اخبار

بیست و هفتمین جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد

بیست و هفتمین جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد
بیست و هفتمین جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با حضور دکتر جهانگیری معاون اول رییس جمهور، دکتر غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر رحیمی دبیرکل شورا و سایر اعضا در محل ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف، در این جلسه ابتدا با توجه به تخصصی بودن مسائل، مباحث و موضوعات حوزه هنر و معماری، طرح تشکیل «کمیسیون تخصصی هنر و معماری» مطرح و تشکیل این کمیسیون با ترکیب دستگاه‌های اجرایی مرتبط به تصویب رسید. در ادامه، گزارش عملکرد بند ح تبصره 9 قانون بودجه سال 1399 (سامانه ساتع)  و گزارش عملکرد ماده 56 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) در سال 1398(سامانه سمات)، توسط دبیرخانه شورا ارائه شد. باتوجه به عمکلرد قابل قبول بند ح تبصره 9 قانون بودجه سال 1399، افزایش سهم پرداختی شرکت‎ها و موسسات از 40 درصد به 60 درصد در لایحه بودجه 1401، بهره مندی هرچه بیشتر مناطق محروم از این اعتبارات و هزینه کرد60 درصد اعتبارات برای مواد و تجهیزات مواردی بود که مورد تاکید اعضا قرار گرفت. در ارتباط با گزارش عملکرد ماده 56 قانون الحاق، مواردی همچون مشخص بودن سرجمع اعتبارات ماده قانونی، شفاف سازی در لوایح بودجه و افزایش کارایی و اثربخشی آن تاکید شد.

همچنین پیش نویس سیاست معافیت شرکت های دانش بنیان بر اساس هزینه کرد تحقیق و توسعه ارائه و مورد موافقت قرار گرفت ولی لازم است قبل از هرگونه ابلاغی سازکار اجرایی آن با  وزارت اقتصاد و دارایی دیده شود. 

دبیرکل شورای عالی عتف همچنین گزارشی در خصوص تشکیل صندوق علم و فناوری و نوآوری ارائه کرد که پس از بحث و تبادل نظر قرار شد فرایند شکل گیری این صندوق پس از مطرح شدن در کمیسیون آموزش دولت در صورت تصویب به صورت لایحه به مجلس شورای اسلامی ارایه شود. در پایان گزارش پهنه‌های علم و فناوری مطرح و به تصویب رسید.

در ادامه، معاون اول رییس جمهور به شکل گیری گفتمان علمی در کشور اشاره کرد. دکتر جهانگیری تاکید کرد که رهبر معظم انقلاب بانی شکل گیری این گفتمان و جریان علمی در کشور هستند و امروز همه دستگاه های دولتی به منظور حمایت از شرکت های دانش بنیان و تحقیقات دانشگاهی پای کار آمده اند تا رشد علمی کشور از شتاب بیشتری برخوردار شود. وی تجهیز آزمایشگاه های مراکز علمی و دانشگاهی را به منظور افزایش مطالعات و تحقیقات علمی ضروری دانست و از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواست تا تجهیز مراکز علمی متناسب با شرایط جدید پیش روی کشور را در دستور کار قرار دهد.

دکتر جهانگیری بر افزایش و تداوم انعقاد قرارداد میان دستگاه های دولتی با دانشگاه های کشور تاکید کرد و از دستگاه های مستقر در استان ها خواست تا موضوعات و چالش های توسعه ای استان های خود را در دستور کار مطالعاتی و تحقیقاتی قرار دهند و از اعتبارات موجود که توسط قانون پیش بینی شده به بهترین نحو برای حل مسائل مردم بهره مند شوند.

 
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۵:۱۷
تعداد بازدید : ۶۳۵