اخبار

دکتر غلامی در جشنواره تجلیل از دانش‌آموزان پژوهشگر تاکید کرد:

اعتماد و خودباوری، نکته اصلی در انجام پژوهش/ شکل‌گیری هسته اولیه پژوهش در مدارس

اعتماد و خودباوری، نکته اصلی در انجام پژوهش/ شکل‌گیری هسته اولیه پژوهش در مدارس
دکتر منصور غلامی نایب رییس شورای عالی عتف و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، همزمان با اولین روز هفته پژوهش و فناوری در جشنواره ملی تجلیل از دانش‌آموزان پژوهشگر و فناور برگزیده تاکید کرد: نکته اصلی در امر پژوهش، ایجاد اعتماد و خودباوری در پژوهشگران و قبول این باور است که "ما می‌توانیم".

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف، در این آئین که با حضور وزرای علوم و آموزش و پرورش، خانواده شهید فخری‌زاده و ارتباط مجازی از طریق سامانه شاد برگزار شد، دکتر غلامی با بیان اینکه چنین نشست‌هایی بیشتر به منظور قدردانی از تلاش‌های دانش‌آموزان مبتکر و خلاق است، اظهار داشت: دیگر حسن این نشست‌ها این است که دستاوردهایی را که در کمال بی‌تکلفی و بی‌ادعا در یک فضای آرام و بدون تبلیغات صورت می‌گیرد، به مردم عرضه کنیم تا آگاه باشند که در مدارس و مراکز آموزش عالی، معلمان و اساتید ما در یک حرکت پیوسته، چگونه برای تعالی جامعه تلاش می‌کنند.

وزیر علوم با بیان اینکه هسته اولیه پژوهش در مدارس شکل می‌گیرد، افزود: کاشت بذر توانمندی و اندیشمندی در دل دانش‌آموزان توسط معلمان صورت می‌گیرد و در این راستا نکته مهم و قابل توجه این است که برای اعتلای علمی کشور، باید جریان پژوهش در جامعه به صورت پیوسته توسط معلمان و اساتید صورت گیرد.

وی با بیان اینکه تربیت نسل آینده جزو دستاوردهایی است که در طول دوره بعد از پیروزی انقلاب اسلامی باعث افتخارنظام است، گفت: نکته قابل تأمل این است که جامعه‌ای که در گذشته پوشش دانشجویی مناسبی نداشت و به طور جدی محتاج متخصصان خارجی بود، در حال حاضر در همه سطوح توانسته نیازهای تخصصی و علمی خودش را تأمین کند.

وزیر علوم با بیان اینکه فارغ التحصیلان دانشگاه‌های کشور در هر جای دنیا که رفتند منشأ تحولات جدی بودند، اظهار داشت: در حال حاضر در حوزه‌های مختلف علمی و پژوهشی در داخل و خارج کشور، حرف برای گفتن داریم و هدف اصلی ما، تربیت نسل متفکر، عالم و امیدوار است.

وی با بیان اینکه با وجود تحریم‌ها و کمبودها، دستاوردهای پژوهشی خوبی داشته‌ایم، گفت: امیدوارم در آینده‌ای نه چندان دور آنچه از جامعه اسلامی در همه عرصه‌ها انتظار می‌رود،، نصیب‌مان شود.

وی با بیان اینکه ۴۷ پارک علم و فناوری در کشور داریم و هر استانی حداقل یک پارک علم و فناوری دارد، گفت: این مراکز فناوری منشأ خدمات بسیار خوبی به مجموعه جوان‌هایی است که در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته‌اند ایده‌های خود را به سطح تولید و رفع نیازهای جامعه برسانند، چنان که در ایام کرونا تعداد زیادی از شرکت‌ها در یک اقدام دور از انتظار و بی‌سابقه توانستند بسیاری از نیازمندی‌هایی را که به راحتی دسترسی به آن برای ما میسر نبود، فراهم کنند.

وزیر علوم در پایان سخنان خود از فرهنگیان و معلمانی که تربیت نسل دانش‌آموزی را برعهده دارند و به آنان در به دست گرفتن آینده کشور تلاش می‌کنند، قدردانی کرد.

در ادامه این آئین "برنامه کشوری معلم پژوهنده" با حضور وزرای علوم، آموزش و پرورش و خانواده شهید فخری‌زاده رونمایی شد.

تقدیر از خانواده شهید فخری زاده و تقدیر نمادین از سه دانش‌آموز پژوهشگر پایان بخش این مراسم بود.

*لزوم تقویت بیشتر مدارس به عنوان ریشه موفقیت‌های علمی و فناوری در سطح بین‌المللی / تقدیر از پژوهشگران برتر؛ مهم‌ترین برنامه هفته پژوهش و فناوری

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم نیز در این مراسم تاکید کرد: نباید فراموش کرد که آموزش عالی و پژوهش و فناوری ما در مدارس ریشه دارد و هر چقدر مدارس را تقویت کنیم، موفقیت‌های علمی‌مان نیز در سطح جهانی بیشتر و چشمگیرتر خواهد بود.

دکتر غلامحسین رحیمی با بیان اینکه آموزش عالی کشور در سی سال گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است، اظهار داشت: در ۳۰ سال گذشته کسی فکر نمی‌کرد که در کشورمان دوره دکتری داشته باشیم و حتی کسی فکر تبادل دانشجوی دکتری را هم نمی‌کرد. همچنین کسی به ذهنش خطور نمی‌کرد که ایران در توسعه جهانی مشارکت کند.

وی با بیان اینکه ما در چند سال از نظر تولید مقاله در رتبه ۱۵ بودیم و امسال به رتبه ۱۴ رسیده‌ایم و میزان ارجاع به مقالات دانشمندان ایرانی نیز افزایش یافته است، گفت: امیدواریم این گام‌های استوار را محکم‌تر برداریم و این استعداد و توانایی که در جوانان و محققان کشورمان وجود دارد، ما را به افتخارات بزرگ علمی در سطح جهان برساند.

دکتر رحیمی با اشاره به اجرای برنامه‌های متعدد در هفته پژوهش و فناوری گفت: مهم‌ترین این برنامه‌ها، تقدیر از برگزیدگان علمی فناوری و پژوهشی است، برای این عزیزان که یک سال زحمت کشیده و برگزیده شده‌اند امتیاز بزرگی است که احساس کنند مدیران کشور فعالیت‌های آنها را می‌بینند و مورد رصد قرار می‌دهند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با تاکید برتلاش همه جانبه برای ماندگار شدن موفقیت‌های علمی کشور در سطح بین‌المللی گفت: در دهه اخیر به تدریج ساختارهای فناوری را در کشور فعال کردیم، گرچه هنوز در بحث بین‌الملل هنوز کاملاً محسوس نیست اما در بحث ملی قابل اتکاء است و اگر حرکت توسعه فناوری دانش‌بنیان به همین صورت ادامه یابد، در پنج سال آینده به جایگاهی که هم‌اکنون در حوزه پژوهش رسیده‌ایم، در حوزه فناوری هم خواهیم رسید.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در پایان سخنان خود، یاد و خاطره شهید فخری زاده و همه شهدای دانش‌آموز را گرامی داشت.

۲۳ آذر ۱۳۹۹ ۱۱:۴۶
تعداد بازدید : ۴۱۲