اخبار

مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم مطرح کرد:

لزوم توجه جدی دانشگاه‌ها به طرح تحول همکاری دانشگاه‌ها با جامعه و بخش صنعت/ پیش‌بینی ۴۴برنامه و اقدام در طرح تحول

لزوم توجه جدی دانشگاه‌ها به طرح تحول همکاری دانشگاه‌ها با جامعه و بخش صنعت/ پیش‌بینی ۴۴برنامه و اقدام در طرح تحول
دکتر محمد سعید سیف، در چهاردهمین نشست مدیران ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزشی کشور اعلام کرد: طرح تحول همکاری دانشگاه‌ها با جامعه و بخش صنعت از مهرماه سال ۱۳۹۸ توسط وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاه‌ها ابلاغ شده و در آن ۴۴برنامه و اقدام، ۸ راهبرد اصلی، ۶ برنامه کلان در چشم‌انداز افق ۱۴۰۴ پیش‌بینی شده و توجه جدی دانشگاه‌ها به این طرح موجب اجرای بهینه آن خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف، دراین نشست که به صورت مجازی و در سالن جلسات دفتر ارتباط با جامعه و صنعت این وزارت برگزار شد، دکتر سیف با ارائه گزارشی از عملکرد دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، درخصوص پایش و ساماندهی وضعیت قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه ها اظهار داشت: در این خصوص گزارش مبسوطی تهیه شده که در آن به مواردی از قبیل -تدوین شاخص های مرتبط با ارتباط با صنعت، دریافت اطلاعات قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور، تجزیه و تحلیل و مستندسازی وضعیت قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه ها و پژوهشگاه‌های کشور اشاره شده است.

مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، با بیان اینکه تعداد قراردادهای ارتباط با صنعت و جامعه در حال اجرا در حال حاضر، ۸۴۲۷ طرح با مبلغ ۲,۱۳۷ میلیارد تومان است، افزود: در راستای مکاتبه صورت گرفته با دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در سال ۱۳۹۸، گزارش الزامات انعقاد قراردادهای تحقیقاتی موسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری منتشر شده و ۴۰ دانشگاه اطلاعات مربوط به اقدامات و برنامه‌های خود را ارسال کرده‌اند. این الزامات به منظور ساماندهی، استانداردسازی، قاعده.مند سازی و پشتیبانی از تعاملات وارتباطات بین دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور و دستگاه‌های اجرایی و ارتقای کیفیت اجرای قراردادها اعمال می‌شود.

دکتر سیف درخصوص طرح پایش دوره‌های مهارت‌افزایی دانشجویان در سال ۱۳۹۹ افزود: در این راستا تاکنون حدود ۴۵ دانشگاه اطلاعات مربوط به دوره‌های مهارت‌افزایی برگزار شده از مهرماه ۱۳۹۸ الی شهریور ۱۳۹۹ را ارسال کرده‌اند که گزارش آن در آدرس الکترونیکی به نشانی https://industry.msrt.ir قابل رویت است.

وی همچنین در‌خصوص رصد اشتغال فارغ‌التحصیلان اظهار داشت: در این خصوص ۸۵ دانشگاه مشارکت داشته و اطلاعات و آمار خود را ارائه کردند و گزارش مبسوطی نیز از وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان تنظیم شده است.

مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم با تاکید بر فعالیت موثر مراکز مشاوره شغلی و کاریابی تخصصی دانشگاهی گفت: وظایف پیشنهادی این مراکز، مواردی از قبیل خدمات کاریابی، ارائه خدمات مشاوره وهدایت شغلی تخصصی، ساماندهی کار پاره‌وقت تخصصی، توسعه و بهبود دوره‌های کارآموزی، برنامه‌ریزی و توسعه دوره‌های مهارت.آموزی، امور مربوط به لغو تعهد خدمت دانش‌آموختگان) آزادسازی مدرک تحصیلی)، امور مربوط به بیمه بیکاری، برگزاری نمایشگاه‌های کار و معرفی افراد کارآفرین به مراکز کارآفرینی است که دغدغه کیفیت و اثر بخشی عملکرد این مراکز مدنظر می‌باشد.

وی تصریح کرد: در این راستا تاکنون ۴۰ دانشگاه جهت ایجاد و راه‌اندازی مراکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی فعالیت داشتند و ۴۱ برنامه نیز درخصوص توسعه دوره‌های مهارت‌افزایی و اشتغال‌پذیری دانشجویان ارائه شده و برنامه‌ریزی و پیگیری جهت حمایت مالی از برنامه‌ها و طر ح‌های دانشگاه‌ها در جهت مهارت افزایی و ارتقای توان اشتغال‌پذیری دانشجویان نیز در حال انجام است.

دکتر سیف با اشاره به تدوین پیش‌نویس آیین‌نامه برگزاری دوره‌های کارآموزی دانشجویان، جهت افزایش بهره‌وری این دوره‌ها گفت: هدف از برنامه‌های مرتبط با مزیت استانی و جهش تولید، مشارکت دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی پژوهشی در افزایش بهره‌وری و جهش تولید صنایع کشور، حمایت از پروژه‌های پیشنهادی موثر و طرح عارضه‌یابی مشکلات و نیازمندی‌های صنعتی و ارائه راهکارهای مناسب است و در این راستا ۲۴ دانشگاه با بررسی اسناد بالادستی و نیازها، برنامه‌هایی در استان خود در ۲۶ طرح با دستگاه‌های اجرایی همکاری داشته‌اند.

وی با تاکید بر لزوم آسیب شناسی طرح‌های مورد نظر و همکاری موثر دانشگاه‌ها با بخش‌های استانی افزود: هماهنگ شده است از این برنامه‌ها از طرف دستگاه‌های اجرایی حمایت‌های مناسبی صورت گیرد و وزارت کشور هم با همه استانداری‌ها این موضوع را هماهنگ کرده است. انتظار ما این است که دانشگاه‌ها با توجه به این حمایت‌ها اقدامات لازم را انجام دهند و این نوع همکاری‌ها در جهت بهبود کسب و کار در استان‌ها جا بیفتد.

مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، در خصوص معرفی دانشمندان برتر در همکاری با جامعه و صنعت اظهار داشت: در این خصوص شاخص‌هایی از قبیل مشارکت در فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های ملی و منطقه‌ای، اجرای قراردادهای پژوهشی تقاضا محور، ارائه دستاوردهای مهم اجرایی و موثر در رفع مشکلات کشور، همکاری با نهادها و صنایع کشور برای شناسایی و رفع مشکلات و ایجاد شبکه های علمی و تشکل های تخصصی اثرگذار مطرح است که به کلیه دانشگاه‌ها ابلاغ شده و امیدواریم دانشگاه‌ها اسامی این دانشمندان را قبل از هفته پژوهش به این دفتر ارسال کنند.

وی با اعلام رضایت دانشگاه‌ها ازطرح جذب نیروهای امریه و گسترش این طرح افزود: اخذ مفاصاحساب قراردادهای تحقیقاتی، تقاضا محور کردن پایان نامه‌ها با رعایت الگوی ارتباط با صنعت، مستندسازی و ترویج دستاوردها، به روز رسانی سایت دفتر ارتباط با جامعه و صنعت و برنامه‌ریزی برای هفته پژوهش از برنامه‌های دیگری بود که در دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم انجام گرفته است.

۲۴ آبان ۱۳۹۹ ۱۴:۱۵
تعداد بازدید : ۹۶۷