اخبار

بر اساس آخرین اطلاعات مستخرج از سامانه نماگر کووید-۱۹ اعلام شد؛

ادامه روند افزایشی توام رشد روزانه شیوع بیماری و نیز رشد میزان فوتی درکشور/ افزایش بیش از دو برابری شیوع بیماری و نیز فوتی روزانه کشور در آبان نسبت به مهر

ادامه روند افزایشی توام رشد روزانه شیوع بیماری و نیز رشد میزان فوتی درکشور/ افزایش بیش از دو برابری شیوع بیماری و نیز فوتی روزانه کشور در آبان نسبت به مهر
اطلاعات مستخرج از سامانه نماگرکووید -۱۹( ISC COVID-۱۹ Visualizer ) نشان می‌دهد میزان جمعیت کل بیماران کشور با افزایش بیش از ۱۲۰ هزار نفر بیمار جدید به ۵۴۵۲۸۶ نفر در آخر مهر ماه و با افزایش ۲۸۰ هزار نفر بیمار به ۸۲۸۳۲۷ نفر در آخر آبان ماه افزایش یافته است.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف به نقل از اداره روابط عمومی و همکاری‌های علمی بین المللی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ( ISC )، دکتر محمدجواد دهقانی سرپرست ISC در این خصوص گفت: در مهر ماه روزانه ۴۰۰۰ نفر بیمار جدید و در آبان ماه روزانه حدود ۹۴۰۰ نفر بیمار جدید به جمع مبتلایان اضافه شده است. این به معنای افزایش دو برابری میزان شیوع بیماری در آبان ماه نسبت به مهر ماه می‌باشد. بدین ترتیب میزان متوسط رشد روزانه مبتلایان کشور از ۰.۵۹ درصد در شهریور ماه به ۰.۸۴ درصد در مهر ماه و به ۱.۴۱ درصد در آبان ماه یعنی بیشترین مقدار ممکن در ۶ ماه گذشته رسیده است. اگر این روند ادامه داشته باشد با رشد متوسط روزانه ۱.۴۱ درصد در آخر آذر ماه جمعیت مبتلایان در کشور به بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر خواهد رسید.

وی افزود: همچنین میزان جمعیت فوت یافتگان کشور در مهر ماه با افزایش بیش از ۶ هزار نفر فوتی جدید به ۳۱ هزار نفر در آخر مهر ماه و با افزایش ۱۳ هزار نفر فوتی جدید به ۴۴ هزار نفر در آخر آبان ماه افزایش یافته است. بدین ترتیب در مهر ماه به طور متوسط روزانه ۲۰۰ نفر فوتی و در آبان ماه بیش از ۴۰۰ نفر فوتی اضافه شده است. این به معنای افزایش دو برابری میزان فوتی روزانه در آبان ماه نسبت به مهر ماه خواهد بود. بر این اساس میزان متوسط رشد فوتی روزانه کشور از ۰.۶ درصد در شهریورماه به ۰.۸۳ درصد در مهر ماه و به ۱.۱۳ درصد در آبان ماه افزایش یافته و اگر این روند ادامه داشته باشد، در آخر آذر ماه جمعیت فوت یافتگان در کشور به بیش از ۶۰ هزار نفر خواهد رسید.

سرپرست ISC در ادامه گفت: میزان متوسط نرخ رشد روزانه فوتی در کشورهای روسیه و فرانسه ۱.۱۷ درصد، آلمان ۱.۱۵ درصد، ایران ۱.۱۳ درصد و سایر کشورهای همزمان یعنی ایتالیا، ترکیه، اسپانیا، انگلیس، کانادا، آمریکا، پاکستان و برزیل همگی زیر یک درصد می‌باشد. قابل مقایسه بودن میزان رشد متوسط فوتی و حتی جمعیت فوتی کشور با کشورهایی نظیر فرانسه و روسیه با بیش از ۲ میلیون بیمار و اسپانیا و انگلیس با بیش از ۱.۵ میلیون بیمار واقعاً نگران کننده است. ضمناً میانگین رشد روزانه فوتی دنیا که از ۰.۶۲ درصد در شهریورماه به ۰.۵۴ درصد در مهر ماه کاهش یافته بود، مجدداً در آبان ماه به ۰.۶۵ درصد افزایش یافته است.

نتایج و آمار در سامانه کووید -۱۹ به همراه تحلیل مربوط به ۱۳ کشور همزمان (کشورهایی که انتشار بیماری در آنها تقریباً به طور همزمان پدید آمد) آمده است. کشورهای همزمان عبارت از: چین، ایران، روسیه، ترکیه، برزیل، اسپانیا، آمریکا، فرانسه، کانادا، انگلیس، آلمان، پاکستان و ایتالیا هستند.

دکتر دهقانی گفت: نمودار ۱ روند شیوع بیماری در کشورهای همزمان که تا پایان آبان ماه با جمعیت بیماران کمتر از یک میلیون نفر هستند را نشان می‌دهد. محور افقی تعداد روزها از اول فروردین ماه تا آخر آبان ماه و محور عمودی تعداد بیماران را نشان می‌دهد. این کشورها عبارت از ۵ کشور آلمان، ایران، ترکیه، پاکستان، کانادا و چین می‌باشد. همان طور که در نمودار ۱ مشاهده می‌شود متأسفانه در طول ۸ ماه اخیر میزان رشد شیوع بیماری در ایران همواره دارای روند افزایشی با شیب نسبتاً ثابتی بوده و جمعیت بیماران کشور از خرداد ماه از تمام کشورهای فوق بیشتر بوده است. مضافاً اینکه از شهریور ماه شاهد افزایش شتاب رشد بیماری با شیب و فاصله نسبتاً زیادی نسبت به سایر کشورها هستیم. در مقایسه با سایر کشورها ملاحظه می‌شود که روند افزایشی بدون وقفه مشابه ایران فقط در کشور ترکیه و البته با شیب ملایم‌تری وجود دارد. همان طور که در نمودار دیده می‌شود برای سایر کشورها از جمله آلمان، کانادا، پاکستان روند شیوع بیماری در مقطعی ثابت و به تعبیری کنترل شده بود ولی عملاً از مرداد ماه شیوع بیماری در این کشورها نیز روند افزایشی و در اواخر مهر ماه این روند به شدت افزایش یافته است و به طور خاص شتاب رشد شیوع بیماری کشور آلمان در آبان ماه افزایش شدیدی یافته به طوری که جمعیت بیماران این کشور از ایران بیشتر شده است.

 برای ملاحظه گزارش کامل و جداول مربوطه، اینجا را کلیک کنید.

۸ آذر ۱۳۹۹ ۱۵:۱۵
تعداد بازدید : ۸۶۰