اخبار

نودمین نشست کمیسیون تخصصی علوم پایه و فناوری های همگرا برگزار شد

نودمین نشست کمیسیون تخصصی علوم پایه و فناوری های همگرا برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف در این نشست که موضوع «ارائه ی گزارش از تدوین اولویت های پژوهش و فناوری در کمیسیون علوم پایه» را در دستور کار خود داشت، ابتدا دکتر سمنانیان گزارشی از روند طی شده و اولویت‌های پژوهش و فناوری احصاء شده در کمیسیون علوم پایه ارائه داد. وی در این خصوص به احصاء دو دسته اولویت برای علوم پایه، از جنس سیاست‌گذاری و برنامه ریزی و از نوع موضوعات پژوهشی اشاره کرد و افزود برای تعیین اولویت‌های موضوعی پژوهشی شش کارگروه تخصصی تشکیل و در نهایت 13 اولویت پژوهشی موضوعی علوم پایه استخراج و به همراه فایل پیوست شامل توضیحات هر یک از عناوین، به دبیرخانه ارسال شد.  سپس اعضای کمیسیون در خصوص اصلاحات لازم و نحوه‌ی ادغام بیشتر این اولویت‌ها به تبادل نظر پرداختند. در ادامه رئیس کمیسیون علوم پایه اخبار زیر را در حوزه‌ی علوم پایه به اطلاع اعضای کمیسیون رساند:

جذب حدود 70 پژوهشگر پسادکتری در علوم پایه با حمایت وزارت علوم در سال 99

ارسال نامه از جانب دکتر رحیمی (معاونت پژوهشی) به سازمان سنجش جهت درج حمایت از 500 رتبه‌ی برتر کنکور سراسری در دفترچه انتخاب رشته که وارد رشته‌های علوم پایه شوند.

احیای برنامه‌ی طرح‌های کلان ملی توسط دبیرخانه شورای عالی عتف از جمله در زمینه‌ی تولید مواد اولیه‌ی دارویی

برگزاری سومین جلسه‌ی شورای سیاست‌گذاری سال جهانی علوم پایه در هفته‌ی آتی

اعطای سهمیه به دستگاه‌های کشور برای جذب مجموعاً 540 پژوهشگر پسادکتری در راستای اولویت‌های پژوهشی احصاء شده

در ادامه پس از نظردهی اعضا در خصوص اصلاحات لازم برای برنامه‌ی حمایت از پژوهشگران پسادکتری، از جمله افزایش طول دوره‌ی حمایتی به حداقل دو سال و ترتیب ساز وکار مناسب جهت جذب اعضای هیئت علمی از میان پژوهشگران پسادکتری، به دستور دوم جلسه پرداخته شد. در این خصوص دکتر سمنانیان ضمن ارائه‌ی خلاصه‌ای در خصوص گزارش پایش و ارزیابی و روند خواسته شده، پیش‌نویس تهیه شده برای این کار را ارائه داد. اعضای کمیسیون در خصوص ساختار، موارد و محتوای فایل تهیه شده به تبادل نظر پرداختند و پس انجام برخی اصلاحات، در نهایت تلفیق نظرات و تهیه‌ی فایل جمعبندی شده‌ی حاصل از آن به جلسه‌ی بعدی کمیسیون موکول شد.

۴ مهر ۱۴۰۰ ۱۴:۱۸
تعداد بازدید : ۷۱۶