اخبار

با حضور دبیرکل شورای عالی عتف و معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم؛

عملیات عمرانی ساختمان پژوهشکده فناوری تولیدات گیاهی دانشگاه شهید باهنر کرمان آغاز شد

عملیات عمرانی ساختمان پژوهشکده فناوری تولیدات گیاهی دانشگاه شهید باهنر کرمان آغاز شد
در طلیعه چهل و دومین بهار انقلاب اسلامی، عملیات عمرانی ساختمان پژوهشکده فناوری تولیدات گیاهی دانشگاه شهید باهنر کرمان، توسط دکتر غلامحسین رحیمی دبیرکل شورای عالی عتف و معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف به نقل از دانشگاه شهید باهنر کرمان، دکتر رحیمی در سفری سه روزه به استان کرمان ضمن بازدید از زیرساخت‌ها، آزمایشگاه زیست فناوری پژوهشکده فناوری تولیدات گیاهی، آزمایشگاه مرکزی، کتابخانه‌مرکزی، مرکز انفورماتیک و بخش علوم دام دانشگاه شهید باهنر کرمان، کلنگ احداث پژوهشکده تولیدات گیاهی"حاج قاسم سلیمانی" را به زمین زد.

دکتر رحیمی در حاشیه این مراسم درخصوص پژوهشکده تولیدات گیاهی گفت: یک مجموعه از فعالیت‌های تحقیقاتی در حوزه تولیدات گیاهی مرتبط با شرایط استان کرمان است که البته این پژوهشکده در یک فضای محدود در حال فعالیت است ولی این مکان فضایی مناسب و بزرگ است تا بتوان فعالیت‌های خود را به‌صورت گسترده‌تری ادامه دهد.

وی افزود: طرح‌های پژوهشکده تولیدات گیاهی در حوزه اصلاح بذر می‌باشد و کمک مؤثری است که بتوانیم به تدریج با تولید بذرهای اصلاح شده نیاز خود را مرتفع کنیم و این وابستگی به کشورهای دیگر را به تدریج قطع کنیم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم افزود: عمده اهتمام این پژوهشکده متناسب اقلیم و شرایط کشاورزی استان کرمان است و باید گیاهانی را پرورش و محصولاتی در این پژوهشکده تولید شود که از آب شور سیراب شوند و همچنین در برابر کم آبی مقاوم باشند و با آب کم بتوانیم به محصول برسیم.

دکتر رحیمی خاطرنشان کرد: شهید سردار سلیمانی یک بعد دیگر هم دارند و آن بعد حمایت از توسعه علمی کشور است و این پژوهشکده هم به اهتمام ایشان پیگیری و به این مرحله رسیده است و هم اکنون شاهد کلنگ‌زنی این مجموعه هستیم که هم گامی در جهت رفع وابستگی کشور و همچنین در جهت توسعه فناوری‌های مرتبط با بذرهای اصلاح شده خواهد بود.

در ادامه دکتر محمد علی طاهر رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: پژوهشکده فناوری تولیدات گیاهی با نقشه‌یابی دقیق آزمایشگاهی به عنوان مجهزترین مجموعه تحقیقاتی علوم گیاهی جنوب شرق ایران خواهد بود.

وی افزود: امید است این پژوهشکده با استقرار امکانات پژوهشی متمرکز بتواند نقش مؤثری در خدمت رسانی در حوزه کشاورزی استان کرمان داشته باشد.

رئیس دانشگاه‌های معین استان کرمان خاطر نشان کرد: مجوز احداث این ساختمان با پیگیری‌های متعدد صورت گرفته و امید است ظرفیت خوبی در توسعه فناوری‌های حوزه تولیدات گیاهی استان ایحاد نماید.

دکتر طاهر تصریح کرد: این مجموعه با ایجاد آزمایشگاه‌های پایلوت در حوزه‌های مأموریتی پژوهشکده طراحی شده است و بستر تحقیقاتی مناسبی برای پژوهشگران علوم زیستی و علوم کشاورزی دانشکاه ایجاد خواهد نمود.

گفتنی است در مراسم افتتاح این پژوهشکده، دکتر علی اسلامی پناه معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر محمد مهدی زاهدی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، دکتر محمد علی طاهر رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان، دکتر حسین نظام آبادی پور معاون پژوهشی و فناوری و دکتر قاسم محمدی نژاد رئیس پژوهشکده فناوری تولیدات گیاهی دانشگاه شهید باهنر و حاج حسین سلیمانی برادر گرانقدر شهید والامقام سپهبد حاج قاسم سلیمانی نیز حضور داشتند.

