اخبار

دویست و هشتمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی عتف برگزار شد

دویست و هشتمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی عتف برگزار شد
دویست و هشتمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی عتف با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف در دستور اول گزارش مدل و شاخص‌های پایش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری توسط دکتر سپهر قاضی نوری عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس ارائه شد.

وی با اشاره به ماده (2) آیین نامه اجرایی نظام پایش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری عنوان کرد که دبیرخانه شورا ماموریت دارد به منظور ارائه تصویر واقعی و شفاف از وضعیت علم، فناوری و نوآوری کشور، گزارشی را تهیه و به مراجع ذی‌صلاح ارسال نماید و تاکنون در سه سال متوالی این مهم انجام شده است. وی نقاط ضعف گزارش های کنونی را در فرایند تهیه گزارش و محصول نهایی آن ارزیابی کرد و الگوی پیشنهادی خود را بر اساس ساختار و محتوا  و انتخاب شاخص ها و مدل های ارزیابی تشریح کرد. قاضی نوری ضمن اشاره به فعالیت فشرده کمیسیون‌های تخصصی شورا بر مبنای الگوی تدوین شده به تشریح شاخص‌های کارایی، اثربخشی و سودمندی مستخرجه پرداخت.

پس از این ارائه، دکتر زلفی گل نایب رییس شورا به مواردی اشاره کردند که اهم آنها به شرح زیر است:

1- گزارش باید به گونه ای تدوین شود که تصویر کلی از حوزه علم، فناوری و نوآوری را بازتاب نماید.

2- شاخص های استخراج شده باید سطح بندی شود تا در سطوح مختلف علمی و مدیریتی کشور قابل استفاده باشد.

3- شاخص های علوم، تحقیقات و فناوری بایستی ضمن حفظ مرز مشترک قابل تفکیک باشند یعنی برای تمامی حوزه ها شاخص اختصاصی ارائه نماید.

4- مطالعات تطبیقی فرا مرزی برای نشان دادن وضعیت جهانی کامل تر ارائه شود.

5- مرجعیت و دیپلماسی علمی باید مد نظر باشد.

6- به ترویج علم اهمیت داده شود و شاخص های خاص خود را داشته باشد.

7- به حوزه علوم انسانی و فناوری های نرم توجه ویژه شود.

در دستور دوم این جلسه گزارش راه اندازی پهنه نوآوری بندر بوشهر توسط دکتر فرشته بیات مدیر منطقه ویژه علم و فناوری استان بوشهر ارائه گردید. در این گزارش ضمن بیان توضیحاتی در ارتباط با ظرفیتها، پتانسیل و توانمدنیهای استان بوشهر به طرح ها و پروژه های انجام شده و در دست اقدام پرداخته شد و با اشاره به بازیگران پهنه مد نظر نقشه استقرار آنها ترسیم و در پایان به برنامه های آتی پرداخته شد. بعد از ارائه، اعضای حاضر در جلسه به توجه به اسناد بالادستی مانند سند آمایش استان، سند تحول علم و فناوری استان، توجه به مسائل زیست محیطی و پیوست های فرهنگی، انتقال فناوری و هم افزایی ظرفیتهای موجود به جای تحمیل بار مالی به دولت تاکید کردند.

لازم به ذکر است که در این جلسه سردار احمد محمدی‌زاده استاندار بوشهر و دکتر عبدالمجید مصلح رییس دانشگاه خلیج فارس حضور داشتند که ضمن ارائه توضیحات در مورد ظرفیتهای استان به سوالات مطرح شده پاسخ دادند.

 
۳۰ آبان ۱۴۰۰ ۱۶:۰۵
تعداد بازدید : ۲,۴۹۴