اخبار

معاون پژوهش، فناوری و نوآوری پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای:

ارائه نیازهای فناورانه صنعت هسته‌ای در سومین نمایشگاه تستا

ارائه نیازهای فناورانه صنعت هسته‌ای در سومین نمایشگاه تستا
دکتر میثم تراب مستعدی معاون پژوهش، فناوری و نوآوری پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای نقش نمایشگاه های تقاضامحور همچون تستا را در رفع نیازهای فناورانه کشور و تقویت ارتباط بین دانشگاه و صنعت را کلیدی دانست.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف، دکتر میثم تراب مستعدی در خصوص اهمیت برگزاری نمایشگاه‌های تقاضامحور از جمله تستا گفت: یکی از مشکلات مهمی که در اکوسیستم نوآوری کشور وجود دارد، موضوع عدم به‌هم‌رسانی مطلوب عرضه و تقاضای فناوری در بخش‌های مختلف جامعه و صنعت است. در سال‌های اخیر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد و نوآوری تلاش کرده‌اند با ایجاد راه‌اندازی سامانه‌هایی نظیر سامانه ساتع و ساجد و برگزاری رویدادهای مختلف تقاضامحور در جهت پیوند تقاضا و عرضه فناوری گام بردارند.

یکی از این رویدادهای تقاضا محور برگزاری نمایشگاه تقاضا محور تستا (تقاضای ساخت و تولید ایرانی) در هفته پژوهش و فناوری است که اولین دوره آن در سال 1397 برگزار شد و بر اساس اطلاع بنده بیش از 900 نیاز فناورانه در آن نمایشگاه ارائه گردید و امسال به یک وقفه یک ساله سومین دوره آن برگزار می‌شود. از نظر ااینجانب، هر چند سامانه‌های مختلفی جهت به هم‌رسانی عرضه و تقاضای فناوری در چند سال گذشته ایجاد شده است، لیکن بزرگ‌ترین مزیت نمایشگاه¬های تقاضامحور (Reverse Expo) نظیر تستا، ارتباط مستقیم و رودروی متقاضیان فناوری و فناوران کشور نظیر دانشگاه‌ها، مؤسسات پژوهش و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان است، که کمک شایانی به شناسایی دقیق نیاز فناورانه توسط فناوران و ارزیابی توانایی فناوران توسط شرکت‌ها و صنایع متقاضی فناوری کرده و موجب شکل‌گیری مشترک میان ایشان می‌شود. 

وی در ادامه درباره نقش این نمایشگاه در حل مسائل کشور و ایجاد پیوند میان صنعت و دانشگاه گفت: ارتباط مستمر و سازمان یافته مراکز علمی با جامعه و صنعت اهمیت ویژه‌ای در توسعه فناوری و رفع چالش‌های کشور دارد. این موضوع بارها در مقاطع زمانی مختلف مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است و البته در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در این زمینه انجام پذیرفته، که از جمله آن‌ها می‌توان به "تدوین طرح تحول در همکاری‌های دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی و فناوری با جامعه و صنعت" اشاره کرد.

قطعاً این قبیل نمایشگاه‌های تقاضا محور در صورت مشارکت نهادها و شرکت‌های بزرگ و کلیدی صنعتی و حضور فعال پژوهشگران مراکز علمی، می‌توانند نقش کلیدی در رفع نیازهای فناورانه کشور و تقویت ارتباط بین دانشگاه و صنعت ایفاد نمایند. البته ضرورت دارد این‌گونه نمایشگاه‌های تقاضا محور محدود به زمان‌های خاص نظیر هفته پژوهش و فناوری نبوده و دستگاه‌های مختلف به‌صورت مستمر نسبت به برگزاری این نمایشگاه‌ها اقدام نمایند، که خوشبختانه این موضوع با در حال حاضر در سطح کشور به نحو مطلوبی در حال اقزایش است و ما نیز در مجموعه صنعت هسته‌ای اولین رویداد Reverse Pitch را در آینده نزدیک با همکاری صنودف نوآوری و شکوفایی برگزار خواهیم کرد.

