اخبار

دکتر رحیمی در آیین افتتاح آزمایشگاه تخصصی پارک علم و فناوری فارس تاکید کرد:

لزوم عزم جدی پارک‌های علم و فناوری در راستای توسعه نهادهای فناوری استان

لزوم عزم جدی پارک‌های علم و فناوری در راستای توسعه نهادهای فناوری استان
دکتر غلامحسین رحیمی، دبیرکل شورای عالی عتف و معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با سفر به استان فارس، ضمن بازدید و افتتاح آزمایشگاه تخصصی پارک علم و فناوری این استان اظهار داشت: پارک‌ علم و فناوری استان باید برای توسعه نهادهای فناوری در استان، عزم جدی داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف به نقل از پارک علم و فناوری فارس، دکتر رحیمی در نشست مشترک با رئیس و مسئولان پارک علم و فناوری فارس بر توسعه و توزیع رسالت و مأموریت پارک در استان تاکید کرد و گفت: پارک علم و فناوری استان باید برای توسعه نهادهای فناوری در استان، عزم جدی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه "پارک علم و فناوری فارس از معدود پارک‌های رشدیافته در کشور است"، گفت: دانشگاه‌ها باید از ظرفیت پارک‌های علم و فناوری استان‌ها استفاده کرده و در مدیریت مراکز رشد و پردیس‌های مشترک با پارک، از تجربه انباشته پارک‌ها استفاده کنند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم افزود: سرریزِ دانشِ معطوف به کاربردِ دانشگاه باید در قد و قامت نهادهای فناوری همچون پارک‌های علم و فناوری ظاهر شود.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، با تاکید بر اینکه توسعه پارک علم و فناوری به اشتغال دانش‌بنیان و دانش‌آموختگان دانشگاهی کمک خواهد کرد، گفت: مسئله ما، کمبود فضا برای اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی است تا آنان در مشاغل متناسب با رشته خود مشغول به‌کار شوند البته این امر با همراهی پارک‌ها، مراکز رشد و پردیس‌های علم و فناوری استان‌ها محقق خواهد شد.

وی تصریح کرد: پارک‌ها وابستگی تشکیلاتی دارند و آن را وابسته به مسئولان استانی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مدیران اقتصادی می‌دانیم و وزارت علوم نیز زیرساخت‌ها را فراهم می‌کند.

دکتر رحیمی تاکید کرد: معتقدیم شرکت‌های دانش‌بنیان باید در رشته‌های علوم انسانی نیز وارد میدان شوند و نسبت با گسترش علوم انسانی اهتمام ویژه‌ای داشته باشند. رسانه‌ها نیز بایستی توجه به علوم پایه و انسانی را از دانشگاه‌ها مطالبه کنند.

سوق یافتن روند رشد نظام فناوری از حوزه آموزش به پژوهش و فناوری

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: روند رشد نظام فناوری از حوزه آموزش به پژوهش و فناوری کشیده شده است.

دکتر رحیمی در سفر یک‌روزه خود به فارس پس از بازدید از مراکز دانشگاهی، پارک علم و فناوری استان فارس و شرکت‌های مستقر در آن طی گفت‌وگوی اختصاصی باخبرنگار شبکه خبر اظهار داشت: روند رشد نظام فناوری از حوزه آموزش به پژوهش و فناوری کشیده شده است.

وی ادامه داد: توسعه کمی پژوهش به حداکثر رسیده است و از این پس باید به صورت عمیق در بخش پژوهش ورود پیدا کنیم. بر همین اساس برای توسعه می‌توانیم به‌تدریج زیرساخت‌ها را به حوزه پژوهش به‌ویژه فناوری و تحقیق اختصاص دهیم.

وی بیان کرد: برخی از شرکت‌ها نیز مرحله نوپایی را طی کردند و تولید هم دارند ولی بازار آن‌ها را نمی‌شناسد، این شرکت‌ها نیازمند معرفی هستند که با استقرارشان در پارک‌های علم و فناوری می‌توانیم به آن‌ها کمک کنیم تا محصول خود را به بازار معرفی کنند.

دکتر رحیمی تصریح کرد: دسته سوم شرکت‌های رشد یافته هستند که جای آن‌ها در پارک نیست و باید در شهرک‌های صنعتی مستقر شوند چون سازوکار مالی آن‌ها متفاوت خواهد بود و یک بازار بزرگ خواهند داشت؛ البته این بدان معنا نیست که از تسهیلات پارک برخوردار نباشد، واحد تحقیق و توسعه شرکت‌های رشدیافته می‌تواند در پارک مستقر باشد.

دکتر ذوالقدر، رئیس پارک علم و فناوری فارس نیز در ادامه این بازدید به معرفی و ارائه گزارش مبسوطی از فعالیت‌های پارک پرداخت.

وی پردیس نوآوری و فناوری شیراز، برج فناوری و مراکز رشد شهرستان‌ها را از جمله پروژه‌های توسعه‌ای اخیر این پارک برشمرد.

گفتنی است معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بازدید از پارک علم و فناوری فارس علاوه بر افتتاح آزمایشگاه تخصصی با مدیریت بخش خصوصی در پارک از پروژه در حال احداث برج فناوری پارک و تعدادی از واحدهای فناور مستقر بازدید و از نزدیک با روند فعالیت آن‌ها آشنا شد.

۲۱ دی ۱۳۹۹ ۱۰:۳۸
تعداد بازدید : ۶۹۹