اخبار

ارائه پیشنهاد برای لایحه رفع موانع و تسهیل پژوهش و فناوری در کشور در کمیسیون حمل و نقل و عمران

ارائه پیشنهاد برای لایحه رفع موانع و تسهیل پژوهش و فناوری در کشور در کمیسیون حمل و نقل و عمران
در یکصد و ششمین نشست کمیسیون تخصصی حمل و نقل و عمران شورای عالی عتف لایحه رفع موانع و تسهیل پژوهش و فناوری در کشور مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف در ابتدای جلسه دکتر صفارزاده دبیر کمیسیون توضیح مختصری در خصوص برنامه کمیسیون در هفته‌های آتی ارائه کرد و در ادامه پیش‌نویس پیشنهادات کمیسیون تخصصی حمل‌ونقل و عمران که با توجه به فرمایشات اعضای محترم در جلسات گذشته تهیه‌شده بود، توسط دکتر منیری، کارشناس کمیسیون ارائه شد. در این پیش‌نویس مواردی همچون عدم موفقیت ارتباط صنعت و دانشگاه علی‌رغم وجود اساتید برجسته در سطح جهان در دانشگاه‌ها، تولید مقاله به‌جای تولید علم در دانشگاه‌ها، فقدان دستورالعمل برای تصویب، نظارت و اجرا بر پروژه‌های پژوهشی، اندک بودن بودجه پژوهشی و بروکراسی پیچیده برای اخذ مفاصا حساب بیمه و مالیات برای پروژه-های پژوهشی ازجمله مشکلات پیش رو در حوزه پژوهش عنوان شد. در ادامه نیز اعضای کمیسیون از جمله دکتر قلی پور، ساعدی داریان و غفاری پیشنهادات خود را برای تکمیل موارد عنوان کردند. تخصیص قطعی 2 درصد از سرجمع اعتبارات سرمایه‌ای سازمان‌های دولتی به امر پژوهش، تخصیص قطعی 20 درصد از بودجه های تحقیقاتی به پایان‌نامه‌های ارشد و دکتری، اصلاح ساختار و شفاف‌سازی اخذ پروپوزال، انتخاب پژوهشگر و نظارت و تحویل پروژه‌های پژوهشی، تدوین نظام امتیازدهی و رتبه‌بندی پژوهشگران، تسهیل فرصت های مطالعاتی برای اساتید دانشگاه در صنعت و تدوین یک نظام فنی برای پروژه¬های پژوهشی ازجمله پیشنهادهای اعضا برای رفع موانع و تسهیل در امور پژوهشی بود. 

در خصوص موضوع به‌روزرسانی و تصویب دروندادها و بروندادها و شاخص های ارزیابی گزارش علم و فناوری و نوآوری در حوزه حمل‌ونقل و عمران که در دستور دوم قرار داشت نیز پیش‌نویس شاخص ها به کمیسیون ارائه شد و مقرر شد تا اعضای کمیسیون نظرات کتبی خود را در اسرع وقت به کارشناس کمیسیون ارسال کنند.

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۴:۰۷
تعداد بازدید : ۷۱۴