وی در خصوص نقش نیازمندی‌های پژوهش و فناوری از سوی صنعت در هدایت پژوهش های دانشگاهی به سمت اهداف پیش¬بینی شده افزود: در سند طرح تحول مشارکت اعضای هیأت علمی در رفع نیازهای جامعه و صنعت و اجرای پایان نامه ها و رساله های تحصیلات تکمیلی براساس سفارش مستقیم جامعه و صنعت، به عنوان دو هدف کلان کشور در این بخش اشاره شده است. بدون شک برگزاری نمایشگاه های تقاضا محور و ارائه نیازهای فناورانه بخش های دولتی و غیردولتی در این نمایشگاه ها و ارتباط مستقیم دانشگاه و صنعت، می تواند نقشی کلیدی در جهت دهی به پژوهش های دانشگاهی و پایان نامه ها و رساله های تحصیلات تکمیلی در جهت رفع نیازهای پژوهشی و فناوری ارائه شده در نمایشگاه داشته باشد.

ذکر این نکته در این بخش ضرورت دارد که یکی از برنامه های اصلی صنعت هسته ای در دوره جدید، ارائه نیازهای فناورانه در قالب پروژه های پژوهشی و پایان نامه ها و رساله های تحصیلات تکمیلی به دانشگاه است که این موضوع مورد تأکید ویژه ریاست محترم سازمان انرژی اتمی ایران است.

دکتر تراب مستعدی هدف از نخستین حضور پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای (به عنوان نماینده سازمان انرژی اتمی) در نمایشگاه تستا را ارائه نیازهای فناورانه صنعت هسته ای برشمرد و افزود: با توجه به رویکرد سازمان در استفاده حداکثری از توان داخلی در رفع نیازهای این صنعت در بخش های مختلف شامل حوزه های نیروگاهی، چرخه سوخت هسته ای، کاربرد پرتوها و لیزر در نظر است با شرکت فعال در این نمایشگاه ضمن ارائه نیازهای خود نسبت به شناسایی شرکت های توانمند و نیز استفاده از ظرفیت دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی در رفع چالش های صنعت هسته ای اقدام نماید.

وی ادامه داد: حدود 10 شرکت از مجموعه صنعت هسته ای کشور در این نمایشگاه حضور دارند، که از مهم ترین آن ها می توان به شرکت مادر تخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی ایران اشاره کرد، که متولی توسعه نیروگاه های اتمی در کشور است و در حال حاضر دو قرارداد کلان واحدهای دوم وسوم نیروگاه اتمی بوشهر را مدیریت و راهبری می نماید، که این واحدها ظرفیت های بسیار بزرگی برای شرکت های داخلی بوده و با ارتباط با آن می تواند افزایش توان کشور در بومی سازی تجهیزات نیروگاهی شود. شایان ذکر است بیش از  100 نیاز فناورانه از سوی مجموعه صنعت هسته ای کشور در حوزه های علمی و فنی مختلف در این نمایشگاه ارائه خواهد شد و فرصت بسیار مناسبی برای دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان و سایر فعالان زیست بوم فناوری و نوآوری برای ورود به حوزه رفع نیازهای فناورانه صنعت هسته ای کشور است.

گفتنی است بر اساس برنامه ریزی صورت در نظر است سه رویداد Reverse Pitch در حوزه های نیروگاه اتمی، چرخه سوخت هسته ای و لیزر در طول برگزاری نمایشگاه برگزاری نماید. لذا قویاً توصیه می شود اساتید دانشگاه ها و دانشجویان تحصیلات تکمیلی به طور جدی و فعال در این نمایشگاه و رویدادهای جانبی آن شرکت نمایند.

 
۲۱ آذر ۱۴۰۰ ۱۴:۰۱
تعداد بازدید : ۷۴۰