اخبار

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و نایب رییس شورای عالی عتف:

شکل‌گیری صندوق‌های پژوهش و فناوری در کنار پارک‌ها؛ زمینه‌ساز زیرساخت تأمین مالی مجموعه فناوری کشور است

شکل‌گیری صندوق‌های پژوهش و فناوری در کنار پارک‌ها؛ زمینه‌ساز زیرساخت تأمین مالی مجموعه فناوری کشور است
دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و نایب رییس شورای عالی عتف در رویداد هم‌سرمایه‌گذاری واحدهای فناور مستقر در پارک‌ها و مراکز رشد گفت: شکل‌گیری صندوق‌های پژوهش و فناوری در کنار پارک‌های علم و فناوری یکی از ضروریات مهمی بود که زیرساخت خوبی برای تأمین مالی در مجموعه فناوری کشور ایجاد کرده است.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف، دکتر غلامی در این رویداد که در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، اظهار داشت: نیازمند هماهنگی و همکاری همه عوامل زیست‌بوم پژوهش، نوآوری و فناوری هستیم.

وی درباره صندوق نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: این صندوق جزو اعضای بسیار موثر شکل‌گیری مجموعه‌های دانش‌بنیان به حساب می‌آید که به لحاظ قانونی زیرمجموعه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (شورای عالی عتف) است و در سال‌های اخیر به همت مجموعه هیئت عامل فعالیت‌های قابل توجهی را به صورت مستمر و هدفمند انجام داده است. حمایت از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین تشکیل صندوق‌های پژوهش و فناوری در کل کشور از جمله اقدامات این صندوق بوده است.

وزیر علوم در ادامه، درباره ضرورت شکل‌گیری صندوق پژوهش و فناوری گفت: شکل‌گیری صندوق‌های پژوهش و فناوری در کنار پارک‌های علم و فناوری یکی از ضروریات مهم بود که زیرساخت خوبی برای تأمین مالی در مجموعه فناوری کشور ایجاد شده است.

به گفته وی صندوق پژوهش و فناوری نیاز به تقویت دارد. حضور بخش خصوصی در این صندوق‌ها غالب است و بخش دولتی به‌صورت حداقلی است.

دکتر غلامی با اشاره به حمایت مالی از صندوق بیان داشت: تلاش می‌کنیم جریان حمایت مالی که قانون هم پیش‌بینی کرده است در بودجه سالانه قرار گیرد.

وی در ادامه افزود: ایده‌های خوبی که هم از تجربه های موفق دیگر کشورها می‌توان گرفت و با بررسی شرایط و ویژگی‌های ملی و بومی می‌توان مسیر روشن تری را پیش روی ما در حوزه فناوری قرار داد.

وزیر علوم همچنین درباره مسیر پیش روی سرمایه‌گذاری صندوق پژوهش و فناوری خاطرنشان کرد: این هم‌سرمایه‌گذاری کار خوبی است که با موتور و اهرم صندوق در حال پیشرفت است و می‌تواند به راه‌اندازی یک مجموعه بزرگ و قوی کمک کند. اطمینان بخشیدن به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی مهم است که باید در برنامه‌ریزی‌ها امتداد داشته باشد.

وی در پایان ضمن تشکر از هیئت عامل و رؤسای پارک‌های علم و فناوری گفت: پارک‌ها در حال تلاش زیاد هستند و دستاوردهای خوبی هم داشتند. حتماً آینده در زمینه توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان و حمایت از مجموعه‌های صاحبان ایده در این بخش رقم خواهد خورد.

با تغییر رویکردها در صندوق نوآوری و شکوفایی، ظرفیت خوبی براي مؤسسات وزارت علوم ایجاد شده است

دکتر مهدی کشمیری، مدیرکل برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در رویداد هم‌سرمایه‌گذاری واحدهای فناور مستقر در پارک‌ها و مراکز رشد گفت: تغییر نگاه‌ها و تغییر رویکردهایی که در صندوق نوآوری و شکوفایی اتفاق افتاده است، ظرفیت خوبی برای وزارت علوم و مجموعه مؤسسات وزارت علوم فراهم شده است و می‌تواند از این هم فراتر روند.

وی با اشاره به تلاش‌های صورت‌گرفته برای انتخاب طرح‌ها از میان طرح‌های ارسالی، گفت: ظرفیت‌های کاری که در صندوق فراهم شده است، نیازمند پشتیبانی دولت است. اوایل سال آینده ظرفیت‌های مالی صندوق به نقطه انتهایی خودش خواهد رسید.

*۱۰ برابر شدن سرمایه ثبتی صندوق‌های پژوهش و فناوری در دو سال اخیر

دکتر وحدت رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این رویداد گفت: خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی در دو سال اخیر توسعه جدی پیدا کرده است. ۴هزار میلیارد تومان به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت شده است و همچنین ۳هزار میلیارد تومان نیز برای این شرکت‌ها ضمانت‌نامه صادر خواهد شد.

وی همچنین درباره آورده صندوق در سرمایه‌گذاری روی طرح‌ها گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی ۸۰ درصد آورده سرمایه‌گذاری خطرپذیر مورد نیاز برای اجرای یک طرح را تأمین می‌کند.

