اخبار

در یکصد و دوازدهمین جلسه کمیسیون هماهنگی امور علمی، فناوری و نوآوری مورد برسی قرارگرفت:

بررسی شرح تفصیلی وظایف کمیسیون های تخصصی شورای عالی عتف و بازنگری سیاست ها و اولویت های پژوهش و فناوری کشور

بررسی شرح تفصیلی وظایف کمیسیون های تخصصی شورای عالی عتف و بازنگری سیاست ها و اولویت های پژوهش و فناوری کشور
در یکصد و دوازدهمین جلسه کمیسیون هماهنگی امور علمی، فناوری و نوآوری دبیرخانه شورای عالی عتف بررسی شرح تفصیلی وظایف کمیسیون های تخصصی و بازنگری سیاست ها و اولویت های پژوهش و فناوری کشور مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف در راستای اجرای تبصره 1 ماده 3 و مواد  8 و 9 آیین‌نامه کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی عتف  پیش نویس دستورالعمل شرح تفصیلی وظایف کمیسیون هماهنگی، کمیسیون‌های تخصصی، شرح وظایف رییس و دبیر کمیسیون و نحوه تشکیل و اداره جلسات کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری ارائه گردید.

در این خصوص دکتر زند دبیر کمیسیون هماهنگی گفت: این وظایف بخصوص وظایف کمیسیون ها مواردی است که در اسناد مختلف برعهده دبیرخانه شورای عالی عتف و کمیسیون های تخصصی گذاشته شده و ما در این سند سعی کردیم اینها را یکجا مدون شده داشته باشیم. 

در ادامه اعضای حاضر به بحث و تبادل نظر پرداختند و مقرر گردید بعد از اعمال نظرات و پیشنهادات مجددا به اعضا ارسال شود. گفتنی است این دستورالعمل بایستی بعد از بررسی در کمیسیون هماهنگی به تصویب کمیسیون دائمی برسد. 

موضوع دوم مربوط به  بازنگری سیاست ها و اولویت های پژوهش و فناوری کشور بود که به آن پرداخته شد. به استناد ماده ۵۶ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) و بند « ب» ماده 64 برنامه ششم توسعه، کلیه دستگاههای اجرائی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری و دستگاههای موضوع ماده (50) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (1) مصوب 1384/8/15 مکلفند علاوه بر اعتبارات پژوهشی که ذیل دستگاه در قوانین بودجه سالانه منظور شده است، یک درصد (1%) از اعتبارات تخصیص‌یافته هزینه‌ای به استثنای فصول (1) و (6) و در مورد شرکتهای دولتی از هزینه‌های غیرعملیاتی را برای امور پژوهشی و توسعه فناوری هزینه کنند و این اعتبارات بایستی در ذیل سیاستها و اولویتهای پژوهش و فناوری مصوب شورای عالی عتف هزینه شود. لذا به جهت اجرایی سازی ماموریت های که در قوانین به شورای عالی عتف و دبیرخانه آن محول شده است و با توجه به اتمام دوره سیاست ها و اولویت‌های پژوهش و فناوری کشور (1396-1400) بایستی این موضوع در دستور کار کمیسیون های تخصصی شورا قرار گیرد. 

این موضوع توسط دکتر رزمی، مسئول امور کمیسیون های دبیرخانه شورای عالی عتف ارائه شد. در این ارائه  بعد از اشاره به اسناد بالادستی، به تجربه گرانبهای دبیرخانه در طول سالهای اجرایی این قانون و موارد مشابه (از سال 1388 تاکنون ) اشاره و روش تدوین سیاستهای و اولویتهای پژوهش و فناوری دوره گذشته یعنی بازه 1396 تا 1400 بصورت مفصل شرح داده شد. وی در ادامه به برنامه کلی دبیرخانه شورای عالی عتف برای تهیه ویرایش بعدی سیاست ها و اولویتهای پژوهش و فناوری کشور (1405-1401) اشاره کردند.

در پایان، موضوع از ابعاد مختلف مورد بحث و بررسی اعضای حاضر در جلسه قرار گرفت و ایشان نقطه و نظرات خود را ارائه کردند. یکی از مواردی که مورد تاکید قرار گرفت بحث اتفاق نظر در تدوین اين سیاستها و اولویتها و سپس ضمانت اجرایی آن است. در این جلسه قرر شد تدوین سیاست ها و اولویت‌ها با محوریت کمیسیون هماهنگی در دستور کار کمیسیون‌های تخصصی قرار گیرد ضمن اینکه دبیران محترم کمیسیون ها گزارشی از عملکرد ماده 56 در سال های گذشته را به کمیسیون ارائه دهند.

 
۶ دی ۱۳۹۹ ۰۹:۰۲
تعداد بازدید : ۷۴۷