اخبار

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم مطرح کرد:

لزوم تمرکز اعضای هیئت‌علمی پژوهشگاه‌ها بر انجام پژوهش‌های معتبر و مشارکت در توسعه فناوری

لزوم تمرکز اعضای هیئت‌علمی پژوهشگاه‌ها بر انجام پژوهش‌های معتبر و مشارکت در توسعه فناوری
دکتر غلامحسین رحیمی، دبیرکل شورای عالی عتف و معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در پژوهشگاه‌ها، اعضای هیئت‌علمی باید بر روی انجام پژوهش‌های اصیل و معتبر و مشارکت در توسعه فناوری تمرکز کنند.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف به نقل از پژوهشگاه مواد و انرژی، دکتر رحیمی در حاشیه بازدید از نمایشگاه دائمی تجهیزات و دستاوردهای فناورانه، ساختمان سبز، کتابخانه و مرکز اسناد علمی و تعدادی از آزمایشگاه‌های پژوهشگاه مواد و انرژی در سالن شهید بیات این پژوهشگاه، ضمن شرکت در نشست هیئت رئیسه به‌طور مجازی به ایراد سخنرانی با اعضای هیئت علمی این پژوهشگاه پرداخت.

وی در این سخنرانی اظهار داشت: در حال حاضر ما از نهادهای علمی کشور، ارائه آموزش مناسب به دانشجویان و تربیت دانش‌آموختگان، انجام پژوهش‌های اصیل و معتبر و مشارکت در توسعه فناوری را به عنوان سه موضوع مهم، انتظار داریم.

وی افزود: در دانشگاه‌ها اعضای هیئت‌علمی به هر سه موضوع می‌پردازند ولی در پژوهشگاه‌ها، اعضای هیئت‌علمی می‌بایست روی دو مورد آخر یعنی انجام پژوهش‌های اصیل و معتبر و مشارکت در توسعه فناوری تمرکز کنند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم خاطرنشان کرد: در کشورمان پژوهشگاه‌ها و مراکز پژوهشی بسیاری وجود دارد ولی تعدادی از آنها به‌عنوان پژوهشگاه‌های بزرگ و اثرگذار در کشور شناخته می‌شوند که پژوهشگاه مواد و انرژی یکی از آنها است و با توجه به دستاوردها، تجهیزات و امکانات این پژوهشگاه ما انتظار انجام پژوهش‌های معتبر و مشارکت اثرگذار در توسعه فناوری را انتظار داریم.

وی ضمن تاکید بر فعالیت و پویایی اعضای هیئت‌علمی گفت: اعضای هیئت‌علمی پژوهشگاه‌ها به‌عنوان وظیفه اصلی به تحقیقات و پژوهشی که منجر به توسعه فناوری بشود، بپردازند و طرح کارفرمایی را انجام دهند که بتوانند مشکلی از مشکلات کشور را حل کنند و در کنار آن به تولید مقاله و انتشار آن در مجلات معتبر بین‌المللی نیز بپردازند.

دکتر رحیمی با تاکید بر ایجاد و مشارکت یک مرکز رشد در محیط شهری گفت: هر گونه خدمات فنی، جذب طرح‌های پژوهشی و جذب اعتبار و ارتباطات بیرونی باعث اثرگذاری پژوهشگاه بر محیط بیرونی خود شده و باعث پویایی جوانان دانش آموخته شهر و طرح ایده‌های آنان می‌گردد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم همچنین اظهار داشت: زمینه توسعه و فناوری در کشور بیش از پیش فراهم شده است و بخش پژوهش در ۱۵ سال اخیر رشد بسیاری به‌ویژه در عرصه بین‌المللی داشته است.

