اخبار

وزیر علوم و نایب رییس شورای عالی عتف در نشست روسای دانشگاه‌ها تأکید کرد:

ضرورت مدنظر قرار گرفتن مدیریت شورایی در طرح مدیریت استانی آموزش عالی/ کیفی‌سازی در آموزش عالی؛ صرفاً بر مبنای ماموریت‌‌ها

ضرورت مدنظر قرار گرفتن مدیریت شورایی در طرح مدیریت استانی آموزش عالی/ کیفی‌سازی در آموزش عالی؛ صرفاً بر مبنای ماموریت‌‌ها
دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری با اشاره به اهمیت تسریع در اجرای طرح ساماندهی و مدیریت استانی آموزش عالی، گفت: در طرح مدیریت استانی آموزش عالی، مدیریت شورایی همه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مدنظر است و کیفی‌سازی در آموزش عالی نیز، صرفاً بر مبنای ماموریت‌‌ها خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف، دکتر غلامی، در این نشست که به صورت مجازی در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، در مقدمه سخنان خود اظهار داشت: علی‌رغم وجود مشکلات متعدد و عدم پیش‌بینی امکانات و زیرساخت‌ها طی سالیان گذشته، امروزه توفیقات خوبی در حوزه آموزش عالی حاصل شده که نتیجه تلاش‌ها و پیگیری‌های مجدانه است.

وزیر علوم، در ادامه با تاکید بر اهمیت اجرای طرح ساماندهی و مدیریت استانی آموزش عالی و با اشاره به اینکه دو موضوع «ساماندهی آموزش عالی» و «مدیریت استانی آموزش عالی» با هم تفاوت دارند، تصریح کرد: در موضوع «مدیریت استانی آموزش عالی» اصل بر تفویض اختیارات از سطح ستاد وزارت به استان‌هاست که در این راستا دبیرخانه اجرایی شدن این موضوع در دانشگاه بزرگ مرکز استان به عنوان دانشگاه مادر یا معین صورت می‌گیرد.

دکتر غلامی خاطرنشان کرد: مدیریت این موضوع در استان‌ها به صورت شورایی است و مباحث پس از بررسی تصمیم‌گیری می‌شوند و برای اجرا توسط دانشگاه معین هدایت می‌شود و در این خصوص به هیچ عنوان قصد حذف و یا کاهش مسئولیت‌های دانشگاه‌ها و مراکز کوچک را نداریم.

وی با بیان اینکه همه مسئولیت‌ها قابلیت تفویض شدن به استان‌ها را ندارند، گفت: در این راستا فرصتی در اختیار روسای دانشگاه‌ها و مدیران موسسات گذاشته شد که مجموع نظرات و پیشنهادات مراکز آموزش عالی استان خود را پس از جمع‌بندی، به ستاد وزارت منتقل کنند تا پس از بررسی نهایی در سطح ستاد، تفویض اختیار موارد اعلام گردد که این موضوع نهایتاً تا فردا، دهم دیماه باید ارسال شود و ظرف هفته آینده نیز ابلاغ نهایی صورت می‌گیرد.

وزیر علوم، همچنین با اشاره به موضوع ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها گفت: باید کیفی‌سازی و ارتقای کیفیت سیستم آموزش عالی در راستای ماموریت‌های شناخته شده اتفاق بیفتد؛ لذا با نگاه به جایگاه ملی سیستم آموزش عالی کشور باید مبنای کیفی‌سازی احصاء ماموریت‌ها باشد.

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: آنچه که بسیار اهمیت دارد این است که از امکانات و زیرساخت‌های ایجاد شده نباید صرفاً برای چند تحقیق ساده استفاده کرد و باید به عنوان یک مزیت دیده شود و همواره مورد بهره‌برداری قرار گیرد و در این راستا برای تحقق تک‌تک برنامه‌ها و اهداف در جهت تعالی سیستم آموزش عالی، هدفمند تلاش کنیم.

دکتر غلامی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به شرایط پیش‌آمده در جامعه به دلیل کاهش جلسات حضوری و فراهم شدن شرایط برای استفاده بیشتر از ارتباطات مجازی، آن را فرصتی برای صرفه‌جویی در وقت و هزینه‎ها دانست و افزود: از امکانات و زیرساخت‌های ایجاد شده، باید به عنوان سرمایه در سال‌های آینده نیز بهره برد.

وزیر علوم با بیان اینکه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ نیز در دست بررسی است، ضمن قدردانی از تلاش‌ها و پیگیری‌های مجدانه معاونت اداری مالی و مدیریت منابع وزارت متبوع در این راستا، اظهار داشت: با اینکه ۱۰۰ درصد نظرات ارائه شده اتفاق نمی‌افتد اما با توجه به آنچه که برای سال آینده پیش‌بینی شده است، شرایط خوبی دارد و امیدواریم در تغییرات نهایی نیز افزایش یابد.

وی همچنین با اشاره به موضوع افزایش ۵۰ درصدی حقوق کارکنان غیر هیئت علمی وزارت علوم و دانشگاه‌ها و مراکز وابسته، گفت: روال انجام این موضوع به سمت تحقق است و انشاءالله درروزهای آینده به نتایج خوبی خواهد رسید که به موقع اطلاع رسانی خواهد شد.

وزیر علوم به موضوع افزایش حقوق اعضای هیئت علمی نیز اشاره کرد و گفت: ابتدای سال توانستیم بخشی از حقوق اعضای هیئت علمی را ترمیم کنیم. البته اکنون نیز پیگیر موضوع هستیم و به ترتیب پس از انجام امور اعضای غیر هیئت علمی، این امر نیز انجام خواهد شد.

به گفته وی، در اجرای برنامه‌ها حتماً باید توجه ویژه‌ای برای آینده دانشگاه‌ها و آموزش عالی نسل بعد داشته باشیم و هدف‌گذاری‌ها باید دقیق و بر اساس برنامه پیش رود تا بتوانیم مسئولیت خود را در این مقطع زمانی حساس، به نحو احسنت انجام دهیم.

دکتر غلامی در پایان افزود: دانشگاه‌ها باید کارگروه ویژه آینده‌پژوهی برای نگاه به آینده و ترسیم جایگاه خود در مقاطع زمانی مشخص در آینده داشته باشند و در این راستا از ظرفیت خوب اساتید جوان، پیشکسوت، با تجربه و توانمند در حوزه مطالعات آینده پژوهی در کارگروه‌ها استفاده کنند. همچنین در کنار همه برنامه‌های کلانی که به عنوان برنامه‌های فرادستی اجرا می‌شود، توجه به آینده نیز مدنظر دانشگاه‌ها قرار گیرد تا در جهت کمک به اصلاح و ترمیم برنامه‌ها، اقدامات خوبی قبل از پایان سال جاری اتفاق بیفتد.‌‌‌‌‌‌‌

۱۰ دی ۱۳۹۹ ۱۱:۵۵
تعداد بازدید : ۳۴