اخبار

جوابیه دبیرخانه شورای عالی عتف در خصوص خبر روزنامه خراسان

جوابیه دبیرخانه شورای عالی عتف در خصوص خبر روزنامه خراسان
به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف، در پی انتشار خبر «کشف یک شورای عالی بدون مجوز!»در مورخ 2/6/93 از سوی روزنامه خراسان، دبیرخانه شورای‌عالی علوم، تحقیقات و فنّاوری ضمن اظهار تأسف نسبت به این فضاسازی‌های رسانه ای که مصداق توهین به دولت و مجلس محترم شورای اسلامی است، جوابیه ای منتشر کرد.

عطف به خبر منتشر شده در مورخ 93/6/2 با تیتر «کشف یک شورای عالی بدون مجوز!»، دبیرخانه شورای‌عالی علوم، تحقیقات و فنّاوری ضمن اظهار تأسف نسبت به این فضاسازی‌های رسانه­ای که مصداق توهین به دولت و مجلس محترم شورای اسلامی است، جوابیه ای را به استناد قوانین مصوب مجلس محترم شورای اسلامی و مصوبات و آئین نامه های هیأت دولت تنظیم کرده است که متن جوابیه بدین شرح است:

بسمه تعالی

شورای­عالی علوم، تحقیقات  فنّاوری (عتف) به استناد ماده 3 قانون اهداف، وظایف و تشکیلات علوم تحقیقات و فنّاوری (مصوب 1383/5/18 مجلس شورای اسلامی) و به منظور راهبری توسعه علمی و فنّاورانه کشور و با رسالت سیاست­گذاری و نظارت فرابخشی و هماهنگی بین بخشی در حوزه های علمی، فنّاوری و تحقیقاتی کشور تشکیل گردید. بر اساس ماده 4 این قانون و ظایف و اختیارات شورای­عالی عتف به شرح ذیل تعیین شدند:

  1. اولویت­بندی و انتخاب طرح­های اجرایی بلند مدت سرمایه­گذاری کلان در بخش­های آموزشی و پژوهشی و فنّاوری.

  2. بررسی و پیشنهاد منابع مالی مورد نیاز در حوزه­های علوم، تحقیقات و فنّاوری.

بعلاوه، طبق تبصره­ی ماده (3) قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم تحقیقات و فنّاوری، مصوبات شورای­عالی علوم، تحقیقات و فنّاوری پس از تأیید رئیس‌جمهور برای کلیه مؤسسات آموزشی و تحقیقاتی و دستگاه‌های اجرایی لازم‌الاجرا است.

افزون بر وظایف مصرّح در قانون تشکیل وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری برای شورای عالی عتف، در سال‌های اخیر بر اساس مصوبات مجلس شورای اسلامی و هیأت وزیران وظایف و اختیارات دیگری نیز بر عهده شورای­عالی گذاشته شده است که عبارتند از:

  1. جزء 4 و 6 بند "و" ماده 16 و تبصره 1 بند "و" ماده 17 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب مورخ 1389/10/15مجلس شورای اسلامی

  1. مواد 2، 4، 5 و 10  قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات مصوب مورخ 5/8/1389 مجلس شورای اسلامی

  2. مواد 3، 31 و 33 آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات مصوب مورخ 1391/8/21 هیأت وزیران

  3. ماده 3 آیین‌نامه نحوه تأسیس و توسعه مناطق ویژه علم و فنّاوری کشور مصوب مورخ 1389/1/15هیأت وزیران

  4. ماده 2 اساسنامه صندوق نوآوری و شکوفایی مصوب مورخ 1390/6/20هیأت وزیران.

در دولت قبل شرح تفصیلی وظایف و اختیارات شورای­عالی عتف از سوی وزیر علوم، تحقیقات و فنّاوری به هیأت دولت ارسال شد ولی با توجه به رویکردی که دولت نسبت به شوراهای عالی داشت، هیچگاه در دستورکار هیأت دولت قرار نگرفت؛ فلذا تا پایان دولت دهم شرح تفصیلی وظایف و اختیارات شورای­عالی به تصویب هیأت وزیران نرسید. البته گفتنی است همانطور که آن نشریه در خبر درج شده آورده است شرح وظایف و اختیارات شورای‌عالی با امضاء رئیس جمهور وقت ابلاغ شده بود.

پس از تشکیل دولت تدبیر و امید و بر اساس تکلیف قانونی مصرّح در  تبصره 1 ماده 4 قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری و اهتمام و پیگیری­های دکتر فرجی دانا وزیر سابق علوم، تحقیقات و فنّاوری، شرح تفصیلی وظایف و اختیارات شورای­عالی علوم، تحقیقات و فنّاوری جهت تصویب به هیأت دولت ارسال شد. این سند در حال حاضر در کمیسیون مربوطه در حال بررسی است و انتظار می­رود بزودی به تصویب هیأت محترم وزیران برسد.

 

 

۸ شهریور ۱۳۹۳ ۱۵:۵۲
دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات وفناوری |
تعداد بازدید : ۲,۴۴۸