در این نشست که تعدادی از مقامات استانی از جمله مهندس حسین بغدادی شهردار مشکین دشت و جناب سروان نصیری از پلیس امنیت ناجا نیز حضور داشتند، دکتر علیرضا کلاهی مشاور عالی رئیس و مدیر حوزه ریاست پژوهشگاه مواد و انرژی با اشاره به تاریخچه پژوهشگاه، به معرفی پژوهشکده‌ها، آزمایشگاه‌ها و پایلوت‌ها و نیز برنامه‌های کلی و عملکرد پژوهشگاه بر اساس سیاست‌های وزارت علوم و برنامه راهبردی ۵ ساله پژوهشگاه، پرداخت.

وی همچنین موضوع " پژوهشگاه جامعه محور و اهمیت یافتن فعالیت‌های فناورانه و مرتبط با جامعه در شیوه جدید ارزیابی وزارت علوم" را به‌عنوان خواسته اصلی پژوهشگاه مطرح کرد.

در ادامه، گزارش عملکرد پژوهشگاه مواد و انرژی توسط دکتر حسین قدمیان معاون فناوری و دکتر سعید حصارکی معاون پژوهش و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه ارائه شد.

 

* رونمایی از یادمان شهید گمنام پژوهشگاه مواد و انرژی

یادمان شهید گمنام پژوهشگاه مواد و انرژی با حضور دکتر غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر عبدالساده نیسی مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری این وزارت، مهندس حسین بغدادی شهردار مشکین دشت و دکتر خاوندی رئیس این پژوهشگاه رونمایی شد.

یادمان شهید گمنام پژوهشگاه مواد و انرژی با حمایت و همکاری استانداری البرز، شهرداری مشکین دشت و همچنین کارکنان پژوهشگاه ساخته شده است.

شهید گمنام پژوهشگاه مواد و انرژی در اسفندماه سال ۱۳۹۶ مصادف با شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) با همراهی مردم شریف مشکین دشت و کارکنان این پژوهشگاه تشییع و در این پژوهشگاه آرام گرفت. این شهید عزیز در اسفند ماه ۱۳۶۳ در منطقه عملیاتی ام.الرصاص به مقام رفیع شهادت نائل آمده است.

فاز اول پروژه ساخت یادمان این شهید در اسفند ماه سال ۱۳۹۷ از محل هدایا و نذورات همکاران پژوهشکاه آغاز شد و در دی ماه سال ۱۳۹۸ با تامین اعتبار از محل مساعدت و همیاری استانداری محترم البرز اجرایی و در مردادماه ۱۳۹۹ تکمیل گردید.

اعتبار این پروژه ۲میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال می‌باشد که حدود ۲میلیارد ریال با مساعدت استانداری و حدود ۸۰۰ میلیون ریال هدایا و نذورات توسط پژوهشگاه و همکارن تامین شده است.

مساحت این یادمان حدود ۱۹۰ مترمربع و دارای سازه طرح اسلیمی اسکلت فلزی بوده و نوع پوشش داخل طاق‌ها از کاشی لعابدار با طرح و نقوش اسلیمی ایرانی، نوع پوشش روی طاق‌ها آجر نمای سنتی اصفهان و نوع پوشش سطح محوطه پروژه آجر پلاک نسوز و سنگ گرانیت نهبندان است.

طراحی این یادمان توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس صورت گرفته است. این طرح از ترکیب دو طاق به صورت متداخل شکل گرفته است. طاق بلندتر با هدف شاخص شدن و دیده شدن المان از فاصله دور و طاق کوتاه تر با هدف ایجاد فضایی با مقیاس انسانی در زیر المان طراحی شده است.

نحوه ترکیب آزاد و با فاصله این دو طاق، امکان دسترسی به فضای زیر المان را می دهد؛ این موضوع و نحوه دسترسی به فضای زیر المان از ویژگی‌های اصلی این طرح به شمار می‌رود. پوشش روی طاق ها از معقلی (آجر و کاشی) و پوشش زیر طاق‌ها از کاشی با نقوش اسلیمی می‌باشد.

 
۱۰ اسفند ۱۳۹۹ ۱۰:۵۵
تعداد بازدید : ۵۸۸