اخبار

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری: شورای عالی عتف مدیریت کلان تحقیقات کشور را بر عهده دارد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری: شورای عالی عتف مدیریت کلان تحقیقات کشور را بر عهده دارد
دکتر زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر، ضمن تشریح برنامه‌های اساسی و اولویت‌دار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دولت سیزدهم بر اهمیت نقش شورای عالی عتف در مدیریت کلان تحقیقات کشور تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این مطلب که ما نیازمند تحقیقات کاربردی، بنیادی و توسعه‌ای هستیم افزود: بنده سعی خواهم کرد تا سیستم نظام پیشنهادات را با حمایت‌های فرابخشی، همچون مجلس شورای اسلامی و در نظر گرفتن ردیف اعتباری و بودجه مستقل جاری کنم. وی تاکید کرد: اولویت‌های تحقیقاتی کشور را از طریق شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری که مدیریت کلان تحقیقات کشور را بر عهده دارد، احصاء کرده و آن‌ها را به پایگاه تحقیقاتی جهان اسلام ارسال می‌کنیم تا ثبت و کدگذاری شوند، ضمن اینکه با تهیه فرم مخصوص از عموم مردم درخواست می‌کنیم تا با هر سن و شغل و درجه علمی که دارند، در آن شرکت کنند و نیاز‌هایی که تشخیص می‌دهند را در آن فرم پر کنند و مستنداتش را ارسال کنند و در داخل دانشگاه‌ها هم از استادان علاقه‌مند خواهشمندیم تا در راستای نیاز‌های پایگاه‌های استنادی جهان اسلام با تصویب دانشگاه، طرح تعریف کنند و در آن، درخواست اخذ دانشجو کنند تا از طریق سازمان سنجش، دانشجویان ارشد و دکتری با رساله کاربردی پذیرش شوند.

دکتر زلفی گل بر ضرورت عزم همگانی برای پررنگ دیدن نقش دانشگاه‌ها در رفع نیازهای جامعه تاکید کرد و گفت: اگر نوع نگاه مسئولان به آموزش عالی اینگونه باشد که هزینه کردن برای علم و دانش، بهترین سرمایه‌گذاری است؛ حتماً در تصمیماتشان تجدید نظر خواهند کرد.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با ابراز تاسف از اینکه تنها نیم درصد از GDP کشور صرف امور پژوهشی در کشور می‌شود، گفت: در کشورهای توسعه یافته این عدد بسیار بالاست. ما اگر سرعت در تحول و پیشرفت می‌خواهیم، باید توجه ویژه به افزایش بودجه‌های پژوهشی داشته و دانشجویان و دانش‌آموختگان را به سمت پژوهش سوق دهیم.

ایشان در راستای کسب مرجعیت علمی گفتند: برای رسیدن به مرجعیت علمی کشورمان که از آرمان‌های متعالی مورد تاکید مقام معظم رهبری است، باید برنامه‌ریزی دقیق و مدون داشته باشیم و با برنامه عمل کنیم. در این راستا ارتقا مستندات و کیفیت نشریات علمی را در برنامه داریم به طوری که محققین خارج از کشور برای انتشار نتایج تحقیقات خود به ما مراجعه کنند. آزمایشگاه‌های مراکز علمی ما باید مرجع باشد. وجود ۳۰۰ دانشمند برتر در کشور که جزو یک درصد دانشمندان برتر و پراستناد جهان هستند موهبت بزرگی است که باید با برنامه‌ریزی درست از آن بهره ببریم.

وی همچنین ضمن تاکید بر اهمیت و ضرورت ایجاد دیپلماسی علمی با کشورهای همسایه، اظهار داشت: هر عضو هیات علمی باید به یک مرجع علمی تبدیل شود و به ۶۳۰ میلیون نفر جمعیت کشورهای همسایه ارائه علم و دانش داشته باشد.

دکتر زلفی‌گل از دانشگاه امروز به نام دانشگاه دانا و حکمت‌آفرین یاد کرد و اظهار داشت: دانا یعنی دانشگاهی که هم علم دارد هم عقل و حکمت‌آفرین هم یعنی کار بیهوده انجام نمی‌دهد. باید خروجی دانشگاه‌های دانا و حکمت‌آفرین موجب پیشرفت جامعه باشد.

برای مشاهده کامل این گفتگوی تلویزیونی، اینجا را کلیک کنید.

۱۵ شهریور ۱۴۰۰ ۱۳:۲۹
تعداد بازدید : ۷۱۰