اخبار

دویست و ششمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی عتف برگزار شد

دویست و ششمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی عتف برگزار شد
دویست و ششمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی عتف با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از اعضا به صورت حضوری و مجازی برگزار شد

در این جلسه گزارش عملکرد شورای عالی عتف و دبیرخانه آن توسط دکتر رحیمی دبیرکل شورا ارائه شد. در این گزارش ابتدا به ساختار کنونی شورا و کمیسیون های تخصصی آن اشاره و تاکید شد که حضور نمایندگان دستگاه های اجرایی،  صاحبنظران و خبرگان بخش های مختلف در این کمیسیون ها بسیار ارزشمند و کارا است. در ادامه خلاصه گزارشی از اقدامات دبیرخانه شورا در بخش های مختلفی از جمله تدوین سیاست ها و اولویت های پژوهش و فناوری کشور، نظارت بر هزینه کرد یک درصد از اعتبارات هزینه ای دستگاه ها برای تحقیق و توسعه در قالب سامانه ملی سمات، نظارت و راهبری هزینه کرد 40 درصد از اعتبارات پژوهشی شرکت های دولتی در قالب سامانه ساتع، برگزاری نمایشگاه تستا، راهبری و توسعه پهنه ها و مناطق ویژه و ... ارائه شد. 

پس از این ارائه، دکتر زلفی گل نایب رییس شورا به نقش نمایندگان انجمن ها در شورا تاکید کرد و اظهار داشت این نقش باید تقویت شود، همچنین لازم است نمایندگانی از کمیسیون انجمن های علمی و شورای انجمن های علمی نیز در این جلسات شرکت کنند. 

وی گزارش ارائه شده در حوزه پژوهش و فناوری را خوب ارزیابی کرد و تاکید کرد که شورا بایستی در بخش علم هم ورود پیدا کند و برای آن هم برنامه داشته باشد. وی برقراری ارتباط بین دانشگاه و صنعت را مهم و حیاتی خواند و گفت گام های خوبی برداشته شده است ولی تعداد استادان نقش آفرین در این زمینه محدود هستند و ما باید سعی کنیم سیستمی ایجاد کنیم که اکثریت استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی بتوانند در حل مسائل و چالش های کشور نقش آفرین باشند و به نوعی هم عدالت ایجاد شود و هم صنعت به این باور برسد که دانشگاه های ما، در کنارشان هستند و به دنبال تعامل هستیم. 

نایب رییس شورای عالی عتف در پایان خواهان برگزاری جلسه شورای عالی عتف با حضور رییس جمهور شد و از دبیرخانه خواست تا موضوعات مناسب را برای این جلسه مهم آماده کنند. 

در این جلسه همچنین گزارش عملکرد نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها توسط حجت الاسلام و المسلمین محمدنژاد نماینده نهاد در کمیسیون دائمی ارائه شد. وی ضمن اشاره به ساختار نهاد به عملکرد پژوهش در قسمت های مختلف به ویژه پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی پرداخت.

محمدنژاد با اشاره به نیازهای فرهنگی و سیاسی و دینی دانشجویان به انتسارات مختلف از جمله 196 عنوان کتاب اشاره کرد که سعی شد بخشی از نیازها را پاسخگو باشد. وی همچنین به نشست های آموزشی و پژوهشی، همایش های مختلف از جمله همایش مردم سالاری دینی، همایش های هم اندیشی دینی، موضوعات متنوع نظیر اقتصاد مقاومتی، زنان و غیره اشاره کرد. وی در پایان به الگوی دانشگاه اسلامی پرداخت و نقش استادان و دانشجویان تمام دانشگاه ها را در فعالیت های نهاد مهم ارزیابی کرد. 

 
۲ مهر ۱۴۰۰ ۱۳:۱۷
تعداد بازدید : ۴۰۰