دکتر وحدت افزود: طرح‌هایی که امروز قرارداد آنها منعقد می‌شود با مشارکت فعال پارک‌های علم و فناوری انتخاب شده‌اند و قرارداد آنها امضاء می‌شود و پرداخت صورت می‌گیرد.

وی در پایان گفت: تا پایان امسال در همه استان‌ها صندوق پژوهش و فناوری دایر خواهد شد. سرمایه ثبتی صندوق‌های پژوهش و فناوری نیز در این دو سال ۱۰ برابر شده است.

چهار برابر بخش خصوصی در طرح‌های منتخب سرمایه‌گذاری می‌کنیم

دکتر ناظمی معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در ابتدای این نشست در گزارشی از فعالیت‌های سرمایه‌گذاری صندوق گفت: دو دوره سرمایه‌گذاری در صندوق داشتیم: سرمایه‌گذاری تا انتهای سال ۱۳۹۷ که فعالیت چشمگیری نداشتیم و سرمایه‌گذاری در مقطع سال‌های ۹۸ و ۹۹ که به‌ترتیب ۱۳۴ و ۱۵۷ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده است.

وی با اشاره به چالش‌های اصلی سرمایه‌گذاری صندوق گفت: تشخیص، ارزیابی و انتخاب، مدیریت و شرکت‌داری و تجاری‌سازی دولتی، توسعه نهادهای تخصصی و استفاده از بازیگران متنوع و همچنین محرک و مشوق برای فناوری‌های مسئله‌محور را از چالش‌های اصلی این فرآیند دانست.

دکتر ناظمی درباره سهم سرمایه‌گذاری صندوق در طرح‌ها افزود: چهار برابر بخش خصوصی در طرح‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنیم اما به محض رسیدن به نقطه مطلوب، از بخش خصوصی می‌خواهیم تا جذب سرمایه کند.

وی همچنین در ادامه گفت: ۹۰۰ میلیارد تومان از طریق بازار سرمایه، تجهیز کردیم. تلاش بر این بوده است که کمتر منابع ما باشد و بیشتر سرمایه بازار باشد.

دکتر ناظمی درباره طرح‌هایی که در این رویداد قرارداد و پرداخت آنها انجام می‌شود نیز افزود: از ۱۷ پارک علم و فناوری، ۳۵ طرح به دست ما رسید. ۷ طرح پذیرفته شدند که ۴۴.۶ میلیارد تومان برای رویداد امروز قرارداد تنظیم شده است. رقم سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی و آورده صندوق در این طرح‌ها حدود ۳۵ میلیارد تومان است.

در این مراسم، ۷ طرح فناورانه در قالب قرارداد هم‌سرمایه‌گذاری سه جانبه بین صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق‌های پژوهش و فناوری به عنوان عامل و پارک‌های علم و فناوری به ارزش ۴۴.۶ میلیارد تومان امضا شد که از این میزان ۳۴ میلیارد تومان آن به صورت سرمایه‌گذاری خطرپذیر از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی تامین شده است.یک طرف این طرح‌های سه‌جانبه صندوق نوآوری و شکوفایی است که در طرح‌های «تولید لوله‌های خون‌گیری وکیوم PET با ظرفیت سالیانه ۱۰۷ میلیون عدد» با شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان و صندوق پژوهش و فناوری اصفهان با رقم کل سرمایه‌گذاری اولیه مورد نیاز ۱۲۰،۰۰۰ میلیون ریال و طرح «محصولات آرایشی بهداشتی با منشا گیاهی» با صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی استان اصفهان و پارک علم و فناوری هرمزگان با رقم کل سرمایه‌گذاری اولیه مورد نیاز ۲۰.۰۰۰۰ میلیون ریال مشارکت کرده است.

همچنین طرح «تولید ادوات تراش لیزری با دقت زیر میکرون» با صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی استان اصفهان و شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان با رقم کل سرمایه‌گذاری اولیه مورد نیاز ۷۵،۰۰۰ میلیون ریال، طرح «زیبال» با صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با رقم کل سرمایه‌گذاری اولیه مورد نیاز ۵۰،۰۰۰ میلیون ریال، طرح «آمیار ۲۴» با صندوق پژوهش و فناوری کریمه و همچنین پارک علم و فناوری قم با رقم کل سرمایه‌گذاری اولیه مورد نیاز ۲۵،۰۰۰ میلیون ریال، طرح «تولید صنعتی حلال GS4» با صندوق پژوهش و فناوری مازندران و پارک علم و فناوری مازندران با رقم کل سرمایه‌گذاری اولیه مورد نیاز ۵۸،۷۶۰ میلیون ریال و طرح «مرکز خدمات امنیت شبکه مدیریت شده» با صندوق پژوهش و فناوری استان یزد و پارک علم و فناوری یزد با رقم کل سرمایه‌گذاری اولیه مورد نیاز ۹۸،۰۰۰ میلیون ریال در قالب مدل سرمایه‌گذاری غیر مستقیم صندوق نوآوری و شکوفایی از دیگر قراردادهای منعقد شده در هفته پژوهش و فناوری است.

 
۲۵ آذر ۱۳۹۹ ۱۳:۳۲
تعداد بازدید : ۵۷۸