اخبار

معاون وزیر علوم و دبیرکل شورای عالی عتف: سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی ۴۵ صدم درصد است/ برخی دانشگاه‌ها با کمتر از نصف ظرفیت کار می‌کنند

دکتر غلامی گفت: در بودجه سال ۹۹، مصوب شده بود که ۴۵ صدم درصدتولید ناخالص ملی به بخش پژوهش اختصاص یابد که امیدواریم در بودجه ۱۴۰۰ این میزان ۵۰ درصد افزایش یابد.

دکتر غلامی گفت: در بودجه سال ۹۹، مصوب شده بود که ۴۵ صدم درصدتولید ناخالص ملی به بخش پژوهش اختصاص یابد که امیدواریم در بودجه ۱۴۰۰ این میزان ۵۰ درصد افزایش یابد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم و دبیرکل شورای عالی عتف در جمع خبرنگاران در بوشهر بیان کرد: استان بوشهر مشمول طرح ساماندهی مراکز دانشگاهی یعنی تجمیع، الحاق، ادغام و محدودیت کمی نمی‌شود، زیرا یک دانشگاه جامع دارد با مراکزی که تابع آن هستند و در شهرستان‌های مختلف فعالیت می‌کنند.

او، افزود: تاکید ما ارتقای کیفیت بیشتر دانشگاه جامع استان بوشهر و نقش بیشتر آن در تولید علم و فناوری در استان، کشور و سطح بین الملل است.

پارک علم و فناوری نماد توسعه دانش بنیان هر استان

معاون وزیر علوم، پارک علم و فناوری را نماد توسعه توسعه فناوری پیشرفته و دانش بنیان هر استان خواند و ادامه داد: باید همان طور که برای توسعه دانشگاه‌ها تلاش می‌کنیم بیشتر از آن برای توسعه پارک‌ها بکوشیم. پارک‌ها را باید از نظر کمی به ظرفیت بالفعل و حتی بالقوه‌ای که می‌تواند بالفعل شود، گسترش دهیم.

رحیمی گفت: تلاش می‌کنیم میزبان واحد‌های فناور و جوان‌های نوآور و خلاق درپارک‌های علم و فناوری باشیم. باید در پارک‌ها از ایده‌ها حمایت کنیم تا تبیدل به کسب و کار شوند و از آن‌ها شرکتی متولد شود.

حمایت مراکز رشد از جوانان خلاق

او افزود: در توسعه کمی پارک علم و فناوری حدی نداریم، اما برای تقویت نیروی انسانی محدودیت داریم نمی‌توانیم نامحدود دانش آموخته دانشگاهی تربیت و وارد جامعه کنیم، بحث اشتغال این‌ها مهم است، باید زمینه اشتغالشان فراهم شود. هر چند وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مسئول ایجاد شغل نیست، اما با زیست بومی که در کشور فراهم کرده، مشارکت خوبی در اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی داشته است.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: استان بوشهر در همه شهرستانهایش جوانانی خلاق دارد که باید مراکز رشد زیر مجموعه پارک علم و فناوری از آن‌ها حمایت کند.

متقاضیان دانشگاه کم شده‌اند

رحیمی افزود: برخی مراکز دانشگاهی ما با نصف ظرفیت هم کار نمی‌کنند و با کمبود شدید متقاضی رو به رو هستند. اگر چه طالبان آموزش دانشگاهی کم شده اند، اما تقاضا برای اشتغال به تعداد افراد و فکر‌های خلاق وجود دارد.

او همچنین به پهنه‌های علم و فناوری اشاره کرد و گفت: علاوه بر پارک علم و فناوری پهنه علم و فناوری داریم که گسترده‌تر از پارک است و از تجمیع پهنه‌ها منطقه ویژه علم و فناوری ایجاد می‌شود. پهنه یعنی اینکه بخشی از شهر در محدوده فعالیت حوزه علم و فناوری قرار می‌گیرد و هر کسب و کاری که در اطراف این پهنه باشد از این حوزه متاثر خواهد شد به طوری که افراد شاغل در آن محدوده کسب و کارشان را به توسعه فناور‌ی سوق می‌دهند.

بوشهر می‌تواند صاحب پهنه علم و فناوری شد

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: در پهنه‌ها شهرداری‌ها کمک می‌کنند ساختمان‌هایی ساخته شود که محل استقرار شرکت‌های دانش بنیان شوند.

رحیمی اشاره کرد: در بوشهر مراکز علم و فناوری مانند دانشگاه، پژوهشکده، پارک علم و فناوری نزدیک به هم هستند و  زمینه ایجاد پهنه علم و فناوری فراهم است. می‌توان گفت به تدریج در حال ایجاد شدن است.

بودجه اندک پژوهش

او درباره اعتبارات پژوهشی کشور هم توضیح داد: در بودجه سال ۹۹، مصوب شده بود که ۴۵ صدم درصد تولید ناخالص ملی به بخش پژوهش اختصاص یابد. هر چند رهبر انقلاب تاکید داشتند که این میزان افزایش یابد.

 معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: برای سال ۱۴۰۰، قرار شد که ۲ تا ۳ دهم درصد از تولید ناخالص ملی به این امر اختصاص یابد که اکنون بودجه برگشت خورده است.

رحیمی گفت: امیدواریم در سال آینده بودجه پژوهش تا ۵۰ درصد بیش از سال ۹۹ افزایش یابد.البته باید توان بالفعل خود را در زمینه پژوهش بالا ببریم تا بتوانیم بودجه را کسب کنیم.

او بیان کرد: ۴۰ درصد بودجه پژوهشی شرکت‌های دولتی بایداز طریق دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری و پژوهشگاه‌ها جذب شود که این میزان کاهش یافته است به طوری که بودجه ۲۵۰ میلیارد تومانی سال‌های قبل اکنون به ۱۵۰ میلیارد تومان رسیده است.

رابطه دانشگاه و جامعه تقویت شود

 معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: همچنین یک درصد اعتبارات جاری دستگاه‌های اجرایی که معادل ۸۰۰ میلیارد تومان است باید دراختیار پژوهش قرار گیرد که در تلاشیم این اتفاق رخ دهد، البته این کار، سازوکار می‌خواهد.

رحیمی تاکید کرد: باید رابطه دانشگاه وجامعه بیشتر شود اکنون تعدادی از دانشگاه‌ها رابطه خوبی با صنعت دارند دانشگاه خلیج فارس بوشهر هم باید در این زمینه تقویت شود اگرچه این دانشگاه توانسته قرارداد خوبی با وزارت نفت برای بازیابی یکی از چاه‌ها ببندد که نشان دهنده توان دانشگاه است.

۱۸ بهمن ۱۳۹۹ ۰۸:۵۲
تعداد بازدید : ۳۹۸