اخبار

وزیر علوم در آیین رونمایی از سند ملی نظام‌نامه اخلاق آموزش؛

دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی، مشهور به تبعیت از مباحث اخلاقی هستند

دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی، مشهور به تبعیت از مباحث اخلاقی هستند
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین رونمایی از سند ملی نظام‌نامه اخلاق آموزش با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌هایی که محیط‌های علمی به طور عموم به آن مشهور هستند، تبعیت از مباحث اخلاقی است، گفت: این مهم موجب اعتماد مردم به این مجموعه‌هاست و باید همواره مورد توجه باشد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف، دکتر منصور غلامی در آیین رونمایی از سند ملی نظام نامه اخلاق آموزش کهبا حضور معاونین این وزارت برگزار شد، گفت: یکی از ویژگی‌هایی که به طور عموم محیط‌های علمی به آن مشهور هستند، مباحث اخلاقی است و این مهم باید همواره مورد توجه باشد. اخلاقی که استادان آموزش می دهند و دانشجویان فرا می‌گیرند و محیط بر اساس آن کاردکردش را در طول زمان‌های متمادی تنظیم کرده و نشان داده است.

وی افزود: در حوزه پژوهش و فناوری هم کارگروه‌های اخلاق در پژوهش از قبل داشتیم اما بعد از تصویب قانون مقابله با تقلب، این کارگروه‌ها با انسجام بیشتر و سازماندهی قوی تر در دانشگاه‌ها شکل گرفت و یکی از وظایف آنها ترویج اخلاق در محیط‌های علمی است.

وی اظهار داشت: نظام نامه اخلاق آموزش در دانشگاه‌ها به عنوان یک سند مهم ملی در زمینه بسط، توسعه و تعمیق اخلاق به ویژه در حوزه آموزش به کار گرفته شود.

وی افزود: تاکید بر هر فعل خیری در واقع به معنای توسعه، تعمیق و استمرار آن تلقی می شود و هر کاری از این سنخ در محیط‌های دانشگاهی صورت گیرد، در ارتقای جایگاه این مراکز مهم ملی در سطح جامعه تاثیر بیشتری می گذارد.

وزیر علوم تاکید کرد: تبیین و ابلاغ این نوع کارها باعث اعتماد بیش از پیش مردم به مراکز علمی و محیط‌های دانشگاهی و پژوهشی می شود.

دکتر غلامی تصریح کرد: بیانیه گام دوم انقلاب که توسط مقام معظم رهبری در سال ۹۷ صادر شد، در ضمن آن چندین شاخصه برای آینده کشور به عنوان شاخصه‌های مهم تعریف شده است که یکی از این شاخصه‌ها بحث علم و پژوهش است که نشان می دهد جایگاه علم و پژوهش برای آینده کشور همانطور که در ایام گذشته یک حرکت بالنده و رو به رشد بوده؛ برای آینده کشور هم از عوامل مهم توسعه تلقی می شود.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی، تحقق این شاخصه مهم را در گام دوم انقلاب، باید به عمل برسانند. نکته دیگر بیانیه گام دوم نیز، معنویت و اخلاق است که مخاطب اصلی آن کل جامعه هستند اما همین که در کنار شاخص مهم علم و پژوهش قرار دارد، باید بیشتر مورد توجه و تاکید حوزه‌های اخلاق در آموزش و پژوهش باشد. قطعاً تحقق اهداف و شاخصه‌های گام دوم انقلاب اسلامی بر محور اخلاق؛ موفق‌تر و پایدارتر اتفاق خواهد افتاد و محیط‌های علمی هم از این منظر به موضوع توجه ویژه خواهند داشت.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان خاطرنشان کرد: مراکز علم و فناوری بیش از بیش نیاز دارند که در صحنه جامعه حضور داشته باشند و تاثیرگذاری خود را نشان دهند و این مهم نیازمند یک اعتمادسازی عمیق‌تر و گسترده‌تر دارد و ما هر چقدر این فضا را بیشتر معرفی کنیم و شاخصه‌های منطبق با اخلاق، به ویژه اخلاق اسلامی را نشان دهیم، این اعتماد و همکاری متقابل حتماً بهتر صورت خواهد گرفت.

۲۶ بهمن ۱۳۹۹ ۱۱:۴۶
تعداد بازدید : ۴۵۹