با حضور دبیرکل شورای عالی عتف و معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم صورت گرفت؛
افتتاح مرکز پژوهشی اسناد فرهنگی آسیا در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
با حضور دکتر غلامحسین رحیمی، دبیرکل شورای عالی عتف و معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ،آیین افتتاح مرکز پژوهشی اسناد فرهنگی آسیا و ارتقای گروه پژوهشی مطالعات قرآنی به مرکز پژوهشی مطالعات علوم قرآنی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در این آیین دکتر رحیمی با بیان اینکه چرا ابنسینا مکتوب پزشکی خود را قانون و مجموعهحکمی خود را شفا نامگذاری کرد، اظهار داشت: پاسخ این است که ابنسینا شفای واقعی انسان را در حکمت میدانست.
وی افزود: مسئله دوم این است که چرا حکمای ما حکمت را به نظری و عملی تقسیم کردند. این در حالی است که در حکمت نظری نیمی از طبیعیات علوم کاربردی به معنای امروزی ماست.
دکتر رحیمی تاکید کرد: پیش از این حدود ۸۰ درصد دانشجویان پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی از رشته علوم انسانی بود. چون میگفتند، علوم انسانی فقط گچ و تخته میخواهد و این دو دانشگاه به دلیل شرایطی که دارند به رشتههای کم هزینه میپردازند. در کنار این من همیشه میپرسیدم چرا آنقدر علوم انسانی ما در دبیرستان جنبه نظری و توصیفی دارد و این میزان تئوری در آینده چه بازخوردی خواهد داشت و معتقد بودم علوم طبیعی قوی در علوم انسانی دبیرستان لازم است.
وی با بیان اینکه حکمای ما در قدیم، بهتر علوم انسانی را میشناختند تا عالمان علوم جدید، یادآور شد: البته امروز همه ما بهدنبال پاسخگویی به نیاز هستیم اما حکمای ما در آن زمان بهتر متوجه شده بودند که علوم انسانی چه قدر مؤثر است و پژوهشگاه علوم انسانی در این مسیر گام برداشته و این جای تقدیر دارد.
دکتررحیمی تأکید کرد: باید کاربردی کردن علوم انسانی با دقت دنبال شود و ذینفعان هر پروژه باید از قبل مشخص باشند و بر مبنای نیازها و درخواستهایی که وجود دارد، پروژه طراحی شود.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در پایان گفت: ما باید بدانیم ۵ سال دیگر رشتههای علوم انسانی چه سرنوشتی خواهند داشت؟ ما در علوم پایه چنین رویکردی را دنبال کردیم و به دنبال این هستیم که بدانیم در چه حوزههای خاصی میتوانیم آن را تقویت کنیم. این تقویت هم بر اساس پاسخگویی به نیازها و حضور در جامعهی بینالمللی است. باید بدانیم میخواهیم در آینده در جامعهشناسی، علوم قرآنی، علوم سیاسی و سایر علوم انسانی به چه چیزی دست یابیم. پژوهشگاه علوم انسانی میتواند حوزههایی را در علوم انسانی که نیاز به سرمایهگذاری و تقویت دارد مشخص کند و در نهایت برای این حوزهها حمایتهای لازم را به عمل آوریم.
دکترحسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز با اشاره به صعود پنج پلهای این پژوهشگاه در رتبهبندی جدید مراکز پژوهشی، اظهار داشت: در صورتی که این شاخصها دقیقتر شده و با کارکردهای علوم انسانی هماهنگتر شود، صعود پژوهشگاه خیلی بیشتر از این پنج پله خواهد بود.
وی فعالیتهای این پژوهشگاه را در هفت مولفه عمده دانست و افزود: برنامهمداری و تبعیت از اسناد بالادستی، توجه به علم نافع و منشور کاربردیسازی علوم انسانی، نگاه داناییمحور و درونزا و حرکت بر اساس خرد جمعی، ترویجیسازی علوم انسانی و مسئله جامعهمداری، حرکت همراه شبکه نخبگانی، کیفیتگرایی و ارتقای پژوهشگاه در حوزه بینالمللی و توجه راهبردی به نظارت و ارزیابی به خصوص ارزیابی درونی، فعالیتهای عمده پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بوده است.
دکترقبادی عنوان کرد: فعالیتهای بینالملل بسیار موثر بود. هفتههای اخیر شاهد این بودیم که کارگاههای ما در فضای مجازی برای تمام دانشگاههای افغانستان برگزار شده و با استقبال فوقالعاده و حضور ۱۱۱ نفره، این کارگاهها در حال برگزاری هستند. این حرکت برای جمهوری اسلامی، تمدن ایرانی و تقویت زبان فارسی بسیار موثر است.
وی افزود: رونماییهای امروز شامل طرحهای پژوهشگاه و پژوهشکدهها، طرحهای اعتلا و طرحهای شورای بررسی متون است و همچنین رونمایی از کتاب "اتصال به ریشه و انطباق با زمان" که شعار مرحوم استاد آیینهوند بوده، است. همچنین افتتاح مرکز علوم قرآنی و مرکز اسناد آسیایی را داریم. از تمام اعضایی که تا الان مرکز اسناد آسیا را حفظ کردند تشکر میکنم و امیدواریم باتوجه به دکتر ملایی و دانش و روحیهای که دارند، در این مرکز شاهد جهش باشیم.
دکترقبادی همچنین با اشاره به الحاق بنیاد دانشنامهنگاری به پژوهشگاه علوم انسانی افزود: این الحاق باعث همافزایی شده و فعالیتها به صورت دریایی واحد است. معتقدم برای دانشنامه بسیار فرصتسازی ملی صورت گرفت.به عنوان نمونه دانشنامه جامعهشناسی معاصر با همکاری شهرداری و وزارت ارشاد و ۳۰۰ میلیون تومان پروژه جدید تعریف کردیم. وقتی دانشنامه به پژوهشگاه علوم انسانی آمد، توانست این فرصت را برای خودش خلق کند.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تصریح کرد: در مورد طرح اعتلا من به جد معتقدم که این طرح رویداد مهمی در تاریخ علوم انسانی کشور است. بسیار مسئله محور و راهگشا و پیوند دهنده میان نظر و عمل است و میگویم که منابع درسی علوم انسانی را عمیقاً غنی، روزآمد، بومی و علمی و روشمند میکند و شخصیتهای مرجع در این پروژه فعالیت داشتند.