اخبار

در دبیرخانه شورای عالی عتف عنوان شد:

بررسی نحوه ایجاد ساز و کار برای نظارت بر عملکرد پژوهشی دستگاه‌های اجرایی

بررسی نحوه ایجاد ساز و کار برای نظارت بر عملکرد پژوهشی دستگاه‌های اجرایی
در نود و هشتمین جلسه کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای عالی عتف که در تاریخ 24/9/99 برگزار شد، نحوه ایجاد ساز و کار برای نظارت بر عملکرد پژوهشی دستگاه‌های اجرایی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف نود و هشتمین جلسه کمیسیون حمل و نقل و عمران برگزار شد که در ابتدای این نشست، دکتر غفاری نماینده شرکت‌های دانش‌بنیان در کمیسیون در خصوص مکانیزم نظارت بر عملکرد پژوهشی دستگاه‌ها مطالبی را به کمیسیون ارائه کردند. وی گفت که باید بر فرایند تعریف پژوهش، نحوه انتخاب مجری نظارت شود و مهم است که ضمانت‌ اجرایی برای استفاده از خروجی آن در نظر گرفته شود شود. همچنین شورای عالی عتف نیز می‌تواند به عنوان عامل چهارم به عملکرد مجموعه کارفرما، پژوهشگر و ناظر و مدیر طرح نظارت داشته باشد. در ادامه اعضای کمیسیون توضیح دادند که همانطور که در کشور نظام فنی و اجرایی داریم باید یک نظام فنی برای طرح‌های پژوهشی نیز داشته باشیم و ساز و کار مدون برای کلیه فرایندهای تعریف، اجرا و تحویل موضوعات پژوهشی کشور، مورد نیاز است. علاوه بر این لازم است فرایند انتخاب پژوهشگر نیز مطابق با یک الگوی مشخص و پویا انجام شود. برخی از اعضای حقیقی کمیسیون تخصصی نیز بر این باور هستند که بزرگترین مشکلی که بر سر راه پژوهش وجود دارد، عدم تخصیص بودجه و عدم حمایت از فعالیت­های پژوهشی در کشور است و تجربیات بسیار موفقی از پژوهش در زمینه­های صنایع دفاعی وجود دارد که می­توان آن را الگوی سایر زمینه­ها قرار داد. همچنین در خصوص ساز و کار انجام پروژه­های پژوهشی و نحوه تأمین اعتبار نیز لازم است تا مطالعه­ای روی این موضوع در کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه انجام شود و ایده­های انجام شده در آن کشورها برای کشورمان بررسی گردد. یکپارچه سازی تولیت امور پژوهشی در کشور نیز می­تواند گام مهمی در اعتلای امر پژوهش در کشور باشد.

در پایان مقرر شد تا گزارشی از سوی دبیرخانه به اعضا ارسال شود تا نظرات به صورت کتبی ارائه و در جلسه بعدی مورد بررسی قرار گیرند.

۲۵ آذر ۱۳۹۹ ۱۱:۰۱
تعداد بازدید : ۶۹۹