اخبار

آغاز به کار سومین نمایشگاه «تستا» از ۲۳ آذر

آغاز به کار سومین نمایشگاه «تستا» از ۲۳ آذر
دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری از برگزاری سومین دوره نمایشگاه تستا از روز ۲۳ آذرماه جاری خبر داد و گفت: این نمایشگاه با هدف ارائه نیازهای پژوهشی و فناورانه، بسترسازی برای تجاری سازی یافته‌های فناورانه در هفته پژوهش و فناوری برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف، دکتر غلامحسین رحیمی شعرباف، تعیین سیاست‌های تجاری سازی و کاربست دستاوردهای پژوهشی، انتقال و اشاعه فناوری در کشور و تعیین سیاست‌های لازم برای حمایت از فعالیت نهادهای مدنی و بخش غیر دولتی را از وظایف و اختیارات شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) دانست و افزود: بر این اساس دبیرخانه شورای عالی عتف در راستای اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری و همچنین انجام وظایف خود از سال ۹۷ به برگزاری نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی (تستا) اقدام کرده است.

وی با اشاره به برگزاری اولین نمایشگاه تستا، اظهار کرد: در این نمایشگاه، ۹۰۰ تقاضای فناورانه از سوی ۷۰ سازمان و شرکت ارائه شد که در نهایت منجر به انعقاد ۸۹ تفاهم‌نامه همکاری بین ارائه‌دهندگان نیازمندی و شرکت‌های فناور شد.

دکتر رحیمی برگزاری دومین دوره نمایشگاه تستا را در سال ۱۳۹۸ دانست و اظهار کرد:‌ این نمایشگاه با هدف شناسایی نیازهای پژوهشی و فناورانه، بسترسازی برای تجاری سازی یافته‌های پژوهشی و فناوری‌های توسعه‌ یافته و همچنین برقراری ارتباط سازنده میان بخش عرضه و تقاضای فناوری از ۲۶ تا ۲۹ آذر ماه سال ۱۳۹۸، همزمان با بیستمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار و هفتمین نمایشگاه «تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران»، در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.

دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری خاطر نشان کرد:‌ در دومین دوره از نمایشگاه ۸۵ سازمان و شرکت در قالب سه نهاد شهرداری تهران، صندوق نوآوری و شکوفایی و وزارت صنعت، معدن و تجارت حضور داشتند که در مجموع بیش از ۶۰۰ نیاز فناورانه خود را در قالب مواد، قطعات، تجهیزات و سیستم‌های مورد نیاز خود ارائه دادند.

رفع چالش‌ها در یک نمایشگاه فناورانه

وی رفع نیازمندی‌های کشور را از اهداف برگزاری نمایشگاه تستا نام برد و تاکید کرد: بر این اساس اعلام کردیم که کلیه دستگاه‌ها موظف هستند مشکلات و نیازهای فناورانه خود را به همراه اهداف، نتایج مورد انتظار، استانداردها، ویژگی‌های مورد نظر و نحوه تأمین منابع مالی خود از طریق سامانه اجرایی تقاضا و عرضه پژوهش و فناوری (ساتع) مستقر در دبیرخانه شورای عای عتف، به‌طور عام به فراخوان بگذارند.

دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد:‌ با توجه به ماهیت نمایشگاه‌های تقاضا محور، در ادبیات حوزه سیاست‌گذاری این نمایشگاه‌ها به عنوان یکی از ابزارهای مهم و دارای اثربخشی بالا برای برقراری ارتباط و تعامل بین عرضه و تقاضای فناوری شناخته می‌شود. همچنین از قابلیت این نمایشگاه‌ها می‌توان برای فعال کردن ظرفیت‌های موجود در صنایع و رونق بخشیدن به فضای کسب و کار بهره گرفت.

برگزاری سومین تستا در سال جاری

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به سومین دوره نمایشگاه تستا اشاره و خاطرنشان کرد:‌ دبیرخانه شورای عالی عتف با همکاری دستگاه‌های اجرایی و با بهره‌گیری از ظرفیت فناوری اطلاعات، نسبت به ایجاد سازوکاری جامع، مناسب، پویا، هوشمند و یکپارچه برای اطلاع از نیازمندی‌های پژوهشی و فناورانه دستگاه‌های اجرایی و جهت دادن فعالیت‌های تحقیقاتی و فناورانه کشور به سمت نیازمندی‌های احصاء شده، اقدام به برگزاری سومین دوره از نمایشگاه تستا کرده است.

وی برگزاری این نمایشگاه را با هدف ارائه نیازهای پژوهشی و فناورانه، بسترسازی برای تجاری سازی یافته‌های پژوهشی و فناوری‌های توسعه یافته و همچنین برقراری ارتباط سازنده میان بخش عرضه و تقاضای فناوری دانست که از روز ۲۳ آذرماه آغاز به کار خواهد کرد و تا روز ۲۶ آذر ماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

رحیمی برگزاری سومین دوره از نمایشگاه تستا را همزمان با بیست و دومین نمایشگاه «دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار» و نهمین نمایشگاه «تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران» دانست که در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در سالن ۷ برگزار می‌شود.

۱۳ آذر ۱۴۰۰ ۱۴:۳۳
تعداد بازدید : ۱,۲۲۵