* اجرایی سازی سند آمایش در سطح استان‌ها

دکتر رحیمی همچنین با حضور در نشست شورای مدیریت آموزش عالی استان کرمان که در سالن کنفرانس سازمان مرکزی دانشگاه شهید باهنر كرمان برگزار شد، گفت: طرح آمایش آموزش عالی در سال ۱۳۹۵ توسط رئیس شورای انقلاب فرهنگی و رئیس جمهوری به وزارت علوم و وزارت بهداشت ابلاغ شد و این طرح شامل هشت زیر طرح؛ منطقه‌بندی آموزش عالی، مدیریت منطقه‌ای و ساماندهی مؤسسات آموزش عالی، مأموریت گرایی مؤسسات آموزش عالی، متناسب‌سازی رشته‌ها با نیازها، تضمین کیفیت و اعتبارسنجی و رتبه‌بندی مؤسسات آموزش عالی، نظام جامع سنجش و پذیرش و نظام جامع آموزش‌های مهارتی و فنی است.

وی با بیان اینکه برگزاری نشست امروز به دو طرح منطقه‌بندی آموزش عالی و مدیریت منطقه‌ای برمی‌گردد، افزود: به این نتیجه رسیده‌ایم که طرح منطقه‌بندی را در مقیاس استانی و مدیریت منطقه‌ای را در چارچوب مدیریت استانی آموزش عالی جلو ببریم. مطابق مصوبه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور، اجرایی‌سازی سند آمایش در سطح استان‌ها آغاز شده است که براساس آن یک آئین نامه تهیه و چند ماه قبل توسط وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ابلاغ شد.

دکتر محمد مهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درخصوص آمایش سرزمین گفت: کارگروهی در این زمینه تشکیل شده است و بعد آن را در شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد نقشه جامع علمی کشور این موضوع را بررسی کردیم و به تصویب نهایی رسید.

وی در بحث آمایش با تاکید بر بحث مدیریتی، کیفی بخشی و اثر بخشی که همان مهارت باشد گفت: قانونی در کمیسیون مصوب شده و در دستور کاراست تحت عنوان جهش تولید در رابطه با علم و فناوری که یکی از ماده‌های آن: موضوع ارتباط صنعت و دانشگاه می‌باشد. در این مورد پیش‌بینی شده است هر واحد صنعتی که در کشور ایجاد می‌شود حتماً باید واحد R&D آن با مارکت یک دانشگاه با اولویت دانشگاهی باشد؛ هر واحد دانشگاهی باید در کارگروه یا کمیته ارتباط صنعت با دانشگاه حتماً از صنایع مهم استان در آن عضویت داشته باشد.

دکتر زاهدی با ارائه پیشنهادی درخصوص توافق بین وزارت علوم و وزارت کشور گفت: این توافق بدین معناست که شورای هماهنگی صنعت و دانشگاه را زیرنظر استاندار در کشور ایجاد کند. با انجام توزیع عادلانه امکانات، منابع انسانی و تجهیزات ارتباط بین صنعت و دانشگاه برقرار می‌شود و این موضوع باعث می‌شود اعضای دانشگاه احساس کند یک پشتوانه دارند.

وی در خصوص کارگروه کیفیت بخشی تصریح کرد: این کارگروه یک بحث عام می‌باشد و درخصوص بحث کیفیت دروس، ارتباط آن درس را با جامعه و اثربخشی و مهارت آموزی در جامعه است. همچنین در بحث کیفیت باید در بحث آمایش یک تجدید نظر اساسی کنیم.

گفتنی است دکتر غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات در ابتدای ورود به دانشگاه شهیدباهنر کرمان با حضور در کنار قبور مطهر شهدای گمنام ضمن قرائت فاتحه ادای احترام به شهدا با آرمان‌های بلند شهیدان انقلاب و جمهوری اسلامی و امام راحل، تجدید میثاق کرد.

دکتر رحیمی در ادامه سفر خود به استان کرمان از مجتمع آموزش عالی زرند، دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان، دانشگاه نرگس رفسنجان، دانشگاه صنعتی سیرجان، دانشگاه صنعتی پیشرفته کرمان و پارک علم و فناوری ماهان، دانشگاه جیرفت و مجتمع آموزش عالی بم نیز بازدید کرد.

۲۶ بهمن ۱۳۹۹ ۱۱:۵۶
تعداد بازدید : ۵۷۰