در ادامه افزود این آمار حاکی از آنست که 66 در صد از انتشارت علمی ایران با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، 26 در صد با همکاری با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و 19 در صد از آن با همکاری دانشگاه آزاد بدست آمده است. همچنین سرانه انتشارات ایران در این سال، حدود 0.52 در صد است؛ بدین معنا که هر عضو هیئت علمی بطور متوسط هر دو سال یکبار موفق به چاپ یک مقاله علمی بین¬المللی می¬شود. 

ایشان در ادامه خاطرنشان کرد بر پایه آمار سازمان سنجش آموزش کشور، در آزمون دکتری سال 1398، در 5 رشته امتحانی از 244 رشته، شانس قبولی بیشتر از صد در صد بوده است. علاوه بر این در همین سال، 27 در صد ظرفیت اعلام شده دکتری در دانشگاه¬های وزارت علوم خالی مانده و این در حالی است که دانشگاه آزاد اسلامی 12 در صد بیش از ظرفیت اعلام شده خود، دانشجو پذیرفته است. همچنین در این سال، از 163 هزار نفری که برای اشغال 29 هزار کرسی دکتری با هم به رقابت پرداخته‌اند، 19 هزار و پانصد نفر برای اشغال 6 هزار و پانصد کرسی علوم پایه وارد رقابت شده¬اند. از این میان، تنها 4 هزار نفر پذیرفته شده و 38 در صد از ظرفیت دکتری علوم پایه کشور خالی مانده است. از همین رو لازم است مسئولین امر تمهیداتی را اتخاذ نمایند تا رویکرد جوانان نخبه کشور به رشته¬های علوم پایه افزایش یابد و از این زاویه، آینده علمی کشور دچار خسران نگردد.

دکتر نصیری هم به طرح چالش‌ها و پیشنهادات ارائه شده در جلسات کارگروه تخصصی "جایگاه علوم پایه در برنامه هفنم توسعه با عنایت به برنامه ششم" پرداختند. شایان ذکر است این کارگروه بر اساس مصوبه هفتاد و هشتمین جلسه کمیسیون و با هدف بررسی موارد مغفول مرتبط با علوم پایه در برنامه ششم توسعه و قانون بودجه و ارائه پیشنهادات عملیاتی برای برنامه هفتم توسعه و قانون بودجه 1400 شکل گرفته است.

در انتهای جلسه مقرر گردید:

موارد ذیل در این کارگروه بررسی و نتایج حاصله به کمیسیون ارائه گردد:

احصا موارد مغفول مرتبط با علوم پایه در برنامه ششم توسعه و قانون بودجه

ارائه پیشنهاد برای مفاد لایحه بودجه سال 1400

نقش علوم پایه در توسعه پایدار کشور

پیشنویس نخست بیانیه سالانه کمیسیون توسط دبیر کمیسیون، جناب آقای دکتر علیشاهیها تهیه گردد.

بررسی آیین نامه ارتقای علوم پایه کشور به جلسه آینده کمیسیون موکول شد.

 
۲۹ مهر ۱۳۹۹ ۱۰:۳۹
تعداد بازدید : ۸۹۴