اخبار

در دبیرخانه شورای عالی عتف بررسی شد:

سازوکار نحوه بررسی پیشنهاده‌های مربوط به طرح‌های ملی ثبت شده در سامانه سمات ملی مرتبط با زمینه فعالیت کمیسیون صنایع

سازوکار نحوه بررسی پیشنهاده‌های مربوط به طرح‌های ملی ثبت شده در سامانه سمات ملی مرتبط با زمینه فعالیت کمیسیون صنایع
در یکصد و بیست و هفتمین جلسه کمیسیون صنایع، معادن و فناوری اطلاعات و ارتباطات شورای عالی عتف، سازوکار نحوه بررسی پیشنهاده‌های مربوط به طرح‌های ملی ثبت شده در سامانه سمات ملی مرتبط با زمینه فعالیت کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف در این نشست ابتدا دکتر طهوری، دبیر کمیسیون در خصوص شیوه‌نامه نحوه بررسی پیشنهاده‌ها و گزارش‌های ثبت شده در سامانه سمات ملی که توسط دبیرخانه تدوین شده است، توضیح داد که بنا بر نظر دبیرخانه هر کمیسیون می‌تواند با توجه به طرح‌های دریافتی نحوه ارزیابی آنها را تعیین نماید. وی پیشنهاد نمود هشت یا ده برابر سقف معاملات کوچک به عنوان مبنا برای ارزیابی توسط کمیته‌های تخصصی ذیل کمیسیون تعیین شود. بدین صورت که طرح‌هایی با مبالغ کمتر از این میزان توسط دبیر و بیشتر از این میزان به کمیته‌های تخصصی جهت ارزیابی ارجاع داده خواهد شد که در پایان ده برابر سقف معاملات کوچک مصوب گردید.

در ادامه دکتر عادل آذر به شرح «نظام‌نامه تهیه اولویت‌های علم و فناوری کشور در افق 1401-1405» پرداخت و وظایف مرتبط با کمیسیون‌های تخصصی در این باره را توضیح داد. لازم به ذکر است این نظام‌نامه در راستای تدوین اولویت‌ها و سیاستهای پژوهش و فناوری کشور است که در دبیرخانه شورای عالی عتف دنبال می شود. به گفته دکتر آذر، این نظام‌نامه با رویکرد گزینه استراتژیک تدوین شده است که منجر به اولویت‌گذاری محورهای پژوهشی علم و فناوری در ذیل چالش‌ها و بخش‌های 13 گانه توسعه‌ای کشور و حوزه‌های هفت‌گانه علم خواهد شد. داده‌های مورد نیاز این پژوهش شامل ابرچالش‌ها، چالش‌ها و کلان‌روندها و زمینه‌های مرز دانش خواهد بود که در سه سطح شامل اسناد بالادستی کشور، نظرات دستگاه‌های اجرایی، نهادهای حاکمیتی، سازمان‌ها و مراکز تحقیقاتی و نظرات خبرگان حاضر در کمیسیون‌های تخصصی دبیرخانه احصاء خواهد شد. وی در ادامه، فرایند کار در کمیسیون‌های تخصصی را تشریح نمود. در پایان جلسه نیز اعضای کمیسیون به پرسش و پاسخ حول این موضوع پرداختند.

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۱:۰۹
تعداد بازدید : ۵۸۸