اخبار

دبیرکل شورای عالی عتف و معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تأکید کرد:

ضرورت بومی‌سازی الگوبرداری‌ها و اقتباس‌‎ها از تجربیات جهانی

ضرورت بومی‌سازی الگوبرداری‌ها و اقتباس‌‎ها از تجربیات جهانی
دکتر غلامحسین رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در وبینار تخصصی تجارت برتر بین‌المللی در حوزه ارتباط دانشگاه‌ها و مراکز علمی با جامعه و صنعت، با تاکید بر اینکه سیاست نظام علم و فناوری ما در تعامل گسترده با نظام علم و فناوری دنیا است گفت: هرگز اعتقاد نداریم که تجربیات جهانی را عینا در کشور پیاده‌سازی کنیم بلکه این الگوبرداری‌ها و اقتباس‌ها باید ابتدا بومی سازی شود.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف، دکتر رحیمی در این وبینار درخصوص ارتباطات بین‌المللی با جهان گفت: تعامل و ارتباط با دنیای خارج امری بدیهی است و هیچ شبهه‌ای در آن وجود ندارد. یکی از برنامه‌های مهم معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم این است که در حوزه‌های علمی واحدها و مراکزی که احساس می‌کنند نمی‌توانند ارتباط جدی با نظام علم و فناوری جهان برقرار کنند حمایت شوند تا در همه رشته‌ها و حوزه‌ها حتی حوزه علوم اسلامی در تعاملات بین‌المللی حضور فعال‌تری داشته باشند.

وی در ادامه افزود: اگر نظام علم و فناوری کشور را به اجزای آن تفکیک کنیم، شامل حوزه آموزش عالی است که در این حوزه هم بحث محتوا مطرح است و هم برنامه‌ریزی آموزشی، ساختار مدیریتی و تامین مالی و در هر جزء از این اجزا باید از تجارب بین‌المللی استفاده کنیم. ساختار آموزشی ما به نوعی متاثر از خارج از کشور هست ولی دگرگونی‌هایی نیز در این سال‌ها رخ داده مثلاً اگر ۴۰ سال پیش ما دوره کارشناسی ارشد نداشتیم یا ۳۰ سال پیش هیئت علمی دکتری کم داشتیم ولی هم اکنون دیگر در این حوزه‌ها نیازی به اعزام هیئت علمی نداریم مگر در مواردی مانند زمینه های خیلی تخصصی و تحقیقاتی.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تصریح کرد: زمانی نظام پژوهش ما تابع نظام پژوهش بین‌المللی بود اما در حال حاضر محققان ما می‌توانند نتایج تحقیقات خود را در بهترین مجلات بین‌المللی منتشر کنند و الان بالای ۶۵ هزار مقاله در بستر بین‌المللی به چاپ رسیده است و رتبه ما از نظر میزان استنادات در کل ۱۴ یا ۱۵ در سطح دنیا است.

وی خاطرنشان کرد: الان زمانی است که ما باید هم خودمان را با دنیا مقایسه کنیم و لذا پیشرفت کنیم و هم دنیا به تجارب جدیدی رسیده که باید از تجارب آنها نیز استفاده کنیم. در حوزه فناوری هم ۱۷ سال پیش تفکر تاسیس پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد را از خارج کشور اقتباس کردیم که امروزه این پارک‌ها و مراکز رشد بهترین بستر برای تبدیل علم به عمل هستند.

دکتر رحیمی در پایان سخنان خود گفت: هنوز در حوزه ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه دارای ضعف‌هایی هستیم که باید با کمک اداره کل ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه این ضعف‌ها را برطرف کنیم لذا امسال در هفته پژوهش و فناوری برای نخستین بار از پژوهشگرانی تقدیر خواهد شد که بیشترین نقش را در پیوند دانشگاه با جامعه و صنعت ایفا کرده‌اند.

۲۶ آذر ۱۳۹۹ ۰۸:۴۰
تعداد بازدید : ۴۸۵